فدراسیون جانبازان در مسیر موفقیت؛ نمره ۲۰ طلایی‌ها در سال معاونت آقای رئیس

تهران- ایرنا- فدراسیون جانبازان و توانیابان در سال ۱۴۰۲ تحولات مدیریتی متفاوتی را تجربه کرد اما در نهایت مردی از جنس این ورزش بر کرسی آن تکیه زد.

به گزارش ایرنا، فدراسیون جانبازان و توانیابان که به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان ورزش پارالمپیکی کشور فعالیت دارد در سال ۱۴۰۲ شرایط متفاوتی را تجربه کرد؛ شرایطی که بخشی از آن مربوط به حضور ورزشکاران این فدراسیون در بازی‌های آسیایی و قسمتی از آن نیز به چالش مسوولان برای تغییر نام این فدراسیون برمی‌گشت. همچنین در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ رئیس فدراسیون با حفظ سمت به عنوان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش منصوب شد.

در اسفندماه ورزش پارالمپیکی کشور شاهد یک انتخابات پرچالش بود که در نهایت جلیل کوهپایه‌زاده به عنوان رئیس فدراسیون جانبازان و توانیابان انتخاب شد.

فدراسیون جانبازان در مسیر موفقیت؛ نمره ۲۰ طلایی‌ها در سال معاونت آقای رئیس

نمره ۲۰ طلایی‌ها

کاروان ورزشی کشورمان که با نام فرزندان ایران در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی هانگژو حضور پیدا کرده بود موفق شد برای نخستین بار در جایگاه دوم این بازی‌ها قرار گیرد. فرزندان ایران در این دوره از رقابت‌ها موفق به کسب ۴۴ مدال طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز کسب کردند. یکی از فدراسیون‌هایی که نقش مهی در تاریخ‌سازی کاروان ایران داشت فدراسیون جانبازان بود. ورزشکاران زیر مجموعه این سازمان ۲۰ مدال طلا، ۲۶ مدال نقره و ۱۷ مدال برنز شدند.

به عبارتی ورزشکاران زیر مجموعه این فدراسیون ۶۳ مدال فرزندان ایران را به نام خود ثبت کردند که ۴۸ درصد تمام مدال‌های کاوران ورزشی کشورمان بود. این ورزشکاران همچنین ۴۵ درصد مدال‌های طلای کاروان را به نام خود ثبت کردند. ورزشکاران رشته دوومیدانی جانبازان و توانیایان با کسب ۱۰ مدال طلا ۵۰ درصد مدال‌های این فدراسیون را به دست آوردند.

بررسی آماری عملکرد طلایی‌های ورزشکاران جانبازان و توانیابان حکایت از آن دارد که در این دوره ورزشکاران آقا ۱۶ مدال طلا و بانوان چهار مدال طلا کسب کردند. ۲۵ درصد مدال ورزشکاران زیر مجموعه فدراسیون جانبازان توسط بانوان ضرب شد. در مجموع نیز بانوان ۱۸ مدال طلا، نقره و برنز را از آوردگاه هانگژو به ارمغان آوردند.

فدراسیون جانبازان در مسیر موفقیت؛ نمره ۲۰ طلایی‌ها در سال معاونت آقای رئیس

عبور از بار منفی کلمات

یکی از مهمترین تغییر و تحولات فدراسیون در سال ۱۴۰۲ اصلاح نام فدراسیون بود تا از بار منفی برخی از کلمات آن کاسته شود. فدراسیونی که زاده انقلاب اسلامی و اساس آن با ورزش جانبازان بود. این فدراسیون اکنون بعد از چهار دهه فعالیت ورزشکاران معلول زیادی را تحت پوشش قرار داده و یکی از ارکان افتخارآفرین ایران در آوردگاه‌های بزرگ به شمار می‌رود.

ظهور نامدارانی مانند سیامند رحمان قوی‌ترین مرد معلول جهان، ساره جوانمردی ملکه تپانچه دنیا، زهرا نعتمی پرافتخارترین بانوی پارالمپیکی و تیم والیبال نشسته دارنده هفت مدال طلای پارالمپیکی از دل این فدراسیون نشان از آن دارد که مسوولان با برطرف کردن مسکلات پیش‌روی معلولان عملا آنان را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دادند.

با وجود تمام این افتخارآفرینی‌ها اما حک شدن عنوان معلول بر سر در فدراسیون یک بار منفی را به سمت و سوی قهرمانان سوق می‌داد و حتی در برخی از موارد موجب ترحم ناخواسته برای آنان شد. فدراسیون با همفکری وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با زودن عنوان معلول از فدراسیون عملا توان‌یابی را جایگزین معلولیت کرد تا نشان دهد که قهرمانان این میدان پهلوانانی هستند که از محدودیت‌های ناشی از معلولیت خارج و در مسیر فتح قله‌های جهانی قرار گرفتند.

فدراسیون جانبازان در مسیر موفقیت؛ نمره ۲۰ طلایی‌ها در سال معاونت آقای رئیس

آقای رئیس معاون شد

رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به کیومرث هاشمی برای تصدی سمت وزارت ورزش و جوانان تغییرات زیادی را در این وزارتخانه ایجاد کرد تغییراتی که شامل معاونت‌ها شد و مهمترین معاونت آن نیز به سیدمحمد شروین اسبقیان رئیس فدراسیون جانبازان و توانیابان رسید. انتصاب وی به این سمت در حالی بود که چند ماه از مسوولیت وی در فدراسیون مانده و بسیاری این سوال را طرح کرد که چه کسی سرپرست فدراسیون خواهد شد.

این سوال موجب شد تا ایبقیان خود شخصا پاسخ این سوال را بدهد. وی به خبرنگاران گفت:‌ در کنار پست وزارت ورزش، در جریان امور و مسائل فدراسیون نیز خواهم بود ضمن این که در فدراسیون نایب رییس و دبیر مسائل را پیگیری می‌کنند و خود من نیز بر امور فدراسیون نظارت خواهم داشت. همچنین قرار بر این شد که هر چه سریعتر به بحث ثبت‌نام از کاندیداها و برگزاری انتخابات ورود پیدا کنیم.

البته اسبقیان در تمام مدت حضور در وزارت ورزش در برنامه های مهم فدراسیون حضور و نظارت داشت. رئیس فدراسیون جانبازان و توانیابان در آخرین جلسه با مدیران اداری این فدراسیون گفت: امروز آخرین جلسه شورای مدیران در طول دوران حضور من به عنوان رئیس فدراسیون است. تا آخرین لحظه تلاش کردم تا فعالیت‌ها و برنامه ها با جدیت تمام پیگیری شود. خداراشاکرم که در طول این چهار سال با وجود شیوع بیماری منحوس کرونا، توانستیم نتایج درخشانی را در پارالمپیک توکیو، پاراآسیایی جوانان و پاراآسیایی هانگژو و رویدادهای مختلف جهانی رقم بزنیم و موفقیت ها و خاطراتی رقم خورد که هرگز فراموش شدنی نیست.

اسبقیان تا روز ۱۵ اسفند در کسوت رئیس فدراسیون فعالیت داشت و در این روز نیز به عنوان رئیس فدراسیون و معاون توسعه ورزش قهرمانی ریاست مجمع انتخاباتی را بر عهده داشت مجمعی که کم حاشیه نبود و در نهایت با حدود پنج ساعت تاخیر برگزار شد.

فدراسیون جانبازان در مسیر موفقیت؛ نمره ۲۰ طلایی‌ها در سال معاونت آقای رئیس

غلبه حاشیه بر متن انتخابات

برگزاری انتخابات فدراسیون جانبازان و توانیابان در پایان سال ۱۴۰۲ خالی از حاشیه نبود. حضور حسین‌ رضازاده، هادی رضایی، حمید علی صمیمی، جلیل کوهپایه‌زاده و محمدرضا میرزایی در این انتخابات موجب شده بود تا کارشناسان پیش‌بینی یک رقابت جذاب داشته باشند اما اتفاقات به گونه‌ای دیگر رقم خورد. رضازاده یک هفته پیش از انتخابات بستری و در مجمع غایب بود و هادی رضایی نیز پیش از اعلام تایید صلاحیت‌ها عطای ریاست را به لقایش بخشید تا همچنان مرد اول والیبال نشسته ایران و جهان باشد.

اما داستان زمانی شروع شد که حمید علی‌صمیمی رد صلاحیت شد و مجمع به خاطر وی چند ساعت به تاخیر افتاد. سیدمحمدشروین اسبقیان رئیس مجمع روز ۱۵ اسفند در خصوص این تاخیر گفت: به دستور کیومرث هاشمی مجمع به تاخیر افتاده تا حقی از هیچ کس ضایع نشود. البته صحبت‌های اسبقیان با واکنش نقی مهدوی رئیس هیات استان مازندران مواجه شد تا جایی که دقایقی مجمع به حاشیه رفت.

یکی دیگر از حاشیه‌های این مجمع تعداد رای سفید بود که شاید در تاریخ انتخابات فدراسیون‌ها بی نظیر باشد. اعضای مجمع انتخاباتی ۱۸ رای سفید را به صندوق انداختند تا اعتراض خود را نسبت به برخی اتفاقات نشان دهند. در پایان این مجمع جلیل کوهپایه‌زاده با ۳۳ رای برای چهار سال رئیس فدراسیون شد و محمدرضا میرزایی جابری یکی از پرافتخارترین پارالمپین‌های ایرانی تنها سه رای کسب کرد.

معرفی کوهپایه‌زاده به عنوان رئیس پایانی بر سال پرکار این فدراسیون بود فدراسیونی که در سال ۱۴۰۳ نقش مهمی در اعزام ورزشکاران ایران به پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس دارد.

فدراسیون جانبازان در مسیر موفقیت؛ نمره ۲۰ طلایی‌ها در سال معاونت آقای رئیس

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha