۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۲۹
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85411492
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اسماعیلی: معرفی مشاهیر کشور از ماموریت‌های استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

دماوند - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی حوزه‌های استانی و شهرستانی در این وزراتخانه، تلاش برای معرفی مشاهیر و مفاخر کشور است تا نام مردم بزرگی که کمتر توفیق آشنایی آنان را داشتیم معرفی شوند.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه پنجشنبه در همایش بزرگداشت مولا عبدالرحیم دماوندی عارف و حکیم قرن یازدهم هجری و همچنین آئین معرفی کتاب مفتاح اسرار الحسینی که در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای کوثر شهر دماوند برگزار شد، اظهار داشت: همچون مولا عبدالرحیم دماوندی باید به دیگران معرفی شود؛ نگاه یک شخصیت عارف به موضوع حیات امام حسین (ع) و برکات و نعماتی که در وجود این امام نازنین است در این کتاب دیده شده و جوانان می توانند بیشتر بهره بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در انجمن مفاخر فرهنگی که مدتی است فعال شده، در تلاش هستیم بسیاری از شخصیت های بزرگ و کمتر شناخته شده را معرفی و آثار آنان را چاپ کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نشر اینگونه کتابها بیش از اینکه نیازمند این مردان بزرگ و شخصیت های ارزنده باشد، نیازمند همت ما است، افزود: قرن یازدهم و دوازدهم دوران اوج تمدن ما است و یک نظام مدنی شیعی مبتنی بر آموزه های اهل بیت (ع) در ایران شکل گرفته و شخصیتی همچون میرحیدر آملی که نظریه‌پرداز همنشینی میان عرفان بود و از دل این نظریه، سلسه صفوی در ایران شکل گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در گسترش آموزه های اهل بیت (ع) فضایی فراهم شد که یک دوره تمدنی در ایران شکل بگیرد.

این مسئول افزود: البته برخی غرب زده ها تلاش دارند تاریخ ایران را در قرن چهارم و پنجم به لحاظ وجود عناصر اندیشمند، با حمله مغول ها خاتمه دهند ولی آدم های منصفی نیز بودند که فرهنگ ایرانی را مثل پرنده ققنوس می‌دانند که می سوزد و خاکستر می شود و مجدد بلند می شود و در دوره صفوی مجدد بلند شد.

اسماعیلی اظهار داشت: در این دوره که ما زیست می کنیم و با استفاده از همه بزرگان، ادبا و مشاهیر که در این پیشینه قرار دارند، اوج قله آنان امام راحل است که فقه،  فلسفه و عرفان را جمع کردند و یک نظام مدنی جدید را پدید آورد.

وی ادامه داد: ما هنوز فاصله داریم تا عظمت کار امام راحل را تشریح و صحبت کنیم؛ یکی از دستاوردهای ایشان همین نظام اسلامی ایران است که با این درخشش امروز در دنیا درحال پرتو افشانی است و امام هم این عناصر را با هم جمع کرد و هم موسس و هم معلم این مقطع تاریخی است.

اسماعیلی یاداور شد: امیدواریم با رهبری مقام معظم رهبری و پرچم داری ایشان، پرچم این نهضت به دست صاحب امر برسد و دوره ظهور و ایجاد جامعه جهانی مهدوی فراهم شود.

وی افزود: دماوند در تاریخ جایگاه ویژه ای در حوزه های مختلف همچون شعر و ادب، بسیاری از داستان های اساطیری که شکوه و عظمت ایران زمین را روایت می کند، به دماوند اشاره شده است.

این مسئول ادامه داد: بعد از ورود اسلام و آشنایی مردم ایران با عنصر عدالت و معنویت در این دین آسمانی به ویژه مکتب اهل بیت (ع)، این منطقه به دلیل ویژگی های متعددی که دارد و همچنین حضور شخصیت های بزرگ دینی و امامزادگان واجب التعظیم فراوان، یک منطقه پرخیر و برکتی است و امروز ما در دوره ای که نسل جوان امروز به دلایلی کمتر با گذشته پر افتخار خود آشنا هستند باید از این فرصت استفاده کنند.

همایش« عارف کربلائی» با موضوع گرامیداشت «مولا عبدالرحیم دماوندی» شامگاه پنجشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی و هنری کوثر شهر دماوند برگزار شد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha