آژانس در بی‌راهه سیاسی کاری

تهران-ایرنا- دبیرکل آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در سخنانی غیرسازنده در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام در وین بار دیگر ادعاهایی را علیه ایران تکرار کرد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین که از روز گذشته آغاز به کار کرده، در سخنانی دوپهلو ضمن بیان این نکته که هیچگونه اطلاعاتی درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران در اختیار ندارد، مجددا به طرح ادعاهای بی اساس درباره لغو مجوز بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران و همچنین اتهام زنی به ایران در مورد عدم همکاری با این سازمان اقدام نمود.

این مشی دوگانه و دوپهلوی آژانس، نه تنها تاکنون کمکی به همکاری سازنده بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نکرده بلکه با طرح برخی از سخنان غیرسازنده از سوی دبیرکل این سازمان و همچنین برخی از تصمیمات همچون قطعنامه مغرضانه آبان ۱۴۰۱ شورای حکام، روابط ایران و آژانس را در برهه هایی دچار خدشه کرده است.

اتهاماتی بی اساس که علی رغم حل و فصل، پایان آن اعلام نمی شود

با شروع بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران در دو دهه گذشته، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در روابط ایران با آژانس مسئله طرح ادعاها و اتهامات بی اساس از سوی دشمنان ایران همچون رژیم جنایتکار صهیونیستی و بعضی از گروهک‌های تروریستی ورشکسته است.

در این روند معیوب آژانس بین المللی انرژی اتمی با رویکردی سیاسی و برخلاف چهارچوب فنی عملکرد و تعاملات خود با کشورها، با طرح اتهامات واهی خوراک رسانه‌ای به رسانه های مغرض غربی داده و زمینه‌ای را برای سیاه نمایی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران فراهم می‌کند ولی هر بار با پایان یک مساله و حل و فصل مسائل ادعایی آژانس با همکاری موثر ایران، اعلام پایان اتهامات ادعایی در سخنان دبیرکل جایگاهی نداشته و به طبع کذب بودن آن توسط رسانه‌های مغرض نیز منتشر نمی‌گردد.

به عنوان نمونه در ماه‌های گذشته در نتیجه مذاکرات فنی صورت گرفته، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) بسته شده؛ همچنین ماجرای ادعاهای مطرح شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ در سایت فردو نیز با توضیحات سازمان انرژی اتمی پایان یافته است. با این حال برخلاف هیاهوی بالای آژانس و رسانه‌های غربی در ابتدای مطرح شدن این موضوعات، هیچ گاه بسته شدن این پرونده‌ها به صراحت و دقت از طرف آژانس و کشورهای غربی اعلام نشد و بدون عذرخوانی از چنین اتهام زنی‌هایی با سکوت خبری از کنار پایان پرونده‌های ساختگی این چنینی گذشته شد.

با وجود آنکه ایران در چارچوب موافقت نامه پادمانی بالاترین سطح همکاری با آژانس را در بین کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است و علی رغم چنین سطحی از حسن نیت ایران در رفتار و تعامل با آژانس، دبیرکل این نهاد در سخنان خود برخلاف تاکید بر همکاری‌ها و تعاملات ایران، از عناوینی همچون نگرانی و شک و تردید درباره برنامه هسته ای ایران استفاده می کند.

در همین راستا، گروسی در سخنان اخیر خود نیز عنوان داشته: هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمان باقی مانده صورت نگرفته است. ایران توضیحات فنی معتبری را برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده یا آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است.

وی با چشم‌پوشی از همکاری‌های گسترده ایران و آژانس مدعی شد: مسائل پادمانی باقیمانده باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.

آژانس چه دستاوردی از سیاسی‌کاری‌های خود داشته است؟

آژانس انرژی اتمی متاسفانه با عدم درک درست از این واقعیت که اقدامات و رویکرد سیاسی هیچ دستاوردی در مسیر تعاملات این نهاد با ایران نخواهد داشت، با سیاسی کاری و دوری از چارچوب فنی تعامل با کشورمان، در مسیر اشتباهی قدم گذاشته است.

نمونه واضحی از این موضوع و نتیجه سیاسی کاری‌ها در آژانس بین المللی انرژی اتمی، صدور قطعنامه مغرضانه از سوی شورای حکام در آبان ماه ۱۴۰۱ بود که البته با واکنش قاطعانه ایران با آغاز غنی سازی ۶۰ درصد در تاسیسات هسته ای شهید علی‌محمدی فردو رو به رو شد و عملا ترمز قطعنامه‌های غیرسازنده این نهاد علیه ایران را کشید.

با این وجود در اسفند ماه سال گذشته، ایران و آژانس به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) به تفاهم رسیدند. این اقدام مبتنی بر حسن نیت مجددا با سیاسی کاری دبیرکل روبرو شده و گروسی علاوه بر بیانیه مغرضانه شهریور ماه، در نشست روز ۱۴ اسفند نیز اظهار داشت: من به طور جدی نگران هستم که ایران به طور یکجانبه اجرای بیانیه مشترک (۴ مارس) را متوقف کرده و این مساله باعث شک و تردید می‌شود که ایران به آنچه ما توافق کرده‌ایم پایبند بماند.

تکرار ادعاها درباره لغو مجوز بازرسان آژانس در ایران

یکی دیگر از محورهای سخنان گروسی در نشست روز دوشنبه شورای حکام مسئله بازرسان اعزامی آژانس به ایران بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی مجددا با سیاسی کاری و تهیه خوراک رسانه ای برای سیاه نمایی رسانه ای و تبلیغاتی علیه کشورمان در مسیری غیرسازنده گام برداشت و اقدام قانونی تهران در پذیرش یا ردصلاحیت بازرسان معرفی شده را به عنوان یک تابوی شکسته شده به نمایش گذاشت.

لازم به ذکر است بعد از صدور بیانیه ضدایرانی در شورای حکام آژانس اتمی، مجوز ۸ بازرس آلمانی و فرانسوی این نهاد بین‌المللی در ایران لغو شد. در همین راستا و در ادعایی واهی و در تناقض با حقوق مصرحه ایران، سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس ۲۱ شهریور و در حاشیه نشست فصلی گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شدند که ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس گذشته، پایبند نبوده است.

آژانس در بی‌راهه سیاسی کاری

مسئله اعزام بازرس از سوی آژانس و توانایی کشور میزبان در رد یا قبول موارد مشخصی از بازرسین اعلامی یکی از حقوق مصرحه اعضای آژانس به شمار می آید. رد کردن و عدم پذیرش موارد خاصی از لیست بازرسین اعزامی پیش‌تر نیز مسبوق به سابقه بوده و در طی دو دهه اخیر ایران بر اساس توانایی قانونی خود بر اساس ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس، در مواردی از پذیرش بعضی از بازرسین امتناع کرده است. این موضوع در سایر کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی و امضا کنندگان موافقت نامه پادمان نیز امری عادی عرفی و قانونی به شمار می آید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست علی رغم آگاهی و احاطه بر اینکه در طی مدت اخیر تعداد بیشتری از بازرسان مورد پذیرش ایران قرار گرفته اند، با طرح اتهامی واهی و ناشی از فشار غربی‌ها بر این سازمان و برخلاف ماهیت بی طرفانه‌ای که آژانس متهد به رعایت آن است، درباره لغو مجوز تعدادی از بازرسان این سازمان از سوی ایران که در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان صورت گرفت ابراز تاسف کرد و گفت: تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به نگرانی‌های (پادمانی) رسیدگی کرد و بار دیگر از ایران می‌خواهم که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

استاندارد دوگانه آژانس در مقابل ایران و رژیم صهیونیستی

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی که باید به عنوان نهادی کاملا بی طرف و در جهت ترویج استفاده صلح‌آمیز، و جلوگیری از استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای عمل کند، در طی عمر ۶۷ ساله خود، در موارد بسیاری در برابر رژیم‌های غیرقانونی و جنایتکاری همچون اسرائیل که بارها کشورهایی همچون ایران و همچنین مردم مظلوم غزه را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرده، سیاست چشم پوشی، واکنش های ضعیف و سکوت را در پیش گرفته و در برابر آن در رفتار با کشورمان علی‌رغم بالاترین دسترسی‌ها و بازرسی‌ها در طی دو دهه گذشته و علی رغم حسن نیت همیشگی ایران در برابر این نهاد، از هیچگونه اقدام سیاسی و سو استفاده تبلیغاتی فروگذار نکرده است.

کافی است مقایسه ای مختصر به سخنان گروسی در این نشست درباره ایران و رژیم صهیونیستی بیاندازیم تا به عمق استاندارد دوگانه این نهاد را در برابر حسن نیست ما و بی شرمی اسرائیل پی برده شود.

گروسی در این زمینه و در برابر تدابیر جبرانی ایران در برجام که در واکنش به خروج یکجانبه ایالات متحده و بی‌عمل طرف‌های اروپایی، صورت گرفت گفت: ‌ما نشانه‌ای از این که ایران سلاح هسته‌ای تولید می‌کند نداریم در عین حال ایران تنها کشوری است که تسلیحات هسته‌ای ندارد اما اورانیوم ۶۰ درصدی غنی می‌کند. تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به نگرانی‌های (پادمانی) رسیدگی کرد و مسائل پادمانی باقیمانده باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است.

دبیرکل آژانس درست برخلاف موضع تند در برابر کشورمان درباره تهدید رژیم صهیونیستی به استفاده از سلاح اتمی علیه مردم غزه و پیش تر تهدید نتانیاهو به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه ایران عنوان داشت: من درباره مطالب غیرسودمندی که پیرامون استفاده از سلاح هسته‌ای مطرح شد نظرم را بیان و تاکید کردم که این سخنان بی‌فکر قابل قبول نیست. وی با بیان اینکه آژانس اتمی تلاش می‌کند تا نظام عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را در منطقه آسیا حفظ کند تنها به بیان این جمله بسنده کرد: «استفاده از سلاح‌ هسته‌ای قابل قبول نیست و به‌کارگیری آن طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha