رشد ۵۲ درصدی امانت‌دهی کتاب در مراغه

مراغه- ایرنا- امانت‌دهی کتاب در مراغه نسبت به سال گذشته حدود ۵۲ درصد افزایش داشته و رشد این شاخص با غنای کتابخانه، فعالیت‌های فرهنگی و زیرساخت‌های اداری ارتباط مستقیم دارد؛ در نتیجه، کتابخانه‌های عمومی شهرستان با وجود پایین بودن سرانه فضای مطالعه از نقاط قوت هم برخوردار است.

رییس کتابخانه‌های عمومی مراغه روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به غنای مخزن کتابخانه‌های این شهرستان اشاره و بیان کرد: همین ویژگی موجب شد تا تعداد امانت‌دهی کتاب از ۲۳ هزار و ۱۵۳ جلد در سال گذشته به ۳۵ هزار و ۲۰۷ جلد در سال جاری برسد و حدود ۵۲ درصد افزایش یابد.

رشد ۵۲ درصدی امانت‌دهی کتاب در مراغه
کتابخانه‌های عمومی مراغه ۱۲ هزار و ۴۹۲ عضو دارد

«پری اسدی» ادامه داد: اکنون ۹۲ هزار جلد کتاب در بخش‌های مختلفی چون کودکان، روشندلان، درسی، استان‌شناسی و همچنین مرجع نگهداری، و به امانت سپرده می‌شود که ۶۵ هزار جلد از این میزان در مخزن اصلی قرار دارد.

وی با بیان اینکه غنای مخزن کتابخانه‌های عمومی مراغه موجب شده تا برخی از اهالی شهرستان‌های اطراف هم در کتابخانه اوحدی عضو شوند، بیان کرد: کتابخانه عمومی اوحدی مراغه از شهرستان‌های بناب، عجب‌شیر، ملکان، چاراویماق و هشترود عضو دارد.

وی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی مراغه را ۱۲ هزار و ۴۹۲ نفر اعلام کرد و افزود: اهدای کتاب هم در غنای مخزن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اثرگذار بوده است و امسال سه‌هزار و ۵۰۰ جلد کتاب به این نهاد اهدا شد.

هر یکشنبه، یک محفل ادبی

رییس کتابخانه‌های عمومی مراغه بیان کرد: یکشنبه هر هفته از ساعت ۱۶:۳۰ تا ساعت ۱۸:۳۰ محفلی ادبی در کتابخانه عمومی اوحدی برگزار می‌شود و مورد استقبال علاقه‌مندان به کتاب قرار می‌گیرد.

«اسدی» بیان کرد: رونمایی کتاب از جمله کتاب «دنیای داستانی میلان کوندرا»، بزرگداشت ادبایی چون بیهقی، نقد و سخنرانی‌های ادبی در زمینه‌هایی چون «پست مدرن در ادبیات» یا «تاثیر ادبیات شکسپیر در ادبیات نمایشی»، از جمله موضوعات این محافل ادبی است.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ روشندل از مراغه، عجب‌شیر، ملکان و بناب در کتابخانه عمومی اوحدی مراغه عضو هستند، افزود: آموزش خط بریل و برخی از نرم‌افزارهای تلفن همراه در طول هفته از جمله خدماتی است که به این قشر عرضه می‌شود.

به گفته وی یکی از همین روشندلان که از شهرستان‌های اطراف در کتابخانه عمومی اوحدی مراغه عضویت دارد، حافظ کل قرآن کریم بوده و در حال یادگیری خط بریل است.

«اسدی» این را هم بیان کرد که کتابخانه عمومی اوحدی مراغه از ۲۹ اسفند سال جاری تا ۱۴ فروردین سال آینده از ساعت هشت تا ساعت ۱۷ باز است و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا کتابخانه‌های عمومی مراغه شامل اوحدی، خواجه‌نصیرالدین توسی، استاد کریمی، شهید عطایی روستای ورجوی و ثامن‌الائمه شهر خداجو است و علاوه بر آنها سه کتابخانه مشارکتی در کمیته امداد امام خمینی (ره)، پادگان امام رضا (ع) و زندان وجود دارد.

مراغه با این وجود، از نظر سرانه کتابخانه در رتبه‌های آخر آذربایجان‌شرقی قرار دارد و پیگیری‌ها برای احداث یک کتابخانه خیرساز در این شهرستان هنوز به نتیجه نرسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha