چندوچون مشارکت انتخاباتی در کرمان از زبان استاندار

کرمان- ایرنا- مسئولان ستاد انتخابات کشور، کرمان را جزو چند استان پیشگام در مشارکت انتخابات اعلام کردند و استاندار این استان نیز هرچند آمار و درصدی به طور مشخص اعلام نکرد اما تایید کرد که جزو چهار یا پنج استان برتر در بحث مشارکت است.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی فداکار عصر جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش های مختلف افزود: آمار مشارکت را اکنون نمی توانیم ارائه دهیم ولی به هر حال با توجه به روندی که پیش می‌رود و طبق جمع بندی‌ها ما جزو چهار یا پنج استان خوب در حوزه مشارکت هستیم که البته توقعمان خیلی بیشتر است و امیدواریم این مشارکت بهتر نیز شود.

مشارکت حساس و بالا در بافت و جیرفت

وی بیان کرد: مشارکت در بعضی از حوزه‌ها مثل حوزه انتخابیه «بافت، رابر و ارزوئیه»،«جیرفت و عنبرآباد» و چند حوزه دیگر بیشتر و رقابت‌ها خیلی شدیدتر و حساسیت‌ها نیز بیشتر بوده که طبیعی است مشارکت ها بالا باشد.

فداکار ادامه داد: البته در خود کرمان هم رقابت بالا بود و امیدواریم مشارکت خوبی در مجموع داشته باشیم.

استاندار کرمان در مورد برخی تخلفات و بازداشت ۱۵ متخلف که تبلیغات غیرمجاز داشتند نیز بیان کرد: در مورد عوامل اجرایی در فرایند انتخابات شاید به صورت موردی مجبور به تذکر شدیم، در اطراف و حواشی صندوق‌های رای و در بیرون از مراکز رای‌گیری نیز افرادی بودند که له یا علیه یک کاندیدا مواردی را مطرح می کردند که این مسائل پیگیری و به این افراد تذکر داده شده، برخورد لازم صورت گرفته و کارهای قانونی پیش رفته است.

سامانه های برخط

وی در ادامه با بیان اینکه ه داد: استفاده از سامانه‌ها و شعب برخط در این انتخابات تجربه اول و سختی بود که نگران بودیم شاید خوب کار پیش نرود اما به لطف الهی و زحماتی که همه به ویژه دوستان حوزه مخابرات، ارتباطات و زیرساخت کشیدند، پایداری شبکه وجود داشت و کارها جلو رفت.

شلوغی حوزه‌های رای‌گیری در ساعات پایانی

وی ادامه داد: طبیعی است که در ساعت‌های منتهی به پایان رای‌گیری حوزه‌ها شلوغ تر می‌شود در حالی که در طول روز فرصت وجود دارد و عادت شده است که در ساعات آخر شب این حوزه‌ها شلوغ‌تر شود.

گرمای حضور مردم

وی تصریح کرد: شرایط جوی نامساعد و خاصی در این چند روز در استان به ویژه شهر کرمان وجود داشت که مقداری کار را مشکل کرده بود و امیدواریم گرمای حضور مردم بر این سرمای هوا غلبه کند.

فداکار گفت: ظرفیت هر صندوق حدود یکهزار و ۲۰۰ یا یکهزار و ۳۰۰ رای در روز است و در بعضی از جاها بیش از ۲ هزار نفر می‌خواهند رای دهند که در این موارد به صندوق‌های دیگری نیاز داریم که صندوق های سیار این فضاها را پوشش می دهند.

وی تاکید کرد: به دلیل گستردگی استان و وجود مناطق دور دست به طور حتم هنوز به صندوق‌های سیار نیاز خواهد بود.

۵۶ هزار نفر فعال در برگزاری انتخابات

استاندار کرمان گفت: ۵۶ هزار نفر در استان در برگزاری فرایند انتخابات در حال کمک و فعالیت هستند و کار زیاد و سختی را انجام می‌دهند.

وی اظهارداشت: فعالیت عوامل اجرایی انتخابات به صورت جدی رصد می شود و تیم‌هایی به همین منظور گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: هیچ مشکل امنیتی تا الان در فرایند انتخابات نداشته ایم.

گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

فداکار اظهارداشت: گمانه‌زنی در مورد نتایج انتخابات کار دشواری است؛در این گمانه زنی ها شاید یک بخشی به دنبال فضاسازی رسانه‌ای باشند که در این موارد توصیه‌های لازم را کردیم و بعضی از جاها که حساسیت داشته تذکرات لازم داده شده تا این کار صورت نگیرد و فضای روانی جامعه آسیب نبیند.

استاندار کرمان بیان کرد: گمانه‌زنی در مورد نتایج انتخابات، کار دقیقی نیست به هر حال، هر رای در داخل صندوق به صورت یک نفر یک نفر رفته، کسی نمی تواند مدعی آن باشد؛ شمارش صندوق‌های کوچک از نیمه شب به بعد آغاز می‌شود و تا اول صبح نتایج این صندوق‌ها اعلام می‌شود، اما شمارش صندوق‌های بزرگ این گونه نیست و هر صندوق بزرگ بیش از یکهزار رای و چندین اسم داخل آنهاست.

وی اظهارداشت: نتایج صندوق های کوچک در روستاهای کوچک تا فردا صبح اعلام می شود و برای سایر صندوق ها نیز تا فردا ظهر در بسیاری از نقاط تعیین تکلیف می‌شود و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

به گزارش ایرنا، استان کرمان ۱۰ کرسی مجلس شورای اسلامی در قالب ۹ حوزه انتخابیه و سه صندلی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

شروع رای گیری در کرمان درحالی است که باوجود سرمای بسیار هوا در این شهر، شعب بزرگ مثل گلزار شهدای کرمان، حسینیه ثارالله، مسجد امام و .... از قبل از شروع رسمی فرآیند رای گیری میزبان حضور شماری از شهروندان بود تا در نخستین ساعت ها حضورشان در این انتخابات مهم را ثبت کنند.

۲ هزار و ۴۳۷ شعبه اخذ رای به منظور برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در استان میزبان شهروندان است که یک شعبه مربوط به اقلیت های مذهبی و ۹۶۰ شعبه نیز سیار است.

تعداد واجدان شرایط رای در استان کرمان ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۵۳۵ نفر اعلام شده که از این تعداد ۱۲۲ هزار و ۱۱۰ نفر رای اولی هستند.

به گزارش ایرنا ۲۶۰ نفر در صحنه انتخابات مجلس این استان پس از انصراف ها باقی ماندند که با یکدیگر برای ۱۰ کرسی به رقابت می‌پردازند.

همچنین انتخابات مجلس خبرگان نیز با رقابت ۶ نامزد در کرمان برای تصاحب سه کرسی جریان می گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha