۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85408038
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار: بیشترین وقت کردستان صرف کارآفرینی و حمایت از تولید می‌شود

سنندج -ایرنا- استاندار کردستان گفت: با بهبود بسیاری از طرح‌های زیرساختی نیمه تمام در سال جاری از سال آینده بیشترین وقت صرف حوزه کارآفرینی و حمایت از تولید در استان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا عصر دوشنبه در اولین جلسه کانون کارآفرینان برتر رسمی کردستان اظهار کرد: تاکید ما بر این است که مدیران اجرایی استان از حلقه مشورتی حوزه کارآفرینی برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه این نشست و این جمع یکی از سرمایه‌های بزرگ استان است که امروز به شدت به آن نیاز داریم تا میدان داری کند، افزود: کارآفرینان در خط مقدم مواجهه با مشکلات تولید و اشتغال هستند.

به گفته استاندار کردستان، واقعیت این است که بزرگترین مشکل اقتصادی کشور فرهنگ اقتصادی است که باید اصلاح و فرهنگ مصرف باید فرهنگ سرمایه‌گذاری، تعاون و تعامل و همافزایی تبدیل شود که اقدامات کمی تاکنون روی این موارد انجام گرفته است.

زارعی کوشا با بیان اینکه تاکنون تنها با تزریق تسهیلات به فکر علاج این فرهنگ اقتصادی بوده‌ایم گفت: تسهیلات تنها مسکن موقت است ولی نتیجه لازم را ندارد چرا که با فشار و تزریق تسهیلات تنها از سرمایه‌گذار یک غول بدهکار به بانک‌ها می‌سازد.

وی با بیان اینکه بیشترین وقت من به عنوان استاندار کردستان در طول ۲ سال گذشته صرف مذاکره با سرمایه‌گذاران بانک‌ها و رفع موانع تولید شده است، افزود: از سویی اتمام طرح‌های بزرگ زیرساختی استان از جمله راه آهن کردستان فرصت زیادی را گرفت که حالا به عنوان یک مزیت بزرگ اقتصادی در استان برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

استاندار: بیشترین وقت کردستان صرف کارآفرینی و حمایت از تولید می‌شود

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در استان روی کارهایی وقت و انرژی صرف می‌شود که شاید در کمتر استانی می‌شود آن را دید، اضافه کرد: راه‌اندازی حداقل یک پرواز روزانه در استان از جمله کارهایی است که دنبال می‌شود.

زارعی کوشا ادامه داد: وقتی صحبت از محرومیت می‌شود در حقیقت منظور این مشکلات است؛ چرا که شما کارآفرینان نماد توانمندی و پیشرفت مردم کردستان هستید.

وی با بیان اینکه باید برای رفع موانع تولید تسهیلگری و پشتیبانی فکر اساسی شود، یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ درصد مشکلات تولید در استان به حوزه سرمایه در گردش برمی‌گردد که بخشی از آن به سختگیری‌های داخل استان مربوط است و تلاش بسیاری شده تا این مسئله به به حداقل برسد.

استاندار کردستان با بیان اینکه در حوزه بانکی و بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صدور استعلام‌ها غلظت بسیاری را شاهد هستیم، تاکید کرد: باید در این حوزه روانسازی لازم شکل بگیرد.

زارعی کوشا با اشاره به برخورداری از مواهب طبیعی نظیر برخورداری از هفت درصد رواناب‌های سطح کشور در کردستان افزود: این در حالی است که کل ظرفیت گلخانه‌ای استان ۶۰ هکتار است که ۳۰ هکتار آن در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

به گفته استاندار کردستان این رقم در استان‌های خشک و کم برخوردار از نعمت آب، چندین برابر این استان است.

زارعی کوشا یکی از مشکلات عمده در کردستان را تناقض در حوزه خلق پول و کنترل تورم در سطح ملی دانست و افزود: بانک مرکزی به دنبال کنترل تورم با جلوگیری از تولید پول بدون پشتوانه با اجرای سیاست‌های انقباضی است و بزای همین زمینه بانک‌ها اجازه پرداخت تسهیلات از منابع ندارند.

وی با بیان اینکه کل منابع مالی بانکی استان کردستان ۵۶ همت است، افزود: این میزان ۶ درصد منابع بانکی کشور را شامل می‌شود و مضیقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در استان کم برخورداری مانند کردستان است چرا که سرمایه‌گذار علاقه دارد تا پول‌های خود را در بانک شهرهای بزرگی نظیر تهران سپرده گذاری کند.

استاندار کردستان افزود: پیشنهادهایی شد تا استان‌هایی مثل کردستان از مسئله سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی مستثنی شوند که بعد از سفر ریاست جمهوری مقرر شد کارگروه ویژه اشتغال استان‌های زاگرس نشین برقرار شود و جلسات آن به صورت مرتب در حال برگزاری است.

زارعی کوشا ادامه داد: بخش عمده‌ای از انتقال حساب‌های بانکی صنایع بزرگ به داخل استان محقق شده است که در حوزه گشایش‌های مالی ظرفیت ویژه‌ای به شمار می رود.

وی اضافه کرد: از سویی اگر پول‌هایی نظیر پول گندم که ۱۷ همت در سال جاری بود به چرخه تولید می‌آمد بسیاری از گره‌های اقتصادی استان باز می‌شد.

استاندار کردستان تاکید کرد: با مشاوره، ارتباط و تعامل خوب فعالان حوزه کارآفرینی که نگاه علمی و تجربی دارند در کنار مدیران اجرایی، می‌شود بسیاری از مشکلات استان را رفع کرد.

به گفته زارعی کوشا چالش بزرگ استان در حوزه اشتغال، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که نیاز به ظرفیت شناسی و چاره‌اندیشی دارد.

وی یادآور شد: دلیل محسوس نبودن اشتغال در استان همین مسئله است چرا که ۹۰ درصد تسهیلات اشتغال تحصیلات دانشگاهی دریافت می‌کنند.

استاندار کردستان تاکید کرد: سال آینده برنامه جدی برای اشتغال استان داریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha