باران ۶۲۰ میلیارد ریال به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خسارت زد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برآورد خسارات ناشی از بارش های اخیر به بخش کشاورزی استان ۶۲۰ میلیارد ریال اعلام شد. 

به گزارش روز دوشنبه استانداری کهگیلویه و بویراحمد؛ علیرضا نیکروز در خصوص آبگرفتگی معابر در بارش های اخیر، اظهار کرد: در برخی نقاط شهر یاسوج به دلیل وجود معارضات اجتماعی، شهرداری نتوانسته برای جدول کشی معابر و خیابان ها اقدامات لازم را انجام دهد و همین مسئله موجب آبگرفتگی معابر و منازل در بارندگی ها شده است.

وی افزود: برای رفع مسائل و مشکلات مرتبط با آبگرفتگی در یاسوج نیازمند مشارکت و تعامل مردم با شهرداری هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحم با بیان اینکه شهر یاسوج نیازمند طرح جامع مطالعاتی هدایت آب های سطحی و سیلاب ها است، ادامه داد: اقداماتی در برخی از مناطق شهر یاسوج انجام گرفته است اما کافی نیست و می طلبد شهرداری عزم جدی در مرتفع کردن موارد داشته باشد.

نیکروز عنوان کرد: در هفته گذشته بارش ۲۰۰ میلی متری باران در اکثر مناطق استان به خصوص مناطق سردسیری را شاهد بودیم که موجب خسارت به بخش شیلات، آب و خاک، باغات و مزارع حوزه کشاورزی شد.

به گفته وی چنانچه اقدامات پیشگیرانه صورت نمی گرفت قطعا خسارات بالایی ناشی از بارش های سیل آسا در استان داشیم.

کهگیلویه و بویراحمد در سال آبی جاری روزهای کم بارانی را پشت سر گذاشت به طوری براساس آمار امسال یکی از خشک ترین سال های دهه اخیر در استان سپری شد اما سامانه بارشی روزهای پایانی هفته گذشته که در برخی نقاط تا حدود ۲۰۰ میلیمتر باران بارید جان تازه ای به استان بخشیده است.

معمولا بارندگی ها در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل دارا بودن ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر،پنج هزار چشمه سار نقش مهمی بر زندگی ساکنان کهگیلویه و بویراحمد دارد به طوری که به علت کسب روزی جمعیت بیش از ۵۰ هزار خانواری استان از طریق کشاورزی،دامپروری و گردشگری بر معیشت شهروندان تاثیر مستقیم دارد.

بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار

براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان از ابتدای پاییز امسال تاکنون ۳۰۱ میلی متر باران در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده که اگرچه ۲۵۵ میلی متر کمتر از مدت مشابه پارسال است اما سامانه بارشی اخیر توانسته ۲۰ درصد از کسری بارندگی های امسال نسبت به پارسال را جبران کند.

با توجه به اینکه میانگین بلندمدت سالیانه باران در استان ۵۸۳ میلی متر است این آمار یعنی ۵۲ درصد از بارندگی های امسال محقق شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان با حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha