همبستگی ملی برای کمک رسانی‌ با تاکید رهبر معظم انقلاب سرعت گرفت؛سد کهیر در آستانه سرریزشدن

زاهدان- ایرنا- وقوع سیل در جنوب سیستان و بلوچستان و خسارت‌های وارده به بخش‌های زیرساختی، بسته شدن راه‌ها و ورود سیلاب به خانه‌های مسکونی باعث شد تا همبستگی ملی برای کمک رسانی به سیلزدگان پس از نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به جنوب استان شدت گیرد.

به گزارش ایرنا، باران‌های سیل‌آسا که از چند روز گذشته در جنوب سیستان بلوچستان شروع به باریدن کرد باعث وقوع سیلاب در برخی از مناطق شهری و روستایی شد و به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌هایی را وارد کرد.

شدت گرفتن بارش‌ها منجر شد تا ۱۴ شهرستان سیستان و بلوچستان با پدیده سیلاب و آبگرفتگی مواجه شوند و همچنین سیل منجر به آسیب رساندن به پل‌ها، راه‌های ارتباطی و آبگرفتگی منازل در جنوب این استان شود که در این راستا تاکنون به بیش از ۲۴ هزار نفر امدادرسانی صورت گرفته است.

از همه مهمتر آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان و بلوچستان «سد کهیر» است که با روی کار آمدن دولت سیزدم اولین آبگیری آن انجام شد.

با این وجود اما شدت گرفتن سیل در جنوب سیستان و بلوچستان که همراه با بروز مشکلات برای مردم مانند بسته شدن راه‌ها، ورود آب به خانه‌ها و سایر موارد بود باعث شد تا رهبر معظم انقلاب پس از کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری در سخنانی به این موضوع اشاره کنند که «این سیلی که در ناحیه‌ جنوبی استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد به مردم خسارت‌های زیادی هم وارد کرده است. حتماً امدادهایی که دارد انجام می‌گیرد بایستی ادامه پیدا کند. بحمداللّه گروه‌های امدادی چه از مسوولان دولتی و چه غیر آنها مشغول کار هستند، تلاش می‌کنند، کمک می‌کنند، باید ادامه پیدا کند و دیگرانی که می‌خواهند، می‌توانند، مشتاق به ورود در این کمک‌ها هستند، آنها هم وارد بشوند و اضافه کنند بر این کمک‌ها»؛ و این فرمایش معظم له منجر شد تا همبستگی ملی برای امدادرسانی به سیلزدگان شدت گیرد، چرا که این ملت همواره گوش به فرمان ولی فقیه خود هستند و به ندای ایشان لبیک می‌گویند.

همبستگی ملی برای کمک رسانی‌ با تاکید رهبر معظم انقلاب سرعت گرفت/بزرگ‌ترین سدمخزنی سرریز شد

تداوم خدمت‌رسانی صنعت آب و برق در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان با قوت

وزیر نیرو با بیان اینکه خدمت‌رسانی صنعت آب و برق به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان با قوت ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در روزهای پیش‌رو، باید آمادگی وقوع سیلاب مجدد را داشته باشیم، به‌طوری‌که ممکن است بارش در پایین دست و در مناطق مسکونی به دلیل اشباع خاک بار دیگر رخ دهد.

علی‌اکبر محرابیان با حضور در سیستان و بلوچستان و پس از بازدید از مناطق سیل‌زده این استان، در جلسه مدیریت بحران این استان بر اهمیت سدهای مخزنی در کاهش خسارت‌های مختلف تاکید کرد و افزود: با ارزیابی‌های صورت گرفته، شرایط ایجاد شده کنترل و مشکلات مردم سیل‌زده در بخش‌های مختلف به ویژه تامین آب و برق برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: وجود سدهای بزرگ با ذخیره مناسب در این منطقه علاوه بر مهار بخش قابل توجهی از سیلاب‌ها و ذخیره‌سازی منابع آبی، موجب شد بحران پیش آمده بدون خسارت جانی و با حداقل خسارت‌های مالی سپری شود، بی‌تردید در صورتی که این سدها وجود نداشت وضعیت دیگری را شاهد بودیم؛ در حالی که تداوم این جبهه بارشی در کشورهای دیگر از جمله پاکستان با خسارت جانی و مالی قابل توجهی همراه شد.

خدمات صنعت آب و برق تا زمانی که هیچ مشکل و مساله‌ای از این بابت برای مردم سیل‌زده وجود نداشته باشد با قوت ادامه خواهد داشتوزیر نیرو همچنین به جمع‌بندی گزارش مدیران شرکت‌های آب و برق سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در روزهای پیش‌رو باید آمادگی وقوع سیلاب مجدد را داشته باشیم، بر این اساس همه دستگاه‌ها باید نسبت به اطلاع‌رسانی به مردم به طور ویژه‌ای اقدام کنند.

وی با اشاره به ظهور و بروز خشکسالی‌ سال‌های اخیر در این استان، اظهار کرد: باید شکرگزار خداوند به دلیل بارش رحمت الهی باشیم و امید است بهترین بهره را از این بارندگی‌ها حاصل کنیم.

محرابیان اظهار کرد: خدمات صنعت آب و برق از روزهای ابتدایی وقوع سیلاب در این استان آغاز شده و تا زمانی که هیچ مشکل و مساله‌ای از این بابت برای مردم سیل‌زده وجود نداشته باشد این خدمت‌رسانی با قوت ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید عملیات بازسازی واحدهای مسکونی مردم و ابنیه با حمایت دولت به سرعت آغاز شود، خاطرنشان کرد: در آغاز فصل بارش در منطقه هستیم و سدهای ما متناسب با پیش‌بینی الگوهای بارندگی مدیریت خواهند شد تا حداکثر آب را در خود جای دهند.

همبستگی ملی برای کمک رسانی‌ با تاکید رهبر معظم انقلاب سرعت گرفت/بزرگ‌ترین سدمخزنی سرریز شد

تداوم امدادرسانی به سیل‌زدگان با حضور میدانی همه سازمان‌ها و نهادها

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با حضور میدانی همه سازمان ها و نهادها، امدادرسانی به مناطق سیل زده با قوت ادامه دارد، گفت: بارش‌هایی در امروز و هفته آینده در پیش داریم، بنابراین باید کارهای زیرساختی انجام دهیم زیرا بخش زیرساخت‌های ما دچار مشکل است.

محمد کرمی در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان افزود: باید کار اساسی انجام دهیم به ویژه در بحث ساخت پل‌ها، آبنماها، تثبیت و نگهداشت آب تا بتوانیم از بارش نعمت الهی به خوبی بهره‌برداری کنیم.

وی اظهار کرد: بازگشایی راه‌ها در حال انجام است و ما نیز باید چند کار اساسی را در حوزه نگهداشت آب در پشت سدها آغاز کنیم بنابراین معطل اعتبارات نیز نخواهیم ماند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: خوشبختانه در بارندگی‌های اخیر و وقوع سیلاب هیچ گونه تلفات جانی نداشتیم و تنها برخی راه ها بسته شد.

وی بیان کرد: پس از ادامه یافتن بارندگی در شهرستان‌های قصرقند و نیکشهر سدها به دلیل حجم بارندگی زیاد در زمان کوتاه سرریز کرد.

بیشتر بخوانید:

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و استاندار از رهبر معظم انقلاب قدردانی کردند

امدادرسانی به سیل‌زدگان با حضور میدانی همه سازمان‌ها و نهادها با قوت ادامه دارد

سیل جنوب سیستان و بلوچستان به شبکه آب ۲۵۲ روستا خسارت زد

همبستگی ملی برای کمک رسانی‌ با تاکید رهبر معظم انقلاب سرعت گرفت/بزرگ‌ترین سدمخزنی سرریز شد

تداوم امداد رسانی و توزیع اقلام ضروری به آسیب دیدگان از سیل

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب تمامی خدمتگزاران مردم تا زمان پایدار شدن شرایط سیل زدگان در منطقه حضور خواهند داشت و اقدامات لازم در حال انجام است.

منصور بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به کاهش دما وسایل گرمایشی شامل پتو، والور و بخاری برقی بین آسیب دیدگان از سیل توزیع و دیگر مایحتاج ضروری شامل مواد غذایی گرم و بسته بندی شده، نان و آرد، چادرهای امدادی، نایلون، موکت، فانوس روشنایی، ست های بهداشتی و آب معدنی نیز به طور پیوسته بین سیل زدگان در حال توزیع است.

وی ادامه داد: ساخت بندها و اجرای عملیات‌های آبخیزداری در مناطق سیل خیز سبب ذخیره بیش از ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب حاصل از بارندگی سیل آسای اخیر شد؛ که از این میزان حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب در حوزه‌های ساحلی بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در سال‌های گذشته و ساخت سدها در این مناطق نه تنها سبب شد شدت میزان خسارات وارده به روستاها و شهرها کاهش یابد، بلکه بیش از ۳۴۵ میلیون مترمکعب آب حاصل از بارش‌های رگباری در سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، ماشکید علیا و کهیر ذخیره شده است.

همبستگی ملی برای کمک رسانی‌ با تاکید رهبر معظم انقلاب سرعت گرفت/بزرگ‌ترین سدمخزنی سرریز شد

سیل در ۵۲۶ روستای جنوب سیستان وبلوچستان

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به بیش از ۲۴ هزار سیل زده در ۵۲۶ روستای جنوب این استان خبر داد.

مهدی سجادی در بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از روز هفتم اسفندماه و با شدت گرفتن بارش‌ها ۱۴ شهرستان استان با پدیده سیلاب و آبگرفتگی مواجه شدند و همچنین سیل منجر به آسیب رساندن به پل‌ها، راه‌های ارتباطی و آبگرفتگی منازل در جنوب این استان شد.

وی ادامه داد: با تلاش امدادگران سه هزار و ۲۸۹ نفر اسکان اضطراری پیدا کردند و ۹۱ نفر از سیلاب رهاسازی شده اند.

بیش از ۲۴ هزار سیل زده در ۵۲۶ روستای جنوب سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدندمدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۴۰ سورتی پرواز بالگرد هلال‌احمر در مناطق محاصره در سیل انجام شده و ۱۰ هزار بسته غذایی و همچنین بطری‌های آب معدنی و اقلام زیستی شامل پتو ، وسایل گرمایشی بین سیل زدگان توزیع شده است.

وی تاکید کرد: با کمک هلال‌ احمر استان‌های معین ۲۸ محموله اقلام زیستی، امدادی و غذایی هم تاکنون به استان ارسال شده و علاوه بر نیروهای جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان نیروهای هلال‌احمر پنج استان خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، یزد و کرمان برای کمک به حادثه دیدگان به منطقه اعزام شده اند.

سجادی گفت: ۲ فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در حال کمک‌رسانی و توزیع اقلام غذایی و امدادی در مناطقی هستند که بر اثر سیل، دسترسی به آنها ممکن نیست و تاکنون به ۱۸ روستا به وسیله بالگرد امدادرسانی و اقلام امدادی و زیستی ارسال شده است.

وی بیان کرد: هم اینک ۲ هزارو ۱۸۶ نیروی عملیاتی در قالب ۴۸۰ تیم و با استفاده از ۳۹۷ دستگاه خودرو امدادی در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند و موفق شده‌اند تا امروز سه شنبه و در مجموع به ۵۲۶ روستا خدمات‌رسانی کنند.

همبستگی ملی برای کمک رسانی‌ با تاکید رهبر معظم انقلاب سرعت گرفت/بزرگ‌ترین سدمخزنی سرریز شد

خسارت هفت هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از بروز خسارت هفت هزار میلیارد ریالی بارندگی و سیلاب به بخش های مختلف کشاورزی این استان خبر داد.

محمد حسن یادگارزایی در خصوص تمهیدات اندیشه شده و کمک های بخش کشاورزی برای مناطق سیل زده و جبران خسارات وارده به کشاورزان افزود: بارندگی اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل رگباری بودن خسارت زیادی به زیر ساخت‌های بخش کشاورزی این استان وارد کرده به طوری که برآورد اولیه نشان از خسارت هفت هزار میلیارد ریالی به این بخش دارد.

وی ادامه داد: بخش عمده این خسارت ها به جاده بین مزارع، آب بندها، هوتک ها، قنوات، اراضی کشاورزی، زیرساخت‌های شیلاتی و راه‌های عشایری است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این سازمان برای جبران خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی در گام نخست و به فوریت اقداماتی نظیر تامین های نهاده های دامی، تهیه بذر سورگوم و ماش و توزیع بین کشاورزان و تهیه کشت نهال بافت موز و خرما را در دستور کار قرار داده است.

بارندگی اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل رگباری بودن خسارت زیادی به زیر ساخت‌های بخش کشاورزی این استان وارد کرده و برآوردهای اولیه نشان از خسارت هفت هزار میلیارد ریالی به این بخش داردوی افزود: در این راستا علوفه های دامی نظیر کاه در قالب ۱۰ خودروی سنگین تهیه و در چند روز آینده به مناطق درگیر سیلاب سیستان و بلوچستان اعزام می شود.

یادگارزایی تاکید کرد: همچنین با توجه به خسارت بارندگی های اخیر به مزارع کشاورزی نظیر گندم و هنداونه مقرر شد برای جبران این خسارت ها و از سوی دیگر فراهم بودن بستر برای کشت ماش و سورگوم بذر این محصولات تهیه و بین کشاورزان توزیع شود تا بخشی از خسارت های وارده این بخش جبران و بستر تولید به فوریت فراهم شود.

وی بیان کرد: همچین با توجه آسیب قابل توجه به باغات سیستان و بلوچستان بویژه موز و نخلستان ها تصمیم بر این شد نهال کشت بافت آنها تهیه و در اختیار کشاورزان آسیب دیده قرار داده شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بخش زیرساختی با توجه به بروز صدمات قابل توجه به راه‌های بین مزارع کشاورزی، قنوات و هوتک ها مقرر شد راه اندازی و تعمیر آنها به فوریت به صورت امانی و با استفاده از ظرفیت های موجود این سازمان در شهرستان های مختلف انجام شود.

همبستگی ملی برای کمک رسانی‌ با تاکید رهبر معظم انقلاب سرعت گرفت/بزرگ‌ترین سدمخزنی سرریز شد

خسارت بارندگی به ۳۷ قلعه و بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر تاکنون ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی در استان دچار خسارت شده است.

مجتبی سعادتیان اظهار کرد: بر اثر بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق جنوبی، تعداد زیادی از آثار، قلعه‌ها و ابنیه‌های تاریخی خسارت‌های جزئی و کلی دیده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز امکان حضور میدانی کارشناسان و ارزیابان به طور کامل فراهم نشده اما بر اساس ارزیابی‌های اولیه و اطلاعات واصله از شهرستان‌ها، این بناها از۱۰ تا ۴۰ درصد دچار خسارت شدند که امکان افزایش این آمار نیز وجود دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان ادامه داد: تا امروز مقابر سورو و شیشه‌ریز در گلشن، قلعه کنت سراوان و قلعه انوشیروان چابهار خسارت ۳۰ درصدی دیده‌اند که شامل تخریب کاهگل و ریزش دیوارها، نفوذ آب و رطوبت به آثار است.

به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر تاکنون ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی در استان دچار خسارت شده استبه گفته وی، علاوه بر این موارد قلعه‌های حیدرآباد خاش، رستم در شهرستان هامون، قصرقند، سرباز، کنت و دزک سراوان، پرتغالی‌های تیس، ناصری ایرانشهر، بمپور، سه کوهه هامون، سب در سیب وسوران، اسپکه نیکشهر و قلعه پارک هوتان کنارک نیز آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

سعادتیان تاکید کرد: کاروانسرای نصرت‌آباد و لوت زنگی و ساختمان دادگستری در شهرستان زاهدان نیز دچار آسیب شده‌اند که شامل نفوذ آب به فضاهای داخلی و از بین رفتن کاهگل است.

وی تصریح کرد: ساختمان قدیمی پست، ایستگاه راه‌آهن و شهربانی میرجاوه، دبستان دهخدا، زیارتگاه پیر سهراب، آرامگاه سید دخل شاه، منزل آرین، مسجد دزک و خانه‌های دلوشی نیز طی این مدت به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا خسارت‌های زیادی دیده‌اند که در حال تهیه برآورد دقیق میزان ریالی خسارات هستیم.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان اظهار کرد: در منطقه سیستان نیز بارندگی باعث وارد آمدن آسیب‌هایی به بافت روستای قلعه نو، بافت سه کوهه و محوطه میراث‌جهانی شهر سوخته شده است.

به گزارش ایرنا باران سیل‌آسایی که از یکشنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۲ تا پنجشنبه دهم اسفندماه هفته گذشته جنوب سیستان و بلوچستان را فرا گرفته بود به بخش‌های مختلف زیرساختی و کشاورزی این استان خسارت‌های زیادی وارد کرد، همه نیروهای خدمات رسانی و امداد رسانی بسیج شدند تا جلوی خسارت‌های احتمالی به جنوب استان را بگیرند اما با توجه به شدت بارش‌ها، سیلاب به وقوع پیوست و با وجود تلاش‌های فراوان جنوب استان متحمل خسارت‌های زیادی در بخش‌های مختلف شد.

در این مدت یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت و واحدهای مسکونی زیادی بر اثر جاری شدن سیلاب آسیب کلی و جزئی دیدند همچنین چهار سد شامل سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون متر مکعب، سدزیردان در منطقه دشتیاری چابهار با حجم مخزن ۲۰۷میلیون متر مکعب سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون متر مکعب و سد خیر آباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha