۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۰۲
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85413189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه منابع طبیعی، نیازمند جلب مشارکت مردم

۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۰۲
کد خبر: 85413189
توسعه منابع طبیعی، نیازمند جلب مشارکت مردم

گناباد- ایرنا- منابع طبیعی نقش مهمی در زیست جوامع بشری و حتی حوزه های اجتماعی و اقتصادی آنان دارد به گونه ای که از آن به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار یاد می شود.

به گزارش ایرنا، ۸۵ درصد از عرصه پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که چهار کانون فرسایش بادی آن با گستره ۲۳۱ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارند و حدود ۶۳ درصد از وسعت ۵۷۰ هزار هکتاری منابع طبیعی این شهرستان در معرض فرسایش بادی است.

شهرستان گناباد از حدود ۲۰ سال پیش درگیر بحران خشکسالی بوده که در یک سال گذشته بر دامنه و عمق آن افزوده شده است و این معضل بیش از همه بخش ها بر حوزه های کشاورزی، دامداری، محیط زیست و منابع طبیعی منطقه تاثیر منفی گذاشته و در چنین شرایطی لزوم مشارکت مردم و بخشهای مختلف در کاشت نهال و حفظ و نگهداری از عرصه های منابع طبیعی ضروری تر می نماید.

۱۵ تا ۲۱ اسفندماه هفته منابع طبیعی نام گرفته و شعار این هفته در سال جاری "منابع طبیعی، با مشارکت مردم، برای مردم" اعلام شده است.

بیشتر بخوانیم:‌
۲۳۱ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی گناباد نیازمند بیابان زدایی است
https://irna.ir/xjjVmg
عملیات اجرایی چهار طرح منابع طبیعی در گناباد آغاز شد+فیلم
https://irna.ir/xjMtdY

توسعه منابع طبیعی، نیازمند جلب مشارکت مردم

نگهداری منابع طبیعی نیازمند جلب مشارکت مردم

حفاظت از عرصه های منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست و باید فرهنگ حفاظت از این عرصه ها بین اقشار جامعه و رده های مختلف سنی ترویج شود و همه نسبت به این مساله احساس مسوولیت کنند.

مشارکت مردم در عرصه منابع طبیعی تنها به کاشت نهال خلاصه نمی شود بلکه نگهداری از این عرصه ها را نیز شامل می شود و هر جا مردم که مشارکت داشته اند شاهد موفقیت در آن بخش ها بوده ایم.

یک شهروند گنابادی با تاکید بر اهمیت نقش مردم در حفظ عرصه های طبیعی گفت: اگر این مساله به فرهنگ غالب جامعه تبدیل شود همه افراد جامعه نسبت به آن احساس مسوولیت خواهند کرد.

علیرضا حکمتی اضافه کرد: منابع طبیعی ثروتی خدادادی است و همه باید قدردان آن بوده و در حفظ و توسعه آن بکوشند.

صدیقه معینی، شهروند دیگری است که جلب مشارکت دانش آموزان در کاشت نهال را اقدامی مهم برای فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی خوانده و گفت:‌ اگر دانش آموزان از سنین نوجوانی نسبت به این مساله احساس مسوولیت پیدا کنند در بزرگسالی هم در حفاظت از منابع طبیعی تلاش خواهند کرد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد نیز همگرایی و جلب مشارکت بخش های دولتی و خصوصی را در حفظ منابع طبیعی ضرورتی برای کاهش تبعات خشکسالی برشمرد.

ابوالفضل شاکری گفت: بدون مشارکت مردم هیچ کدام از طرحهای ادارات و سازمانها برای کاهش اثرات خشکسالی تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

امام جمعه گناباد هم گفت:‌ مشارکت مردم در حفظ و توسعه عرصه های منابع طبیعی به عنوان یک ثروت و سرمایه خدادادی، علاوه بر کاهش خسارات سیلابها و گرد و غبار، زندگی مردم را آسانتر می کند.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب اظهار کرد: باید مشارکت در کاشت و توسعه و حفاظت از منابع طبیعی به یک باور عمومی تبدیل شود.

وی اعلام آمادگی تعدادی از هیاتهای مذهبی و بسیجیان گنابادی برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان را یادآور شد و بر بهره گیری از این ظرفیت فرهنگی و اجتماعی برای فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد.

مجید فدوی، رییس اداره آموزش و پرورش گناباد هم گفت:‌ با هدف ترویج فرهنگ درختکاری در بین دانش آموزان اقدامات و برنامه هایی با مشارکت اداره منابع طبیعی شهرستان در مدارس در حال اجرا است که از جمله آنها می توان به کاشت نهال توسط دانش آموزان در طول سال تحصیلی و نواختن زنگ درختکاری و کاشت نهال در مدارس اشاره کرد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی گناباد هم استفاده از ظرفیت کتابخانه ها و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را برای جلب مشارکت مردم در کاشت، توسعه و حفظ منابع طبیعی و درختکاری مهم برشمرد.

احمد مظلوم گفت:‌ به مناسبت هفته منابع طبیعی، این اداره اقدام به برگزاری جشن روز درختکاری همراه با بخش های متنوع قصه گویی با محوریت افسانه رویای درخت ها، اجرای نمایش، تهیه کاردستی درخت رویا و اجرای مسابقه و ایستگاه نقاشی همراه با کاشت نهال کرده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد نیز گفت: جلب مشارکت مردم یک ضرورت برای کاهش تبعات ریزگردها و خسارتهای خشکسالی در این شهرستان است.

مجتبی محرابی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت کانونهای مردمی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در تهیه بذر و کاشت نهال از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش تبعات خشکسالی داشته باشد.

بیشتر بخوانیم:‌
افزون بر یک میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی در گناباد انجام شد
https://irna.ir/xjMJKB

بیابان زدایی ۲۶۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی گناباد انجام شد
https://irna.ir/xjHJcr

توسعه منابع طبیعی، نیازمند جلب مشارکت مردم

نهالکاری در ۱۰۰ هکتار از عرصه های گناباد

به دنبال تاکید رهبر انقلاب در آیین روز درختکاری پارسال مبنی بر کاشت سه نهال توسط هر ایرانی، دولت سیزدهم کاشت یک میلیارد نهال طی چهار سال در نقاط مختلف کشور را در دستور کار قرار داد که سهم استان خراسان رضوی از اجرای این طرح، کاشت سالانه ۳۷ میلیون اصله نهال است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد به خبرنگار ایرنا گفت:‌ در این راستا یک هزار هکتار از عرصه های شهرستان برای کاشت نهال در نظر گرفته شده است.

محرابی تصریح کرد: از این میزان ۱۰۰ هکتار از مناطق بیابانی شهرستان با مشارکت مردم و بخشهای دولتی و خیران، صنایع، معادن، دستگاههای اجرایی، شهرداریها، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و بسیج سازندگی امسال تاکنون نهالکاری شده است.

وی ادامه داد:‌ اکنون کاشت نهال در ۱۵۰ هکتار دیگر از عرصه ها نیز با اعتبارات دولتی و مشارکت مردم در دست اجراست.

وی ادامه داد:‌ امسال چهار میلیون و ۱۴۰ هزار اصله نهال در ایستگاه تثبیت شن و بیابان زدایی روستای "قوژد" گناباد تولید شد و بخشی از نیاز ۲۱ شهرستان استان را تامین می کند.

فرماندار گناباد هم با اشاره به اینکه ۶۲ درصد از مساحت این شهرستان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد، این مساله را ظرفیت بالقوه ای برای توسعه و رونق اقتصادی منطقه دانست و گفت: باید با اجرای طرحهای زیربنایی و اقتصادی مولد و هدف گذاری صحیح این ظرفیت های بالقوه به فعلیت رساند.

رضا نصیری، توجه به گردشگری کویر و توسعه اقتصاد مناطق کویری را از دیگر مولفه های مهم رونق اقتصادی گناباد برشمرد و کاشت سالانه ۱۰۰ هکتار تاغ طی چهار سال گذشته در این شهرستان را یادآور شد و گفت: باید با مشارکت مردم و سایر دستگاههای اجرایی، این میزان به سالی ۲۰۰ هکتار افزایش یابد.

وی خواستار افزایش فعالیت تشکلهای مردم نهاد برای حفاظت و احیای عرصه های منابع طبیعی و راه اندازی تشکل های دانشجویی در این حوزه شد.

توسعه منابع طبیعی، نیازمند جلب مشارکت مردم

جذب ۲۰ درصد همیاران طبیعت خراسان رضوی در گناباد

استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت در عرصه های منابع طبیعی در واقع نوعی تلاش سازمان یافته، داوطلبانه، با نظارت دولت و مشارکت مردم در راستای فرهنگ سازی و ارتقای فعالیتهای منابع طبیعی تجدید شونده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد اظهار کرد: برای حراست از عرصه های طبیعی و استفاده از ظرفیت مردم در قالب “طرح همیار طبیعت” تاکنون بالغ بر چهار هزار نفر همیار طبیعت در این شهرستان جذب شده اند که این رقم ۲۰ درصد همیاران طبیعت استان را شامل می شود.

محرابی یکی از اولویت های کاری منابع طبیعی را فرهنگ سازی و جذب همیاران طبیعت برشمرد و گفت:‌ باید از این ظرفیت گسترده برای حفظ منابع طبیعی استفاده مناسب شود.

بیشتر بخوانیم:

سیلاب در گناباد افزون بر ۹۵ میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت
https://irna.ir/xjM۵WV
فرماندار: بندسارهای غیر مجاز علت تشدید خسارت سیلاب در گناباد است
https://irna.ir/xjM۵FP

توسعه منابع طبیعی، نیازمند جلب مشارکت مردم

اختصاص ۳.۷ میلیارد ریال برای کاهش خطرات سیلاب در گناباد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری گناباد گفت: سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال امسال برای مدیریت رواناب و کاهش خطرات و تبعات سیلاب در ۲۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستان تخصیص یافت.

محرابی افزود: با صرف این اعتبار، چاله هایی نیم دایره ای با عنوان "هلالی آبگیر" در سطح ۲۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی گناباد ساخته شد.

وی ادامه داد: هلالی آبگیر، توسط نیروی انسانی و یا با استفاده از ماشین آلاتی مانند تراکتور برای جلوگیری از ورود روانابهای ناشی از سیلاب به عرصه های منابع طبیعی ایجاد می شود.

محرابی دیگر اقدامات این اداره برای کاهش تبعات خشکسالی و بیابان زایی در این شهرستان را هرس سرشاخه های خشک و آفت زده ۳۰۰ هکتار از جنگل ها، اجرای ۲۵ کیلومتر بادشکن در منطقه "عمرانی"، اجرای ۳۲۵ کیلومتر آبیاری سنواتی در مناطق عمرانی و "نوده پشنگ" و مدیریت رواناب در ۲۰۰ هکتار از عرصه های منطقه "برگز" برشمرد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha