نگین گردشگری ایران بر مدار توسعه

ساری - ایرنا - شهرستان ساحلی بابلسر که به عنوان نگین گردشگری ایران معروف است با اراده دولت سیزدهم و فراهم کردن زیر ساخت های گردشگری و کشاورزی با بهره مندی از ظرفیت دانشگاه معین مازندران واقع در بابلسر در مدار توسعه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان ساحلی بابلسر با جمعیت ۱۳۵ هزار نفری که از شمال به دریای خزر، از شرق به بهنمیر، از غرب به فریدونکنار و از جنوب به هادی شهر وصل است، از جمله شهرهای زیبا و گردشگری استان مازندران بوده که به صورت کامل در منطقه جلگه ای و در کنار ساحل دریای خزر واقع شده است.

رودخانه بابلرود که از وسط این شهر می گذرد شهر را به ۲ قسمت تقسیم کرده و سه پل زیبا که یکی از آنها از سوی آلمانی ها و بقیه از سوی متخصصان ایرانی احداث شده زیبایی منحصر به فردی را برای این شهر ایجاد کرده است.

مشهدسر نام قدیم بابلسر است که از سال ۱۳۱۱ به این نام تغییر کرده است و به مرور زمان یکی از شهرهای زیبا و پرجاذبه در زمینه گردشگری ایران مبدل شده است.

بابلسر علاوه بر سواحل زیبا و جاذبه های گردشگری دارای آثار تاریخی و باستانی است که بقعه امامزاده ابراهیم(ع)، بقعه بی بی سر روضه، ساختمان شهرداری، سازمان مرکزی دانشگاه مازندران، برج ساعت، پل معلق اول بابلرود و بنای گمرک بابلسراز جمله آثار تاریخی این شهرستان است.

فعالیت دانشگاه مازندران در این شهر ساحلی با بیش از ۱۱ هزار دانشجوی داخلی و خارجی سبب شد که بسیاری از دانشجویان از سراسر کشور و تعدادی دانشجویان خارجی برای تحصیل به بابلسر سفر کنند.

همه این ظرفیت ها بابلسر را به درجه ای از اهمیت رساند که این شهر به نگین گردشگری ایران معروف شود. حضور میلیونی مسافر در روزهای تعطیل بابلسر را به مقصد مهم گردشگری کشور تبدیل کرد.

استاندار مازندران در بیست و سومین سفر شهرستانی خود با سفر به بابلسر ضمن دیدار با اقشار مختلف مردم توسعه زیر ساخت و رفع مشکلات تولید کنندگان این شهرستان را در دستور کار قرار داد.

بابلسر علاوه بر ساحل پهناور و زیبای خزر دارای ۹۱ روستا است که همه این روستاها می تواندبه مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

این شهرستان با وسعت ۲۴۷ هزار کیلومتر مربع یک درصد از کل مساحت مازندران را دارا می باشد. بخش بهنمیر در این شهرستان که قطب تولید برخی محصولات همانند توت فرنگی در استان است یکی از منابع درآمدی اهالی منطقه است.

کشاورزان این شهرستان که با مقام عالی دولت در مازندران نشست مشترک برگزار کردند افزایش هزینه های تولید، نابسامانی در توزیع کود و سم را یکی از چالش های تولید کنندگان این شهرستان مطرح کردند.

فقدان یک کلینیک درمانی در بخش بهنمیر از جمله مشکلات دیگر پیش روی شهروندان این بخش بود که از مقام عالی دولت در استان برای رفع این نیاز مهم درمانی کمک خواستند.

نگین گردشگری ایران بر مدار توسعه

از طرف دیگربا توجه به اینکه دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه معین استان در بابلسر واقع شد نخبگان این دانشگاه اعلام آمادگی کردند که برای توسعه این شهرستان آماده همکاری هستند.

بابلسر به عنوان یکی از سه نقطه اعلام شده به عنوان منطقه آزاد است که این امر هم با توجه به بازار ۲۹۰ میلیارد دلاری واردات روسیه نقش مهمی در رونق صادرات این شهرستان خواهد داشت.

ضرورت تقویت نگین گردشگری

در این پیوند استاندار مازندران بیان داشت: زیر ساخت های شهر ساحلی بابلسر به عنوان نگین گردشگری ایران باید تقویت شود و دولت برای تحقق این امر بسیار مصمم است.

سید محمود حسینی پور اظهار داشت: با توجه به ظرفیت ارزشمند نخبگان دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه معین استان که در بابلسر واقع شد توسعه این شهرستان با شتاب بیشتری باید ادامه پیدا کند.

استاندار مازندران افزود: برخی از خواسته های شهروندان و کشاورزان بابلسری در خصوص تامین نیازهای اولیه تولید و برخی خدمات درمانی باید گره گشایی شود.

وی با ذکر این مطلب که تولیدات کشاورزی بابلسر باید با نگاه جذب گردشگر باشد، ادامه داد: تمامی ۹۱ روستای بابلسر یک فرصت گردشگری بی نظیر است که ضرورت دارد به اماکن گردشگری بابلسر اضافه شود.

استاندار مازندران ادامه داد: تحت هیچ شرایطی از واحدهای تولیدی و صنعتی بابلسر غافل نشدیم و اعتقاد ما این است در جهت رونق تولید این واحدها باید تقویت شوند.

حسینی پود افزود: پرونده اقتصادی ۲۲ واحد تولیدی و صنعتی این شهرستان که دچار مشکل بودند دراین سفر شهرستانی واکاوی و مورد بررسی قرار گرفت

حسینی‌پور ادامه داد: همه تلاش های دولت آن است مشکل پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی را برطرف کند که این امر زمینه رونق اقتصادی و اشتغال پایدار را فراهم خواهد کرد.

استاندار مازندران گفت: پرونده اقتصادی ۲۲ واحد تولیدی و صنعتی این شهرستان که دچار مشکل بودند در این نشست واکاوی و مورد بررسی قرار گرفت.

وی با ذکر این مطلب که واحدهای تولیدی و صنعتی بابلسر برای رونق تولید و اشتغال پایدار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند،

خاطرنشان کرد: ۲۶ مصوبه قابل اجرا برای رفع مشکلات این واحدهای تولیدی و صنعتی اتخاذ شد که آنها را از بن‌بست خارج می کند.

حسینی‌پور ادامه داد: همه تلاش های دولت آن است مشکل پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی را برطرف کرده که این امر زمینه رونق اقتصادی و اشتغال پایدار را فراهم می‌کند.

این مقام مسوول تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های اقتصادی بابلسر یکی از ضروریات بود که در بیست و سومین سفر شهرستانی برای تحقق این مهم تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

نگین گردشگری ایران بر مدار توسعه

ارتباط موثر صنعت و دانشگاه

استاد دانشگاه مازندران در دیدار اقشار مختلف مردمی با استاندار مازندران در بابلسر بیان داشت: هر چه ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر و نزدیک تر شود توسعه همه جانبه شهرهای محتلف از جمله بابلسر با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

علی اکبر جعفری اظهار داشت: دانشگاه مازندران دارای توانمندی های فراوانی است که می تواند در توسعه مازندران از آن بهره مند شد.

وی ادامه داد: هر چه تعامل صنعت و دانشگاه بیشتر شود زمینه توسعه و پیشرفت کشور فراهم و زیر ساخت های شهرها ارتقاع می یابد.

وی با ذکر این مطلب که دانشگاه مازندران در سال ۱۳۴۹ شمسی با همکاری دانشگاه هاروارد تاسیس شد، بیان داشت: منابع ارزشمند دریای خزر در راستی اقتصاد دریای محور باید بیشتر از گذشته مورد بهره برداری قرار گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اجرای طرح های اقتصادی دریا محور برای بابلسر یک امر حیاتی است که زمینه تحول اقتصادی بزرگ را در این شهر ساحلی فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، ‌مناطق ساحلی بستر فعالیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود، بگونه ای که حدود ۲ سوم جمعیت جهان در محدوده ۶۰ کیلومتری حاشیه دریاها استقرار یافته‌اند و بیش از ۸۰ درصد از شهرهای بزرگ جهان که امروزه به عنوان قطب‌های تجاری شناخته می‌شوند، در مناطق ساحلی قرار دارند.

گستره فعالیت های اقتصادی آبی فراتر فعالیتهای سنتی مانند شیلات، گردشگری و حمل و نقل دریایی تعریف شده و مستلزم صنایع نوظهور از جمله انرژی های تجدید پذیر، آبزی پروری، فعالیت های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی است.

این نقش را به طور کلی می توان در بخشهای مختلف از جمله تجارت، حمل و نقل، گردشگری دریایی، شیلات و بهره برداری از منابع طبیعی، انرژی و همکاری های تجاری و اقتصادی در سطوح منطقه ای و بین المللی تقسیم بندی کرد.

توسعه دریامحور و اقتصاد دریا که اخیراً بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که تعریف اقتصاد دریامحور در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می شود به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و درنهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می گردد.

بنابراین، حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و ازجمله حمل ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی های تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی است.

نگین گردشگری ایران بر مدار توسعه
اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه ای و کنشگرا و درنهایت، تحول آفرین است و با موضوعات مختلف توسعه ای و حاکمیتی مانند جمعیت پذیری، ایجاد زیرساخت ها و ارتباطات گره خورده است همچنین محرک جدی به کارگیری و به کاراندازی صنایع و اشتغال در دریاها و سواحل است.

بنا به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ‌ ایران با داشتن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی (۴۰ درصد مرزهای کشور)، کشوری دریایی محسوب می شود؛ ولی در میزان استفاده از این نعمت خدادادی چندان موفق نبوده است. بیشترین فعالیت در عرصه سواحل کشور، مربوط به محدوده های شهری و روستایی و تأسیسات بندری و نظامی است که همه اینها حدود پنج درصد از ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده اند و حدود ۹۵ درصد از این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که این مناطق دارای اهمیت ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و منطقه ای هستند.

نخبگان دانشگاه مازندران بر این باورند با استفاده از ظرفیت استادان این دانشگاه این استان به خصوص شهرستان ساحلی بابلسر می تواند با استفاده از ظرفیت اقتصاد دریا محور به توسعه همه جانبه دست یابد.

شهرستان ۱۳۵ هزار نفری بابلسر که به عنوان نگین گردشگری ایران معروف است مقصد بیست و سومین سفر شهرستانی استاندار مازندران و مدیران ارشد استان به این شهر ساحلی بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha