نامگذاری سال جدید مبنا و الگوی حکمرانی تولید است و نباید به عنوان یک شعار باقی بماند

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید مشارکت مردم» گفت: شعاری که امسال رهبری فرمودند یک الگو و مبنایی برای حکمرانی تولید است و الگویی از نوع بروکراسی، هرمی، دستور از بالا به پایین و حکمرانی بنگاهی و بازاری برای تقویت یک عده خاص و ذینفع نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه روز چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در این خصوص افزود: رهبر معظم انقلاب همواره نقش راهبری، راهنمایی و هدایتگری جریان علم و فرهنگ را در کشور برعهده داشته اند و نامگذاری سال ها نیز در همین راستا صورت می گیرد.

وی افزود: نام مبارک امسال را رهبر معظم انقلاب جهش تولید با مشارکت مردمی بیان کردند؛ شعار امسال نباید تنها به صورت یک شعار باقی بماند و نباید به شعار بسندگی مبتلا شویم بلکه باید این شعار با شعور حکمی، تحقق عملی و اجرایی پیدا کند.

حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر در کنار سندنگاری و رصد و سیاستگذاری، بُعد راهبری و هدایتگری را نیز داشته باشد و همچنین نظارت و ارزیابی، می‌تواند در حوزه علم و فرهنگ این شعار را تحقق بخشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نباید گمان شود که این شعار فقط یک شعار اقتصادی محض است. همانطور که نباید در حوزه علم و فرهنگ فقط به تولید علم به معنای نوشتن مقالات و چاپ مقالات در مجلات داخلی و بین‌المللی بسنده کنیم، باید مقالات و تولید دانش به تولید فناوری، فناوری به تجاری‌سازی و تجاری‌سازی به بازاریابی بین‌المللی تبدیل شود.

وی افزود: این فرآیند و زنجیره علم تا بازار، علم تا تولید کالا و توزیع آن در جهان یک فرایندی است که می‌تواند جهش تولید را فراهم آورد. طبیعتاً شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار آیین نامه ها و اساسنامه ها و سندنگاری باید راهبری تبدیل دانش به تولید را برنامه‌ریزی و هدایتگری کند و علم را به ثمربخشی و در واقع تولید برساند که این گونه جهش تولید اتفاق می افتد.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: البته در کنار علم معقوله، فرهنگ قرار دارد؛ اگر فرهنگ کار، تولید، علم پروری و عالم پروری و فرهنگ خانواده محوری در جامعه رشد، پیشرفت و توسعه داشته باشد، طبیعتاً جهش تولید هم اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: رکن دیگر مشارکت مردمی است که جزء دیگر شعار سال است. مشارکت مردمی در علم و در فرهنگ بسیار کلیدی است. خدا را شاکریم که در این یک ساله گذشته دبیرخانه شورا توانست در بسیاری از فعالیت های خود در زمینه تدوین اسناد و راهبری ها و حتی رصد، از توان فعالان مردمی در حوزه علم و تربیت و فرهنگ خانواده استفاده کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشارکت مردمی بسیار می‌تواند راهگشا باشد، افزود: شعاری که امسال رهبری فرمودند، یک الگوی حکمرانی تولید است. الگوی حکمرانی تولید که مدلش بروکراسی و هرمی و دستورش از بالا به پایین نیست، مدلش مدل حکمرانی بنگاهی و بازاری و فقط تقویت یک عده افراد خاص و ذینفع نیست بلکه مدل این الگو یک الگوی مردمی و شبکه ای و مشارکتی است که دولت باید در مردم ایجاد کند، البته بخش‌های خصوصی را باید گسترده فعال کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گستره اقتصاد دولتی باید کاهش یابد و مشارکت مردم به حداکثر برسد و این مشارکت را هم نباید رانت خوارانه شکل بگیرد. این مشارکت نیازمند برنامه ریزی و تدبیر و نقشه راه است.

وی با بیان اینکه نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحقق شعار امسال بسیار مهم و کلیدی است، گفت: بنده از اعضای این شورا تقاضا دارم درباره این شعار بیندیشند. اعضای دبیرخانه و ستادهای چهارگانه علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی و تعلیم و تربیت خانواده و زنان با دقت در این زمینه بحث و تبادل نظر داشته باشند تا در جلسات آغازین سال در شوراهای تخصصی ستادها و در شوراهای اقماری و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی با حمایت روسای قوا به ویژه رییس جمهور بتوانیم یک برنامه ریزی هدفمندی را در جهت تحقق این شعار در حوزه علم و فرهنگ که وظیفه شورای انقلاب فرهنگی است، تدبیر و برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین تاکید کرد: در این زمینه همچنین از نخبگان مردمی هم کمک می‌گیریم مثل سایر فعالیت‌هایی که در سال گذشته از توان فعالان و نخبگان مردمی بهره مند شدیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha