حداد عادل: امروز کتاب‌های دفاع مقدس ژانر خاصی از ادبیات فارسی شده است

تهران- ایرنا- رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: امروز کتاب‌های دفاع مقدس ژانر خاصی از ادبیات فارسی شده ، هر که بخواهد تاریخ ادبیات این دوره را بنویسد باید ده ها کتاب شعر و نثر برای دفاع مقدس بنویسد، این آثار می تواند ترجمه و یا منشأ فیلمنامه، شعر و الهام بخش باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز سه‌شنبه -۱۵ اسفندماه- در آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دفاع مقدس اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک واقعه بزرگ، سترگ و تاریخ و تمدن ساز در جهان معاصر بوده است که چهره سیاسی و فرهنگی جهان را عوض کرده است.

وی افزود: موضوع ادبیات دفاع مقدس را مهم می دانم، یکی از آثار این انقلاب دفاع مقدس بوده که یک قطعه زرین و افتخارآمیز تاریخ ایران است که می تواند الهام بخش نسل های معاصر و آینده باشد.

حداد عادل گفت: دشمنان انقلاب همواره تلاش کرده اند ناامیدی را به جای امید بنشانند این یک راهبرد دشمن است که همواره در صدد است نسل جوان را نسبت به انقلاب ناامید کند چون این نسل قبل از انقلاب را ندیده و در محاصره تحریم ها و مشکلات آمادگی ناامیدی دارد.

به گفته وی ایمان و امید دو نکته ای است که دشمن روی آن دست گذاشته و دفاع مقدس سرچشمه این امید است چون ملتی با دست خالی در جنگی عملا جهانی هشت سال با دشمن مقابله کرده و یک وجب از خاکش را نداده است.

حداد عادل ادامه داد: جز خدا هیچکس نمی داند رزمندگان اسلام چه از خودگذشتگی کردند، اینجاست که تبیین و نگارش کتاب برای ثبت وقایع این دوران الزامی می نماید ، این امر همچون استخراج معدن است که خود یک منبع برای صنعت بالادستی است.

وی تاکید کرد: این خاطرات از نظر فرهنگی باعث تولید ماده اولیه صنعت بالادستی برای استحکام ایمان و توحید است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خود سپاه پاسداران را به عنوان نمونه یک واقعیت امیدبخش دانست که قبل از انقلاب چنین چیزی نبود و واژه سپاه فقط در ادبیات بود.

وی تاکید کرد: در این چهل و پنج سال واقعیت، قدرت و تاثیر سپاه را ببینید که در همین انقلاب از صفر شروع شده و این سپاه از دل مردم در کنار ارتش هشت سال جنگ را اداره کرد و امروز همان واقعیت به مقاومت در منطقه تبدیل شده و از مرزها فراتر رفته و از افغانستان و لبنان و غزه محو در نتایج چنین اندیشه و انقلابی هستند.

حداد عادل گفت: هرچه در مورد واقعیت دفاع مقدس کار بشود کم است، امروز کتاب های دفاع مقدس ژانر خاصی از ادبیات فارسی شده ، هر که بخواهد تاریخ ادبیات این دوره را بنویسد باید ده ها کتاب شعر و نثر برای دفاع مقدس بنویسد، این آثار می تواند ترجمه و یا منشأ فیلمنامه، شعر و الهام بخش باشند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: نوشتن خاطرات و سرگذشت هر شهید نوشتن برگی از تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و مثل آجرهایی است که می تواند بنای باشکوه دفاع مقدس را حفظ کند، نشر آثار دفاع مقدس بخشی از جهاد تبیین است که مانع از تحریف دشمن است.

اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دفاع مقدس با حضور نویسندگان، شعرا و خانواده های شهدا در سال خلیج فارس موزه دفاع مقدس برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha