۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85399642
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار به کوهنوردان همدانی: به ارتفاعات نروید

۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85399642
هشدار به کوهنوردان همدانی: به ارتفاعات نروید

همدان- ایرنا- مسوول کمیته جستجو و نجات هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان هرگونه صعود به ارتفاعات این استان را خطرآفرین دانست و گفت: کوهنوردان بهتر است در این شرایط جوی نامساعد صعود نکنند.

هومن فرزانه روز سه شنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد: کولاک، برف و احتمال ریزش بهمن با توجه به حجم برف در حال بارش روی لایه‌های یخ‌زده قبلی و خطرات مرتبط با هوای برفی وجود دارد.

وی اضافه کرد: کوهنوردان به دلیل وجود مخاطرات جانی کوهنوردان حداقل تا ۷۲ ساعت پس از اتمام بارش‌ها و تثبیت توده‌های برفی از صعود به ارتفاعات و عبور از جاده‌های بهمن‌گیر مانند جاده تاریک‌دره خودداری کنند.

فرزانه ادامه داد: با توجه به بارش قابل ملاحظه برف و احتمال وقوع بهمن در روزهای آتی، از کوهنوردان درخواست می‌شود از صعود به ارتفاعات و پیمایش در مسیرهای ناشناخته به طور جد پرهیز کنند.

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان نیز گفت: با توجه به شرایط نامساعد جوی و بارش که در ارتفاعات این استان بیشتر با کولاک همراه است، کوهنوردان برای صعود مراقبت کنند.

رضوان سلماسی افزود: البته ممنوعیتی برای صعود کوهنوردان وجود ندارد و تنها با توجه به شرایط جوی نسبت به وضعیت و عدم صعود به افراد هشدار داده می‌شود، ضمن اینکه افراد در صورت صعود به ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان به طور حتم باید تجهیزات لازم و کامل را به همراه داشته باشند.

وی تاکید کرد: صعودهای انفرادی تهدید جدی برای صعود کوهنورد محسوب می‌شود به ویژه اینکه در فصل زمستان خطرات ناشی از سقوط، لیزخوردن، گم شدن در مسیر، محبوس شدن در برف و حیوانات وحشی در کوهستان بسیار است.

وی با تاکید بر اینکه در حد امکان صعودها باید به صورت گروهی و برخورداری از راهنمای باتجربه باشد، اضافه کرد: امسال به دلیل توجه کوهنوردان به هشدارها و توصیه‌ها شاهد حادثه ناگوار در کوهستان‌های همدان نبودیم که امیدواریم در فصل زمستان که درصد آسیب و حوادث بیشتر است، سالی بدون سانحه را پشت سر بگذاریم.

سلماسی توصیه کرد: برای صعودهای زمستانی همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل، آگاهی یافتن از وضعیت جوی، آگاه کردن خانواده، نزدیکان یا دوستان از جزئیات زمان و مکان صعود و برگشت و استفاده از مسیرهای مشخص و پاکوب شده برای صعود و فرود باید مورد توجه کوهنوردان قرار بگیرد.

رییس هیات کوهنوردی همدان افزود: همچنین همراه داشتن وسایل ضروری نظیر مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه‌ای کوهستان، کمک‌های اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی و گوشی همراه در صعودهای کوهنوردان لازم است.

وی ادامه داد: اشراف داشتن بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک نظیر پرتگاه‌ها، مناطق بهمن خیز و مناطق با احتمال ریزش سنگ نیز باید مورد توجه قرار بگیرد ضمن اینکه خودداری از صعود انفرادی، همراه بودن با گروه و افراد مجرب و پرهیز از اجرای برنامه‌هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است نیز در برنامه‌های صعود کوهنوردان قرار گیرد.

هر هفته طی زمستان نزدیک به چهار هزار کوهنورد به ارتفاعات استان همدان صعود می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha