۲۲ کشور عربی در سازمان ملل شکست مکرر شورای امنیت در برقراری آتش‌بس در غزه را محکوم کردند

 نیویورک – ایرنا- گروه عرب در سازمان ملل متشکل از  ۲۲ کشور، "شکست مکرر" شورای امنیت سازمان ملل در اجرای وظایف خود در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی و توقف خونریزی در غزه را محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، «عبدالله علی فاضل الساعدی» نماینده گروه عرب در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی درباره وتوی قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه از سوی آمریکا گفت: «پیش نویس قطعنامه موضع متعادلی را منعکس می کرد و به ابعاد انسانی برای نجات صدها هزار فلسطینی اولویت می داد، اما متاسفانه یکی از اعضای شورای امنیت از حق وتو استفاده کرد.»

او با برشمردن تاثیر جنگ بر غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و وضعیت وخیم انسانی افزود: «این اقدام به ماشین نظامی اسرائیل اجازه داد تا به کشتارهای خود علیه غیرنظامیان فلسطینی ادامه دهد.»

نماینده گروه عرب همچنین گفت که کشورهای عضو سازمان ملل باید «این جنون را متوقف کنند و جلوی کشته شدن فلسطینیان را بگیرند.»

ایالات متحده آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت شود.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

ایالات متحده آمریکا پیش نویس قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده است که خواستار آتش بس موقت در جنگ اسرائیل و غزه و مخالفت با حمله زمینی رژیم اسرائیل به رفح در جنوب غزه است.

هنوز مشخص نیست که پیش نویس این قطعنامه چه زمانی در شورای ۱۵ عضوی امنیت به رای گذاشته می شود. یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق و بدون وتوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز حملات اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۳۰ هزار و ۳۵ نفر رسیده است و ۷۰ هزار و ۴۵۷ شهروند فلسطینی نیز زخمی شده اند.

چرایی تشکیل جلسه در مجمع عمومی سازمان ملل در پی وتوی قطعنامه ای از سوی اعضای دائم شورای امنیت

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ و پس از جنگ اوکراین، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را برای مقابله با استفاده از حق وتو توسط اعضای دائم شورای امنیت تصویب کرد.

این قطعنامه که از سوی کشور لیختن اشتاین ارائه شد، مجمع عمومی را ملزم می‌کند در پی استفاده از حق وتو برای جلوگیری از تصویب یک قطعنامه توسط یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، نشستی را برای ارائه توضیحات کشور وتوکننده برگزار کند.

جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز ظرف ۱۰ روز پس از استفاده از حق وتو در شورای امنیت باید برگزار شود. کشورهایی که از حق وتو استفاده کرده‌اند، باید این اقدام خود را در برابر نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو توجیه کنند.

آمریکا و انگلیس که در شورای امنیت سازمان ملل دارای حق وتو هستند، در آن زمان از ارائه این قطعنامه به دلیل حمله روسیه به اوکراین، حمایت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha