۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۰۹
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 85402283
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرهنگیان قزوینی پای ثابت صندوق های رای

۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۰۹
کد خبر: 85402283
فرهنگیان قزوینی پای ثابت صندوق های رای

قزوین - ایرنا - فرهنگیان هر چند از جمله اقشاری در جامعه محسوب می شوند که وظیفه تعیلم، تربیت و آموزش را برعهده دارند اما آنان با آگاهی و اطلاعات خود می توانند در رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی نظیر انتخابات بر جامعه هدف خود بسیار اثرگذار باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جامعه معلمان همواره با تاثیرپذیری از نظام سیاسی و اجتماعی همواره نقش اول را در آگاهی رسانی و جامعه پذیری سیاسی افراد دارند و در اجتماعی کردن دانش آموزان نقش بسزایی ایفا می کنند.

در حالی که این روزها فضای حاکم بر جامعه، انتخاباتی شده و همه جا صحبت از انتخاب نماینده اصلح است، حالا می توانیم سراغ جنبه ها و ابعاد انتخابات و مشارکت سیاسی و همچنین نگاه اقشار مختلف به این رویدادها برویم تا روشنگری هایی در این زمینه صورت گیرد.

مشارکت سیاسی که ساموئل هانتینگتون (متخصص علوم سیاسی) معتقد بود این واژه به مفهوم "فعالیت شهروندان خصوصی برای تأثیر نهادن برفرآیند تصمیم گیری های درست است"، اشکال مختلفی از جمله فعالیت در انتخابات، ایجاد روابط با مقامات قدرتمند، اعمال نفوذ و فعالیت سازمانی دارد که مهمترین آن، یعنی شرکت در انتخابات می تواند در سرنوشت کشور تاثیر بسزایی بگذارد.

فرهنگیان به عنوان حلقه واسطه آموزش که شهروندان آینده زیر دست های آنها پرورش می یابند، ضروری است، بدانیم چه دیدگاهی در خصوص انتخابات که ملاک خوبی در قدرت اجتمـاعی و از سوی دیگر در ارزیابی توزیع قدرت در جامعه است، دارند. به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین سراغ چند تن از معلمان با سابقه استان رفته تا نظرات آنها را در این باره جویا شود.

فرهنگیان قزوینی پای ثابت صندوق های رای

فاطمه حسینی، معلم با سابقه قزوینی با اشاره به انتظارات جامعه فرهنگی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد:‌ اگر می خواهیم ایران اسلامی امروز ما هر چه بیشتر به رشد و موفقیت دست یابد، باید به مساله آموزش و پرورش و ساماندهی آن توجه ویژه ای شود و از همین تریبون از داوطلبان مجلس درخواست می کنم که در صورت راهیابی به مجلس، عدالت آموزشی و همچنین مشکلات طرح رتبه بندی معلمان را مورد بحث و بررسی و در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

وی ادامه داد: معلمان در طول تاریخ و از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز ثابت کرده اند که در هر دوره از برگزاری انتخابات با حضور خود در پای صندوق های رای به عنوان یک پایگاه اجتماعی موثر در جامعه توانسته اند در موضوعات اجتماعی و سیاسی جامعه خود نقش موثری داشته باشند.

حسینی ضمن اشاره به هویت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان، بیان کرد: امروزه با هجمه های مختلف دشمنان نسبت به بی هویت کردن نوجوانان، آموزش و پروش می تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند و معلمان در کلاس های درس همواره در تثبیت هویت سیاسی، اجتماعی و اسلامی دانش آموزان در تلاش هستند تا با تحلیل و بررسی شرایط و مسایل جامعه به رشد بلوغ فکری و عقلی آنها کمک کنند.

این معلم یادآور شد: جامعه فرهنگی به این موضوع اعتقاد دارد که مشارکت در انتخابات یعنی تامین امنیت و تثبیت جمهوریت نظام اسلامی و با همین دیدگاه نیز به میدان می آیند اما نمایندگان نیز باید همواره تمام همت خود را در جهت رفع موانع و مشکلات مردم و کشور به کار گیرند تا مردم از انتخاب خود دلسرد نشوند.

علی ترابی، معلم بازنشسته آموزش و پروش و فعال فرهنگی دیگری بود که پای صحبت با خبرنگار ایرنا نشست و به انتخابات و مشارکت مردم، به خصوص جوانان تاکید داشت و اظهار کرد: مشارکت مردم، پایه و اساس حاکمیت اسلامی است و موضوع مردم سالاری و مشارکت و دیدگاه سیاسی و اجتماعی جوانان نیز همواره مورد توجه مسوولان امر بوده و به آن باور دارند.

وی ادامه داد: کشور در چند وقت اخیر با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده و مردم در تنگناهای اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته اند، اما دشمن بداند که مردم با وجود تمام مشکلات، خودشان می خواهند که برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند نه یک فرد یا گروه خاص.

ترابی بیان کرد: در این میان نمایندگان مجلس باید به مسایل نوجوانان و جوانان اهمیت بسیار زیادی قایل باشند چرا که آینده ایران در گرو بالندگی اندیشه و اعتقادات سیاسی و اجتماعی جوانان است که با آگاهی خود می توانند کشور را شکوفا کنند.

این مسوول با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی در صورت راهیابی به مجلس شورای اسلامی به جایگاه معلمان و زحماتی که در طول خدمات برای آگاهی بخشی و پروراندن افکار و تخصص نوجوانان و جوانان متحمل می شوند، نگاه ویژه داشته باشند، گفت: اهمیت این موضوع از آن رو است که جامعه فرهنگی ثابت کرده همواره در تمام رویدادهای سیاسی و اجتماعی جامعه، مرد میدان و عمل است.

فرهنگیان قزوینی پای ثابت صندوق های رای

گلناز هاشمی، دیگر فعال فرهنگی استان نیز ضمن بیان برخی نظرات، با تاکید بر نشاط اجتماعی بین نوجوانان و جوانان اظهارکرد: امروز جامعه ما بیش از هر چیزی به نشاط، شادابی و ایجاد تفریحات سالم و مناسب برای کودکان، نوجوانان و جوانان احتیاج دارد و باید برای این موضوع تصمیمات مهمی در سطح کشور گرفته شود.

وی ادامه داد: جامعه فرهنگی و همچنین آموزش و پرورش در این زمینه می تواند نقش بسیار موثری ایفا کند اما باید انتظارات و دغدغه های معلمان نیز از سوی مسوولان امر پاسخ داده شود و داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در صورت رسیدن به کرسی نمایندگی باید در صدد برنامه ریزی برای رفاه و شادی جوانان و همچنین رفع مشکلات فرهنگیان کشور و استان باشند.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: مفاهیم دموکراسی و مشارکت در کلاس‌های درسی مدرسه و دانشگاه باید به صورت دقیق تشریح شود تا ابعاد مختلف شرکت در رویدادهای سیاسی و اجتماعی و همچنین نقش مردم در رای دهی روشنگری شود تا شاهد حضور پرشور جوانان و در آینده نوجوانان در فرآیندهای انتخاباتی باشیم.

سخن پایانی:
آموزش و پرورش قزوین با بیش از ۱۷ هزار معلم و ۲۵۳ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی سرمایه انسانی ارزشمندی را برای آینده کشور تربیت و پایه های فکری سیاسی و اجتماعی آنها را برای حضور در جامعه ایجاد و تقویت می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha