کاردار ایران: خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج، فارغ از گرایش‌های سیاسی ارائه می‌شود

لندن- ایرنا- کاردار سفارت ایران در لندن با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران درخصوص تامین حقوق شهروندی ایرانیان مقیم خارج از کشور، تصریح کرد که خدمات کنسولی فارغ از گرایش‌ها و دیدگاه‌های سیاسی هموطنان ارائه می‌شود.

سید مهدی حسینی متین در گفت‌ وگوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا در لندن، گفت: متاسفانه به‌ واسطه تبلیغات و فضای مسموم رسانه‌ای سال‌های گذشته جوی ایجاد شده که شاید خدمات رسانی به ایرانیان خارج از کشور در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، مشکل است و به ایرانیانی که ممکن است در بخشی از فعالیت‌های ضد ایرانی در اینجا شراکت داشته‌اند، خدمات ارائه نشود.

وی تاکید کرد: این نوع القائات به طور کامل اشتباه است، وظیفه ذاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه، خدمات رسانی به ایرانیان صرف نظر از هرنوع گرایش و دیدگاه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی است و قطعا شهروندان عزیز بدانند که همان حقوقی را که شهروندان ایرانی داخل کشور از آنها برخوردار هستند، شهروندان ایرانی عزیز ما در خارج از کشور به خصوص شهروندان ایرانی مقیم انگلستان از آنها برخوردار هستند و بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به این تبلیغات، آماده خدمت به آنها است.

کاردار سفارت ایران افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ نگاه اولویت دومی برای شهروندان و ایرانیان خارج از کشور قائل نیست و همان حقوق و امتیازاتی که شهروندان جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور از آن برخوردار هستند، شهروندان و ایرانیان عزیز خارج از کشور نیز از همان حقوق برخوردار هستند.

اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارائه تسهیلات به ایرانیان مقیم خارج از کشور

حسینی متین در ادامه به بیان اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارائه تسهیلات به ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخت و گفت که نخستین تسهیلات، خدمات حقوقی و کنسولی است. «در این زمینه، سامانه‌های نرم‌افزاری طراحی شده است و خدمات دولت الکترونیک برای صدور کارت شناسایی ملی، گذرنامه و شناسنامه برای فرزندان افرادی که همسر خارجی دارند، بخشی از آن به شمار می‌رود.»

وی تسهیلات مربوط به تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور به داخل را، خدمات نوع دوم خواند که به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شود. وی افزود: دولت در حوزه نرم‌افزاری سامانه‌هایی را در دست برنامه‌ریزی و اجرا داشته است که یکی از مهمترین آنها پرسمان تردد به شمار می‌رود. این سامانه به ایرانیان مقیم خارج از کشور، این فرصت را می‌دهد که موانع احتمالی سفر به ایران را بررسی کنند و چنانچه مانعی وجود نداشته باشد بتوانند بدون مشکل به داخل کشور سفر کنند.

کاردار ایران ادامه داد: در حوزه سخت‌افزاری بحث رفت‌وآمد ایرانیان اولویت اصلی دولت بوده و در این زمینه تسهیلاتی را برای سفرهای زمینی، دریایی و هوایی فراهم کرده است.

جذب ایرانیان نخبه و سرمایه‌گذار، از دیگر اولویت‌هایی است که حسینی متین در این مصاحبه به آن اشاره کرد و گفت: در این حوزه دو برنامه شناسایی ایرانیان نخبه و سرمایه‌گذار مقیم خارج از کشور و برگزاری نشست‌هایی در داخل کشور به منظور بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری، استفاده و بهره‌مندی از توانایی‌ها و امکانات ایرانیان مقیم خارج از کشور، در دست اجرا است.

بازگشایی سرکنسولگری ایران در سایر شهرهای انگلستان در دست بررسی است

کاردار ایران در ادامه توضیح داد: جامعه ایرانیان مقیم انگلستان یکی از پر جمعیت‌ترین جوامع ایرانیان خارج از کشور است از این جهت شاید بتوان گفت دومین جامعه ایرانیان پر جمعیت خارج از کشور را در انگلستان داریم.

وی یکی از ویژگی‌های ایرانیان مقیم انگلستان را پراکندگی جمعیت آنها در مناطق جغرافیایی مختلف برشمرد و گفت: بخش اعظمی از این جمعیت در شمال کشور و بخشی هم در جنوب انگلستان ساکن هستند. سفارت جمهوری اسلامی ایران هم در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر گسترش خدمات رسانی، گسترش ارتباطات با ایرانیان خارج از کشور و ارائه تسهیلات لازم به منظور بهره‌مندی آنها از حقوق شهروندی خود، برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد و در سال جدید هم این برنامه‌ها را با جدیت پیش‌ خواهد برد.

حسینی متین در همین رابطه توضیح داد: اولویت اول سفارت تقویت مرکز اصلی خدمات رسانی به ایرانیان در داخل انگلستان یعنی شهر لندن و بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در این شهر است. بالطبع بخش کنسولی سفارت باید قوی‌ترین بخش خدمات‌رسانی باشد و باید امکان خدمات روان و روزآمد را به ایرانیان عزیز در انگلستان فراهم کند.

به گفته وی، روزانه حدود ۳۰۰ نفر به بخش کنسولی سفارت مراجعه می‌کنند و این درحالی است که خدمات آنلاین، تلفنی و پست هم به هموطنان ارائه می‌شود. کاردار سفارت ایران افزود: ما در تلاش هستیم تا روز به روز این بخش‌ها را گسترش دهیم که امکان ارائه خدمات روان‌تر شود.

حسینی متین ادامه داد: اولویت دوم ما در راستای توصیه‌های ریاست محترم جمهوری و همین‌طور تصمیمات دولت، حضور در مناطق اسکان و اقامت ایرانیان خارج از کشور است. در این زمینه ما طی سال‌های گذشته به شهرهای برمیگنهام، منچستر، گلاسکو و کاردیف سفر کردیم و جلساتی را با بخشی از جوامع ایرانیان مقیم انگلستان داشتیم.

وی گسترش خدمات به‌صورت دائمی در سایر شهرهای انگلیس را از دیگر برنامه‌های سفارت عنوان کرد و گفت که گشایش کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در منچستر در دست پیگیری است.

کاردار سفارت ایران افزود: ما موضوع را با مقام‌های دولت انگلستان مطرح کردیم و آنها در حال بررسی هستند. در صورتی که بتوانند به ما پاسخی دهند، قطعا یکی از اولویت‌های ما این خواهد بود که در سریع‌ترین زمان ممکن سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در منچستر را که در سال‌های بسیار دور نیز در آنجا خدمات ارائه می‌کردیم، بازگشایی کنیم.

مراودات تجاری ایران و انگلستان فارغ از تحریم‌های ظالمانه ادامه دارد

حسینی متین در بخش دیگری از این مصاحبه، به مراودات تجاری میان ایران و انگلیس پرداخت و گفت: ما در مورد امکان روابط تجاری گسترده با دولت انگلستان و سایر دولت‌ها هیچ مشکل خاصی نداریم. شرکت‌ها، بازرگانان و تجار انگلیسی مانند سایر کشورها به راحتی می‌توانند به داخل کشور جمهوری اسلامی ایران سفر کنند و با همتایان خود، شرکت‌های ایرانی در داخل کشور و همینطور شرکت‌های دولتی و مقام‌های آن شرکت‌ها مذاکرات تجاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: روابط و مناسبات تجاری ما با دولت انگلستان با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه‌ای که در سال‌های گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی کشورهای متخاصم از جمله دولت آمریکا تحمیل شده است، روال عادی خود را طی کرده و نه تنها کاهش نیافته که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۳ درصد افزایش یافت و به ۶۷۰ میلیون پوند رسید. به گفته وی، این میزان در سال ۱۴۰۲ نیز ۵ درصد افزایش یافت.

کاردار سفارت ایران تصریح کرد: این آمارها نشان می‌دهد که مناسبات تجاری ما با انگلستان و شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذار، بی اعتنا به تحریم‌های ظالمانه‌ ادامه داشته است. ما جلسات و نشست‌هایی را با شرکت‌های انگلیسی و کمپانی‌های بزرگ و کوچک‌ و متوسط (SME) در دست اجرا داریم و این برنامه‌ها را در سال‌ جدید، صرف نظر از اینکه تحریم‌های ظالمانه چه وضعیتی پیدا خواهد کرد، پیش خواهیم برد.

حسینی‌ متین در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، افزود: البته ما به هیچ‌وجه مناسبات اقتصادی کشور را منوط به پیشرفت گفت‌ وگوها نکرده‌ایم و تحریم‌ها هیچ اثری در این زمینه نداشته است.

دولت لندن موانع موجود برای سفر شهروندان انگلیسی به داخل ایران را رفع کند

در حوزه توسعه صنعت گردشگری کاردار سفارت ایران به برگزاری جلسات با آژانس‌های مسافرتی انگلستان اشاره کرد تا مشکلات آنها در زمینه روادید، پروازها و تردد بررسی و برطرف شود.

وی در عین حال با نیم‌نگاهی به هشدار مسافرتی وزارت خارجه انگلیس درباره سفر به ایران، گفت: برای تقویت بخش توریسم و لزوم ارتباطات سالم بین مردمان دو کشور، لازم است اقداماتی انجام شود. بدیهی است که مقامات دولت انگلستان باید موانع موجود برای سفر شهروندان انگلیسی به داخل ایران را رفع کنند تا ارتباط آرام و سالم شهروندان دو کشور و ارتباط مردم با مردم بین ایرانیان و مردم انگلستان برقرار شود؛ مردم دو کشور بتوانند با یکدیگر تماس داشته باشند و شناخت و مفاهمه بیشتری حاصل شود که قطعا به نفع هر دو کشور خواهد بود.

تلاش سفارت برای بازگرداندن اشیا فرهنگی سرقت شده

حسینی متین در بخش پایانی این مصاحبه به فعالیت‌های سفارت برای بازگرداندن اشیا فرهنگی سرقت شده اشاره کرد و افزود: ما سال گذشته، در راستای برنامه‌های دولت در زمینه پیگیری اشیا و اقلام باستانی کشورمان، موفق شدیم سرباز ساسانی را که یکی از اقلام باستانی و بسیار ارزشمند بود و از طریق غیر قانونی به داخل انگلستان قاچاق شده بود، با کمک موزه بریتانیا و مقامات سازمان میراث فرهنگی کشورمان پس گرفته و به داخل کشور منتقل کنیم.

وی داستان اشیا عتیقه و قاچاق شده از کشور را حکایت غم‌انگیزی توصیف کرد و گفت: هنوز مواردی وجود دارد که در سال‌های دور از کشور خارج شدند و هر از چند گاهی در داخل انگلستان در حراجی‌های اشیا باستانی و فرهنگی عرضه می‌شوند.

حسینی متین در این باره افزود: ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن، پیگیر یک بخش اعظم از اشیا سرقت شده از جیرفت هستیم و امیدواریم که در سال جدید شاهد بازگشت آنها به داخل کشور باشیم.

وی همچنین از اقدام سفارت برای جلوگیری از عرضه و فروش اوراق نفیس قرآن در حراجی‌های لندن خبر داد و گفت: هم اکنون موضوع بازگشت آنها و نحوه حقوقی تملک و انتقالشان به داخل کشور در دست پیگیری است و امیدواریم بتوانیم در ماه‌های آتی این اقلام ارزشمند فرهنگی را به موزه‌های داخل کشور بازگردانیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha