۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۰:۴۲
کد خبر: 85410677
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار یزد: تقویت مراودات راهبردی با همسایگان از اصول ایران است

یزد - ایرنا - استاندار یزد گفت: اصل در دولت جمهوری اسلامی ایران بر حفظ و گسترش حداکثری حسن همجواری با همسایگان، تقویت مراودات راهبردی با کشورهای مشترک المنافع و همکاری‌ فرهنگی، اقتصادی و علمی با کشورهای دنیا است. 

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی چهارشنبه شب در نشست سفرای کشورهای مجمع گفت و گوی همکاری آسیا در یزد افزود: دولت ایران بر این باور است که در سایه چنین ارتباطات ارزنده‌ای، ملت‌ها هویت و ویژگی‌های انسانی خود را بروز می‌دهند.

وی اظهار کرد: مایه مباهات است که سفیران کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) در جمهوری اسلامی ایران در استان یزد دیار خداپرستانِ با فرهنگ و پایتخت گردشگری کشورهای عضو ACD گرد هم آمدند.

فاطمی خطاب به حاضران خاطر نشان کرد: شما در بازدیدهای خود از مسجد جامع یزد، حسینیه تاریخی امیرچقماق، باغ دولت آباد و قنات زارچ، مشاهده کردید که تاریخ، اینجا ساکن نیست، جاری است.

استاندار یزد گفت: گردشگری از مهم‌ترین محورهای تعاملات حوزه فرهنگی و اقتصادی است که مورد توجه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیا (ACD) می‌تواند علاوه بر تقویت همبستگی بین ایران و سایر کشورهای عضو ACD، کشورمان را به اهداف مشخص شده در حوزه گردشگری نزدیک کند.

فاطمی گفت: بر این پایه، استان یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در سال ۲۰۲۴، به منظور ایفای نقش خود در تعمیق همکاریهای کشور عضو در حوزه گردشگری، برنامه ها و رویدادهای مختلفی را پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

فاطمی، میزبانی کنفرانس بین المللی گردشگری آسیا با حضور وزرای گردشگری کشورهای عضو ACD در ۳۰ آوریل و یک می ۲۰۲۴ و برگزاری همایش تورگردانان و فعالان گردشگری کشورهای عضو ACD در ۲۸ تا ۳۱ می ۲۰۲۴ را از مهمترین برنامه ها بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: آیین پاسداشت ثبت جهانی بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴، برگزاری همایش بین المللی مرمت آثار تاریخی و معماری با حضور رییسان مهم‌ترین دانشگاه کشورهای عضو در ۲۸ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) استان یزد از روز چهارشنبه با حضور ۵۵ سفیر از ۱۵ ملیت در استان یزد آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه دارد.

در این مجمع علاوه بر دبیر کل اکو و رییس موسسه فرهنگی آن، سفیرانی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، تاجکیستان، پاکستان، قزاقستان، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و قرقیزستان حضور دارند.

برگزاری نشست‌های استانی با نگاه ملی به میزبانی شهرداری، استانداری و اتاق بازرگانی از جمله برنامه‌های تدوین شده برای میزبانی سفرای عضو مجمع گفت وگوی آسیا طی این ۲ روز در استان یزد است.

طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و در سال ۲۰۰۲ در تایلند تأسیس شد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با ۳۵ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است. عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می‌کند، این 2 نشست عبارتند از نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

همچنین کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیدو به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha