۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85413004
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همه برای نماز به صف شوند

۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85413004
همه برای نماز به صف شوند

شیراز - ایرنا – اقامه نماز به عنوان فریضه‌ای که پیوسته بر اثرگذاری فردی و اجتماعی در آیات و روایات تاکید شده، باید در جامعه ایران اسلامی به جایگاه حقیقی خود بازگردد؛ مسئولان فارس و کشور معتقدند که برای تحقق این مهم باید همه توان و امکانات به کارگرفته شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نماز را ستون خیمه اسلام گفته‌اند و همین جایگاه بنیانی نماز کافی است تا با همه توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر احیای آن بکوشیم.

رهبر فرزانه‌ انقلاب در پیام خود به سی‌امین اجلاسیه سراسری نماز گفتند: " ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده، تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیط‌های ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاهها، و تا مجموعه‌های بسیجی در مساجد، و تا همه‌ی واحدهای بسیج، و تا مجموعه‌های جهاد سازندگی و گروههای جهادی و نظائر اینها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند”.

به دنبال این نهمین اجلاسیه نماز فارس با رویکرد نقش مدرسه مسجد و دانشگاه و با محوریت دانشگاه فرهنگیان استان برگزار شد.

در این اجلاسیه از مشاور رئیس جمهور در امر نماز و استاندار تا رئیس ستاد اقامه نماز فارس و کشور بر به‌کارگیری همه توان و امکانات برای احیای فریضه نماز تاکید کردند.

همه برای نماز به صف شوند

ظرفیت‌ شناسی به نفع نماز

نماینده رئیس جمهور در امر نماز در اینباره گفت: خداوند "رزقناهم ینفقون" را از شاخصه‌های مومنان برشمرده و روزی مردم تنها پول نیست بلکه داشتن امضا، توان سخنرانی، توان شعر سرودن، در کنار دیگران بودن، ریش سفید بودن و قدرت برنامه ریزی برخی از این شمار است که باید برای نماز استفاده شود.

محمدحسین رضایی اظهار کرد: شناخت ظرفیتها برای همه عرصه‌های خدمت‌رسانی اهمیت دارد و این یک نکته قرآنی که از آنچه به ما داده شده انفاق کنیم.

او به برخی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در اجلاسیه نماز نیز اشاره کرد که ستاد اقامه نماز باید ظرفیت دستگاه ها را شناسایی و برنامه ریزی کند تا هر یک از دستگاه‌ها بر آن اساس به تحکیم نماز کمک کنند و در پی آن تشویق و تنبه نیز برای دستگاه‌ها در نظر گرفته شود.

رضایی یادآور شد که دولت هر سال این برنامه‌ها را تدوین و وزیران آن را ابلاغ می‌کنند، اما علاوه بر آن ظرفیت‌های تازهای نیز شناسایی و از سوی اداره‌ها بیان می‌شود.

نماینده رئیس جمهور در امر نماز بر این نکته نیز تاکید کرد که مدیریت پنج عنصر دارد: " برنامه ریزی صحیح، اقدام سریع و پیگیری، پیگیری و پیگیری". این اصل در نماز نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ کارهای بسیاری شده و اقدامات بسیار بیشتری باید انجام شود.

او گفت: ببینیم و بسنجیم که قوت و قدرتی که خداوند به ما داده را کجا صرف کرده‌ایم و چقدر برای نماز کار کرده‌ای؟

همه برای نماز به صف شوند

به اعتقاد رضایی در بین همه، مدارس زیربنای دینی مملکت را ایجاد می‌سازد، بهترین زمان زندگی بچه‌ها در مدرسه می‌گذرد و بیشترین اقدامات را همین زمان می‌توان انجام داد.

نماینده رئیس جمهور در امر نماز اضافه کرد: در ارزیابی‌های انجام شده، نماز در اداره‌ها رونق کمی دارد و دلیل آن هم این است که برخی مسئولان اداره‌ها چنین حال و هوایی ندارند، در حالی که وزیرانی داریم که در نمازخانه‌های با مردم دیدار می‌کنند و در هنگام افتتاح‌ها، بر تامین نمازخانه آن اهتمام دارند.

ارزیابی دستگاه‌ها در خدمت به نماز

استاندار فارس نیز با قرائت این آیه وحی که " إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر"، یادآور شد که نماز برترین بازدارنده از منکرات در جامعه است.

محمدهادی ایمانیه اظهار کرد: شاید در نگاه نخست، به برخی از جلوه‌های فحشا توجه کنیم، اما منکرات متعدد اقتصادی و و بداخلاقی‌های مختلف حتی در محیط‌های علمی وجود دارد و چه راهکاری برای برطرف کردن آن بهتر از نماز وجود دارد.

به گفته او با نگاهی به این آیه متوجه می‌شویم که نماز اکسیری برای پیشگیری از منکرات است و هنگامی که انسان روزانه پنج بار خود را در آبی مطهر بشوید از هر آلودگی روحی و روانی پاک می‌شود.

استاندار فارس گفت: اگر راهکاری برای مشکلات می‌جویم عقل ایجاب می کند که به پیشگیری بیندیشیم و چه راه حلی قوی‌تر، وسیع تر و عمیقتر از نماز وجود دارد.

ایمانیه ادامه داد: اقرار کنیم آنچه شایسته نماز بود بجا نیاوردیم، اما جای بازگشت وجود دارد تا از این کم توجهی توبه کنیم.آ و آماده ام تا زمینه اجرای هر روشی که پیشنهاد شود را فراهم کنیم.

همه برای نماز به صف شوند

او به این منظور ۲ پیشنهاد ارائه کرد و از مسئولان ستاد نماز و استانداری خواست تا زمینه تحقق آن را مهیا کنند.

یکی از این پیشنهادها راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارزیابی انجام وظایف اختصاصی دستگاه‌ها برای اقامه نماز است.

او گفت: چنین سامانه‌ای پیشتر برای صیانت از جوانی جمعیت و حجاب و عفاف نیز در دستگاه‌های دولتی فارس راه‌افتاده و برکات خوبی نیز به دنبال داشته است.

او از معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس خواست تا نسبت به راهاندازی چنین سامانه‌ای برای خدمت به اقامه نماز اقدام کند و ستاد اقامه نماز فارس نیز وظایف دستگاه‌های را به صورت دقیق احصا و سپس ارزیابی کند.

دومین توصیه که ایمانیه در نهمین اجلاسیه نماز فارس مطرح کرد این بود که تقویت ارتباط و هم‌افزایی ستاد هماهنگی امور مساجد و ستاد اقامه نماز بود که از نظر او در این صورت هر ۲ کارایی بهتری خواهند داشت.

رونق نمازخانه‌ها، خدمتی به ستون دین

سید حسین ذوالانوار مدیر ستاد اقامه نماز استان فارس نیز در این اجلاسیه بر رونق نمازخانه‌ها در مکان‌های عمومی تاکید کرد و گفت: فراهم کردن این اماکن باید شتاب گیرد.

به گفته او براساس نیازسنجی ها، قرار شده ۲۰ نمازخانه در نقاط کلیدی راه‌های مواصلاتی فارس ساخته شود اما اکنون و در پایان سال چند مورد بهره‌برداری شده وساخت و تکمیل بقیه باید شتاب گیرد.

آنطور که ذوالانوار گفت سازمان صنعت، معدن و تجرات فارس نیز موظف است تا ساخت، ساماندهی و نصب تابلو نمازخانه ۲۰۰ مجتمع تجاری پرتردد را پیگیری کند که باید به درستی انجام شود.

به گفته او امروز نسل نو ایرانی در اختیار غرب است که رسانه‌های انها با استفاده از فضای مجازی برای تصاحب اذهان جوانان و نوجوانان فعالیت می‌کند و محصول کارشان ربودن ذهن بچه‌های ما است و این وضعیت، وظیفه آموزش و پرورش را سنگین‌تر می‌کند.

مدیر ستاد اقامه نماز فارس با بیان گلایه‌هایی در پرداختن به نماز در اموزش و پرورش، گفت: نباید گذاشت نماز در مدارس ما افول کند.

همه برای نماز به صف شوند

اقامه نماز، فریضه‌ای اجتماعی

نگاهی به اثرات وسیع و عمیق نماز بر فرد و جامعه نشان می‌دهد که نباید تنها به بُعد فردی نماز نگریست و با نگاهی گسترده‌تر به اقامه شایسته‌ آن در جامعه نیز کوشید.

چنانکه حجت‌الاسلام محسن قرائتی ستاد اقامه نماز کشور نیز در پیام تصویری خود به اجلاسیه نماز فارس گفت: هر چه برای نماز خرج شود، سرمایه‌گذاری؛ نماز از فحشا و منکر جلوگیری می‌کند و علم به تنهایی فرد را از انحراف با نمیدارد.

او نماز را کلید معنویت خواند و افزود: تحصی‌کرده‌ای که معنویت ندارد، با استفاده از علم خود بمب می سازد و بر روی مردم مظلومی چون غزه میاندازد، آمریکا علم دارد اما مشکل آن اخلاق و تقوا است؛ آموزش و پرورش و دانشگاه در نماز نوجوان و جوانان نقش داشته باشند و علاوه بر پیشرفت‌های علمی و صنعتی، به اخلاق و نماز نیز توجه شود.

قرائتی با تاکید بر اینکه همه باید نماز را در میان اهل خانه و زیردستان خود ترویج کنند، توصیه کرد: در ارزیابی مدیران توجه به نماز مورد سنجش قرار گیرد و اتاق مدیر و نمازخانه اداره مقایسه شود، نباید محل گفتوگوی مدیر با دیگران تمیز و مرتب باشد اما محل گفت‌وگو با خداوند کثیف باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha