۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85400875
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت صنعا برای اجرای توافقنامه مبادله اسیران اعلام آمادگی کرد

تهران - ایرنا - رئیس کمیته امور اسیران دولت نجات ملی یمن از آمادگی این کمیته برای اجرای توافقنامه مبادله اسیران بین طرف های درگیر در جنگ این کشور خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، « عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسیران دولت نجات ملی یمن در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: با «محمد الغنّام» مدیر جدید دفتر نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن دیدار و پرونده اسیران و موانع توافقات قبلی را با وی بررسی کردیم.

وی افزود: به مدیر جدید دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن تاکید کردیم که برای اجرای توافقنامه اخیر که سال گذشته تحت نظارت سازمان ملل متحد به امضای همه طرف ها رسید، آمادگی داریم.

المرتضی نوشت: تاکید کردیم که استفاده سازمان ملل از همه ابزارهای فشار بر هر طرفی که مانع اجرای این توافقنامه الزام آور شود، ضروری است.

پیشتر «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اول فروردین امسال ( ۱۴۰۲ ) از توافق دولت صنعا و ائتلاف سعودی برای تبادل اسیران استقبال کرد و گفت: طرف‌های درگیر در یمن، نشستی ۱۰ روزه در سوئیس را به پایان رساندند که در آن طرح اجرایی برای آزادی ۸۸۷ زندانی مرتبط با جنگ، نهایی شد.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس بوده است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

در این پیوند، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن، خرداد امسال به شبکه المسیره گفته بود که طرف متجاوز در استان مأرب روند بازدید از زندان‌ها میان دو طرف را که از سوی سازمان ملل متحد برنامه ریزی شده بود، به شکست کشاند.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن افزوده بود: ما علاقمند بودیم که بازدید از زندان‌ها را تکمیل کنیم تا روند تبادل زندانیان تسهیل شود.

وی اضافه کرده بود، صدها اسیر وجود دارند که به دلایل منطقه‌ای و فرقه‌ای از جاده‌های تعز، مأرب و عدن ربوده شدند و متجاوزان در مأرب از افشای سرنوشت اسیران و ربوده شدگان خودداری کردند.

مرتضی همچنین گفته بود: آماده هستیم تا برای آزادی همه اسرا به یک توافق جامع وارد شویم اما موانعی از سوی طرف مقابل وجود دارد.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن با بیان اینکه میانجی‌های محلی برای حل مشکلات به مأرب اعزام خواهند شد، گفته بود که تلاش‌های سازمان ملل متحد با مخالفت مزدوران متجاوز در مأرب مواجه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha