بیش از ۳۰ درصد چغندرقند کشور در آذربایجان غربی تولید می شود

ایرنا- ارومیه- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۳۰ درصد چغندرقند کشور در اراضی زراعی این استان تولید می شود.

به گزارش ایرنا خسرو شهبازی روز سه شنبه در نشست تخصصی بررسی چالش علف هرز سس در مزارع چغندر قند افزود: آذربایجان‌غربی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور است و در تولید چغندرقند هم از نظر تولید و هم از نظر سطح رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: امسال بیش از یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شده که حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن از این محصول توسط کارخانه‌های قند استان خریداری شده و مابقی به سایر مصارف از قبیل تازه خوری و دام رسیده است.

وی با اشاره به ضرورت خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم و شکر، افزود: افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و بالا بردن راندمان آبیاری در مزارع چغندر قند و تغییر آرایش کشت این محصول در اولویت برنامه های اجرایی قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر لزوم توسعه آموزش های ترویجی در بین کشاورزان برای توسعه کشت این محصول در شمال استان ، تغییر آرایش کشت و توسعه نوار تیپ در جهت مدیریت بهینه مصرف آب و تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون این محصول در جهت افزایش عملکرد تاکید کرد.

شهبازی گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، سهم آب بری بخش کشاورزی باید با تغییر الگوی کشت کاهش یابد و محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز با جدیت تحقیقات و مطالعات لازم را برای معرفی ارقام مقاوم به سرما و کم آبی برای کشت پاییزه این محصول در شمال استان را انجام دهند.

در این نشست تخصصی تأثیر علف هرز انگلی سس بر عملکرد کمی و کیفی چغندرقند، اهمیت پیشگیری از گسترش آلودگی و عوامل مؤثر در انتشار و گسترش آلودگی به سس در زراعت این محصول بررسی و راهکارهای لازم ارائه شد.

آذربایجان غربی دارای ۳۰ هزار هکتار اراضی چغندر قند با تولید سالانه بیش از ۱.۲ میلیون تن محصول با عیار بالاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha