۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85408558
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند درصد آمریکایی‌ها با رای دیوان عالی به سود ترامپ موافقند؟

تهران- ایرنا- یافته‌های نظرسنجی موسسه انگلیسی "یوگاو" نشان می‌دهد که بیشتر مردم آمریکا با رای شب گذشته (دوشنبه) دیوان عالی ایالات متحده که رای به حضور دونالد ترامپ در میان نامزدهای انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان داد، موافق هستند.

به گزارش ایرنا، این موسسه نظرسنجی ساعاتی پیش در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد که ۴۹ درصد پاسخ دهندگان آمریکایی از رای دیوان عالی حمایت کردند و ۳۶ درصد با آن مخالفند.

با تفکیک دسته بندی های سیاسی و حزبی، ۲۷ درصد دموکرات ها، ۴۳ درصد مستقلین و ۸۲ درصد جمهوریخواهان از این رای حمایت کردند و ۶۱ درصد دموکرات ها، ۳۵ درصد مستقلین و ۱۰ درصد جمهوریخواهان با آن مخالفند.

بر اساس یکی دیگر از یافته های نظرسنجی دیروز که از میان چهار هزار و ۵۲۶ بزرگسال آمریکایی انجام شده است، ۴۴ درصد داوطلبان معتقدند که رئیس جمهوری پیشین آمریکا نباید به استناد متمم ۱۴ قانون اساسی از تصدی مناصب دولتی محروم شود.

بر اساس این گزارش، ۳۸ درصد نیز با چنین منعی موافقند. در این میان، ۷۴ درصد دموکرات ها، ۴۱ درصد مستقلین و ۱۷ درصد جمهوریخواهان با استناد به این متمم موافق بوده و ۱۲ درصد دموکرات ها، ۳۶ درصد مستقلین و ۷۰ درصد جمهوریخواهان با آن مخالفند.

به گفته مخالفان ترامپ، متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا که پس از جنگ داخلی این کشور تصویب شد، به افرادی مانند وی که برای دفاع از قانون اساسی سوگند یاد کردند اما در شورش‌ ها نقش داشتند، اجازه تصدی دوباره در مناصب دولتی نمی دهد.

پاسخ دهندگان به پرسش های این نظرسنجی در مورد قابل اعتماد بودن دیوان عالی برای اتخاذ تصمیم های مفید برای آمریکا اظهار نظر کردند. در کل ۵۴ درصد آمریکایی ها دیوان عالی را قابل اعتماد دانستند و ۳۷ درصد آنان نظری خلاف این داشتند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۴۲ درصد دموکرات ها، ۴۵ درصد مستقلین و ۷۷ درصد جمهوریخواهان نظر مساعدی به این نهاد قضایی دارند و ۵۱ درصد دموکرات ها، ۴۰ درصد مستقلین و ۱۸ درصد جمهوریخواهان آن را قابل اعتماد نمی دانند.

دیوان عالی آمریکا دیشب با رد رای دادگاه ایالتی کلرادو، با صدور رایی اعلام کرد که ترامپ می‌ تواند در برگه‌های انتخابات مقدماتی ریاست ‌جمهوری این ایالت حضور داشته باشد. آراء دیوان عالی لازم الاجرا بوده و قابل تعمیم به تمامی ایالات است.

در همین حال اکثریت پنج نفره قضات دیوان عالی، کنگره آمریکا و نه ایالات این کشور را مسئول اعلام فقدان صلاحیت حضور افراد در انتخابات دانستند.

ترامپ پیشتر استدلال کرده بود که متمم یادشده شامل روسای جمهور سابق نمی‌شود و حتی در صورت شمول، وی در دامن زدن به شورش ۶ ژانویه نقشی نداشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha