۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 85412500
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

عیدی دولت در آستانه نوروز به مردم ایران؛ تکمیل آزادراه قزوین - رشت

رشت -ایرنا- پروژه احداث هشت کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین در محدوده منجیل- رودباربا اهتمام دولت سیزدهم به مقصد رسید پروژه ای که بهره برداری از آن در آستانه نوروز توسط رییس جمهوری هدیه و عیدی دولت به مردم ایران زمین است تا ترددها در مسیر شمال تسهیل و معضل ساعت‌ها ترافیک این محدوده برطرف شود.

به گزارش ایرنا، این پروژه از آن رو اهمیت دارد که در حکم گلوگاه ورودی به گیلان است و سالهاست با افزایش حجم تردد ها و عبور و مرور خودروها در محدوده رودبار گره‌های ترافیکی سنگینی ایجاد می شود که گاه به ۳۰ کیلومتر هم می رسد و مردم و مسافران ساعت ها در این ترافیک ها معطل شده و خدمات رسانی به مردم منطقه و مسافران گرفتار هم غیر ممکن و یا دشوار می شود.

اما اینک خبر می رسد که بخش هشت کیلومتری آزادراه رشت - قزوین با حضور رئیس جمهوری طی روزهای آتی بهره برداری شود بخشی که دشوارترین قسمت مسیر به لحاظ فنی و ساخت وسازها نیز بوده و اینک می رود گره گشای مشکل این منطقه و مردم اعم از مسافران و شهروندان رودباری و گیلانی باشد.

مردم چه می گویند؟

به چند کیلومتری منجیل رسیدیم گمان می کردم به گمانم حداکثر تا ۲ ساعت دیگر به رشت می رسیم اما زهی خیال باطل؛ ترافیک سنگین حدفاصل مسیر منجیل- رودبار زمان رسیدن به رشت را به ۱۰ ساعت افزایش داد.

ساعت ۱۶ رسیدم ترمینال آزادی (تهران)؛ به دلیل تعطیلات پیش رو، موج حرکت مسافران به سمت شهرهای شمالی سنگین بود آنگونه به دشواری می شد ماشین پیدا کرد بالاخره راهی شدم.
تا پایان حوزه استحفاظی قزوین مسیر پرازدحام اما ترافیک تقریبا روان بود ولی از حدود چند کیلومتری رودبار، صفی طولانی از خودروها در جاده موج می زد و ترافیک گره خورده و خودروها تقریبا در سراسر جاده متوقف بودند.
اعصاب مسافران خسته از طولانی شدن مسیر، کش آمده بود و گاهی جرقه‌ای لازم بود که با خبط و خطایی از راننده و یا یکی از مسافران درگیری ایجاد شود، کودکان بی قرار شده بودند.
هراز چند گاهی هم صدای پسرکی چهار، پنج ساله که نشستن و سکوت طولانی مدت خسته اش کرده بود و غرولند کنان هی می پرسید : مامان، مامان کی میرسیم هم سوهان اعصاب مسافران شده بود.
در میانه مسیر هم مشکلات اندک نبود، هواحسابی سرد بود، برخی خودروها هم اینقدر در ترافیک مانده بودند که سوخت تمام کرده و در حاشیه جاده تقاضای سوخت می کردند.
مسیری که باید در زمان ۸ دقیقه طی می شد بیش از سه ساعت و نیم طول کشیده بود و اگر می شد خودرو را بگذاری و پیاده آن مسیر را طی کنی به مراتب خیلی زودتر از آن گلوگاه خلاصی میافتی.
این حکایت یکی از مسافرانی است که ‌در زمان پیک سفر، مقصد خود را گیلان قرار داده بود و در مسیر آزادراه رشت- قزوین در محدوده منجیل- رودبار با ترافیک سنگینی مواجه شده بود.

البته تجربه ای است که خیلی از آنان که در این مسیر تردد می کنند حداقل چندباری گرفتارش شده اند.
یکی از مسافران این مسیر ساکن لاهیجان است رضا سعادتی به ساعات طولانی گرفتار شدن در ترافیک محدوده منجیل- رودبار اشاره کرده و می گوید: در تهران کار اداری داشتم و باید همان روز بر می گشتم و در مسیر چندین مسافر نیز سوار کردم، همه مسیر از تهران به محدوده استحفاظی گیلان را در سه ساعت طی کردم اما ۶ ساعت طول کشید تا از ترافیکی که از رودبار به کیلومترها قبل و بعد از ورودی و خروجی این شهرستان کشیده بود، رهایی یابم.
این شهروند لاهیجی افزود : در آن ترافیک نه امکان خوابیدن وجود داشت و نه رها کردن خودرو، بسیار خسته بودم و بعد رهایی از ترافیک، فکر می کردم مسئولیت رساندن چندین مسافر با من است و دیگر تا پایان مسیر راهی نمانده و باید ادامه بدهم با وجود اینکه تخمه می خوردم که خوابم نبرد اما به ناگاه چشمهایم را برهم‌گذاشتم و خودرویم به گاردریل برخورد کرد ولی خوشبختانه توانستم سریع کنترلش را بدست بگیرم و به داخل جاده برگردانم.
وی عنوان کرد : این ترافیک و خسته شدن مفرط رانندگان در این قطعه موجب راندن خودرو با سرعت بیشتر در باقی مسیر و یا خواب آلودگی رانندگان می شود که ممکن است گاهی به خسارت جبران ناپذیری بینجامد.
گلوگاه و ترافیک جاده قدیم محدوده رودبار - منجیل تنها گلوی مسافران و رانندگان این محور نمی فشرد بلکه مشکلی دائمی برای مردمی است که ناخواسته و یا به ناچار گرفتار در این ترافیک می شدند.
یکی از شهروندان ساکن رودبار گفت: روزهای تعطیل و سفر گردشگران به گیلان ما شاهد اوج ترافیک و گرفتار در این وضعیت نامناسب هستیم و زندگی عادی ما هم به شدت مختل می شود.
علیرضا زارعی افزود: در چنین مواقعی از منزل خارج نمی شویم اما اگر کسی به خدمات امدادی همچون اورژانس و آتش نشانی نیاز پیدا کند با مشکل جدی برای دریافت خدمات امدادی مواجه می شود.
وی یادآور شد: به خاطر دارم که یکبار پسر چهار ساله‌ام بشدت مریض بود وشب زمانی بود که پزشکان در مطب حضور نداشتند؛ می خواستم فرزندم را به بیمارستان برسانم اما در ترافیک گرفتار شده بودم و نمی توانستم از آن خلاصی پیدا کنم بنابراین از ماشین پیاده شدم و همانطوری که پسرم را در آغوش گرفته بودم، می دویدم تا خودم رو به بیمارستان و یا درمانگاهی برسونم.

وی ادامه داد: تکمیل قطعه نهایی آزادراه می تواند این مشکل مردم منطقه و نیز مسافران را رفع کند و ما را از این مشکل دیرینه نجات دهد که امیدواریم زودتر بهره برداری شود.

یکی از کسبه مستقر در مسیر تردد خودروهای عبوری از شهر رودبار، احداث این قطعه از آزاد راه را ضروری و دارای مزیت های بسیار برای شهروندان و مسافران دانست.
محمود بازیار با ابراز نگرانی از اینکه هدایت ترافیک به جاده ای منتقل می شود که مسافران و خودروها از مغازه‌های این قطعه از مسیر دور می مانند، تصریح کرد: اگر چنین شود و دولتمردان تدابیری برای آن نیندیشند، این موضوع در بازار و درآمد مردم این منطقه تاثیر سوء خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه این طرح بزرگ و ملی که با همت دولتمردان به ثمر نشسته است، ترافیک را تسهیل می کند و مشکلات ناشی از آن برای همه مسافرانی و مردمی که به این خطه سفر و در این مسیر تردد می کنند، بسیار اندک خواهد شد، افزود: کام کسبه نیز باید همچون باقی مردم از حلاوت این خدمت دولت شیرین شود بنابراین ما آماده هستیم که حتی زمین های مسیر جدید را خریداری کنیم و مغازه های مان را در آن محدوده بنا کنیم.
به گفته این شهروند؛ بیش از ۲ هزار قلم محصولات مختلف در مغازه های مستقر در محل تردد خودرو های عبوری عرضه می شود و هر کدام از این مغازه ها چندین نیرو دارند و این به آن معناست که چندین خانواده از این طریق معیشت خودرا می گذرانند بنابراین کاهش درآمد از طریق بازار عرضه محصولات رودبار و شهرستان ممکن است منجر به عدم توانایی در پرداخت حقوق آنهاو در نهایت تعدیل نیروها شود.
وی از دولتمردان خواست تا در احداث لاین دیگر آزادراه، به موضوع کسبه و مغازه داران مسیر توجه شود.
در همین رابطه یک مهندس مطلع در حوزه راهسازی در رودبار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مسیر آزادراه رشت - قزوین محدوده منجیل- رودبار لاین قزوین - رشت احداث شده است که پس از بهره برداری مسیر خودروها از این قطعه آزاد راه عبور خواهند کرد؛ ضمن اینکه برای منتفع شدن مردم این منطقه از حضور گردشگران و مسافران در استان در حال حاضر، لاین برگشت آزادراه رشت - قزوین از داخل شهر عبور می کند.
علیرضا قاسمی با بیان اینکه همه شهرهای ایران برای تسهیل در تردد خودروها و از سویی دیگر گرفتار نشدن مردم آن شهر در ترافیک، آزاد راه و جاده کمربندی دارند، افزود: با وجود آزاد راه، ترافیک شهر رودبار سبک تر شده و مردم می توانند به زندگی روزمره شان برسند.
وی عنوان کرد: این آزادراه یک پروژه ملی و مسیر کریدور شمال-جنوب است که تاکنون ترافیک در این قطعه نه تنها برای مسافرانی که به امید نفس تازه کردن به این استان می آیند، در همان ورودی با خیابان هایی با عرض کم بسیار نفس گیر و آزاردهنده است، بلکه تمامی ترددها و امور روزمره مردم و خدمات رسانی و امداد رسانی این شهر را مختل می کرد.
قاسمی ادامه داد: تا قبل از تکمیل آزادراه بهنگام حادثه و سانحه در این منطقه عملا با بسته شدن ۲ پل شهر رودبار بهنگام ترافیک و تعطیلات، امداد رسانی ممکن نیست و یا بسیار دشوار است اما با بهره برداری از این قطعه آزادراه، ترافیک شهر رودبار در لاین ورودی به گیلان برطرف می شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۱۸ میلیون خودرو طی ۱۱ ماه امسال وارد استان گیلان شده اند و به جز ایام تعطیلات سال که شاهد حجم عظیمی از تردد خودروها در این مسیر هستیم، تمامی ایام پایانی هفته در فصل تابستان نیز این شهرستان درگیر ورود و خروج مسافران است که در حالت عادی طول ترافیک حدود ۱۰کیلومتر و در مواقعی نیز به ۱۸ تا ۲۰کیلومتر و حتی بیشتر هم می رسد.
سرهنگ طالبی ضمن برشمردن مزایای تکمیل هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین اظهار کرد: با بهره برداری از از این هشت کیلومتر پایانی در محدوده رودبار معضل ترافیک به طور کامل برطرف نمی شود چراکه تردد در آزاد راه به‌صورت یک لاین تعبیه شده و این موضوع موجب می شود تا در زمان ترافیک، پلیس راناچار به اجرای طرح ترافیک شود اما نقش موثری در کاهش ترافیک این محدوده خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: برای برطرف کردن مشکل ترافیک در شهر رودبار باید آزادراه به صورت رفت و برگشت احداث شود تا همچون شهر منجیل و رستم آباد که در گذشته از لحاظ ترافیکی همانند رودبار کنونی بوده از این معضل رهایی یابد.

فرماندار شهرستان رودبار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به طور معمول در پایان هر هفته (روزهای چهارشنبه تا جمعه) شاهد ترافیک سنگین در محدوده منجیل- رودبار و شهرهای منجیل و رودبار هستیم که این امر در بهار و تابستان تشدید می شود.
طهمورث عموپور با بیان اینکه ترافیک سنگین در شهرهای رودبار و منجیل کاملا مشهود است، افزود: گاهی وقت‌ها ترافیک به ۳۰ کیلومتر هم می رسد و به ورودی شهر لوشان نیز می رسد و دسترسی و تردد مردم را به خدمات امدادی اورژانس بیمارستان و خدمات شهری دچار مشکل می‌کند.

وی عنوان کرد: مسافران نیز به مدت طولانی حتی ۱۰ ساعت و یا بیشتر هم گرفتار این ترافیک شده اند و مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد شده است.
نماینده عالی دولت در شهرستان رودبار خاطر نشان کرد : بهره برداری از باقی مانده آزادراه رشت-قزوین می تواند به گشایش گره ترافیکی این شهرستان کمک کند.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای این قطعه از مسیر ۸٫۵ کیلومتری آزادراه را حدود ۲۰هزار میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: سهم دولت سیزدهم از این رقم برای پیشرفت باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است.
فرماندار رودبار از بهره برداری پروژه یاد شده با حضور رئیس جمهوری تا آخر سال خبر داد و گفت: با بهره برداری از آن مشکل ترافیک در محدوده منجیل-- رودبار بر طرف می شود.
به گزارش ایرنا، آزادراه رشت - قزوین به طول۱۳۷.۴ کیلومتر از مهمترین راه های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود.
۶ دستگاه پل بزرگ در مجموع به طول یک هزار و ۵۷۶ متر و چهار دستگاه تونل در مجموع به طول ۲ هزار و ۸۷۶ متر در این مسیر احداث شده است.
در حال حاضر خودروهای مسافران چه از مسیر رفت و چه برگشت از داخل شهر رودبار می گذرد و در زمان پیک مسافر ترافیک سنگینی از منجیل تا رودبار و گاه کیلومترها قبل از منجیل تا امام زاده هاشم، بر جاده حاکم می شود که به گفته کارشناسان با بهره برداری از این پروژه نوروز امسال این ترافیک های سنگین را شاهد نخواهیم بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha