گور دخمه هخامنشی صحنه را بیشتر بشناسید + فیلم

۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 85422356
گور دخمه هخامنشی صحنه را بیشتر بشناسید + فیلم

کنگاور - ایرنا - گوردخمه ۲ طبقه ماد - هخامنشی در شهرستان صحنه معروف به قبر کیکاووس که در دل کوههای شمالی و در کنار دربند این شهرستان واقع شده از جمله آثار باستانی و کمتر شناخته شده استان کرمانشاه است.

به گزارش ایرنا، ایرانیان باستان عناصر چهارگانه را مقدس می‌شمردند. از نظر آن‌ها بدن مردگان و اموات ناپاک بوده و ارزش معنوی نداشت لذا آن‌ها مردگان خود را دفن نمی‌کردند و یا آن‌ها را نمی‌سوزاندند و معتقد بودند که این کار باعث آلودگی خاک و آتش که مقدس هستند خواهد شد.

ایرانیان باستان برای دفن مردگان فضاهایی را در دل کوه‌ها و تپه‌ها و نقاط مرتفع حفاری و ایجاد می‌کردند که به این اتاقک‌ها گور دخمه می‌گفتند.

گوردخمه‌ها آرامگاه‌هایی مستطیل شکل بودند که ایرانیان مردگان خود را در آن‌ها که در مناطق مرتفع بودند، قرار می‌دادند تا گوشت آن‌ها خوراک پرندگان وحشی شود.

گوردخمه بزرگ صحنه


این گوردخمه در بین اهالی محلی به قبر کیکاووس و گور شیرین و فرهاد معروف می باشد.

این سازه باستانی از نوع گوردخمه های ستون دار می باشد که در گذشته دارای دو ستون بوده است و اکنون قسمت محدودی از آن پابرجاست.

پایه ستون‌ها به شکل زنگوله برگشته و قطر ۵۵ سانتیمتر می باشد، بدنه این پایه ستون‌ها دارای شیارهای مشابه پایه ستون های هخامنشی است.

این گوردخمه دارای ایوانی به ابعاد ۷۵/۱ در ۸۵/۵ و ارتفاع ۴ متر می باشد، در نمای بالای ورودی آرامگاه تصویر خورشید بالدار حجاری شده است.

این اثر شگفت انگیز باستانی در سال ۱۳۱۵ خورشیدی با شماره ملی ۱۴۸ به ثبت ملی رسیده است.

گور دخمه کوچک صحنه
این گور دخمه در فاصله حدود ۱۰۰ متری گور دخمه بزرگ قرار گرفته است، ورودی این دخمه به طول ۲۵/۱متر و بلندای ۸۰ سانتیمتر می باشد، اتاق گوردخمه به طول ۵/۲ متر می باشد، اتاق گوردخمه به طول ۵/۲ متر و عمق آن ۶۵/۱ متر می باشد، با توجه به نوع تراش مشابه گوردخمه بزرگ است و احتمالا با گوردخمه بزرگ ساخته شده است.

تنها گور دخمه دو طبقه ایران میزبان گردشگران نوروزی است

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان صحنه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صحنه شهرستانی کوچک در شرق استان کرمانشاه است که به واسطه باغ‌های فراوان و زیبایش آن را "باغ شهر" کرمانشاه می‌نامند.

«سعید بروشان» افزود: هنور در بافت قدیم این شهر یعنی در محلاتی مانند خیابان مولوی، آرامگاه، کاشانی، پاچمن و بالاجوب می توان خانه‌هایی را دید که داخل باغ ها قرار گرفته‌اند و انبوه درختان این خیابانها را پوشانده است.

وی با بیان اینکه در نزدیکی سراب دربند، گوردخمه‌ای مادی – هخامنشی وجود دارد که تنها گوردخمه ۲ طبقه ایران به شمار می رود، تصریح کرد: گوردخمه‌ دو طبقه صحنه در بدنه کوه «شوق علی» واقع در شمالی شهر صحنه و سمت است آب دربند حجاری شده اند.

بروشان در خصوص دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان صحنه هم گفت: دربند دستجرده در شمال دهستان خدابنده لو، سراب گروس در روستای گروس علیا و سراب سیری جان در دهستان خدابنده لو از دیگر سراب‌های دیدنی این شهرستان هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان صحنه به منطقه گردشگری کندوله در این شهرستان هم اشاره کرد و گفت: در کندوله روستاهای زیبایی همچون روستای کندوله، کرتویج، پریان وجود دارد.

او یکی از برندهای مهم این شهر را "عسل صحنه" عنوان کرد و گفت: در شهرستان صحنه بواسطه باغات فراوان و طبیعت بکر و زیبایی که دارد، بخشی از مردم بومی به شغل زنبورداری مشغول هستند و عسل باکیفیتی تولید می‌کنند که در ایران شهره دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان صحنه با ۷۷ هزار نفر جمعیت در ۵۵ کیلومتری شرق استان کرمانشاه قرار گرفته است.

صحنه از شمال به شهرستان سنقر و کلیایی، از جنوب به شهرستان هرسین و استان لرستان، از شرق به شهرستان کنگاور و از غرب به کرمانشاه محدود شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha