۴ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85395646
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۱۳۰ در سقز

۴ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبر: 85395646
۱۳۰ در سقز

سنندج-ایرنا- قرعه ۱۳۰مین سفر شهرستانی استاندار کردستان به نام سقز افتاد تا در این راستا مهمترین مشکلات این شهرستان مورد بررسی قرار گیرد و تصمیمات لازم در ارتباط با آنها از سوی مسئولان اخذ شود.

به گزارش ایرنا، ۱۳۰ مین سفر شهرستانی استاندار کردستان و هیاتی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان روز پنجشنبه به شهرستان سقز انجام شد.

سقز بر اساس آخرین سرشماری انجام شده نفوس و مسکن ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دارد و دومین شهرستان پرجمعیت کردستان است به واسطه همین هم با مسائل بیشتری هم مواجه است.

بررسی مشکلات پیش روی بخش های مختلف اعم از تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان تنها به سفرهای شهرستانی استاندار خلاصه نشده است و در قالب های گوناگون هم چون اختصاص جلسه های ویژه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به مسائل هر شهرستان دنبال شده است.

نقطه قوت سفرهای شهرستانی استاندار این است که متناسب با برنامه ها، مدیران کل دستگاه های اجرایی هم حضور دارند و باید پاسخگو باشند و برای مشکلاتی که از سوی مردم مطرح می شود راهکار ارائه دهند و اگر مشکل قانونی هم وجود داشته باشد راه چاره ای برای رفع آن بیابند.

در سفر روز پنجشنبه استاندار به شهرستان سقز، زارعی کوشا ابتدا از پروژه احداث کارخانه طلای قلقله سقز بازدید کرد وی سپس در نشستی با حضور مدیر عامل شرکت طلای استان، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ای و آبفای استان در محل این کارخانه حضور پیدا کرد.

۱۳۰ در سقز

پاشنه آشیل کار معدن طلای سقز احداث و ساماندهی جاده دسترسی است

مدیرعامل شرکت طلای کردستان در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه به ازای هر کیلوگرم شمش طلا برای یک نفر اشتغال ایجاد می شود، اظهار کرد: به دلیل مشکلات زیست محیطی قرارگیری محل کارخانه از معدن تغییر کرد و به فاصله ۲۵ کیلومتری از آن انتقال یافت و این مسئله هزینه زیادی به ما تحمیل کرد.

مقداد مجدی اضافه کرد: باید ماده معدنی از معدن به کارخانه منتقل شود و لذا نیاز به وجود جاده دسترسی داریم که از ۲۵ کیلومتر، مجوز ۶.۵ کیلومتر آن هنوز صادر نشده است.

وی با اشاره به اینکه از آبان سال گذشته درگیر احداث میزان جاده دسترسی باقی مانده هستند، بیان کرد: سرمایه گذار اعلام کرده است متناسب با تخریب منابع طبیعی طرح های جنگلداری را اجرا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت طلای کردستان گفت: سال ۱۳۹۷ برای سال اول بهره برداری مجوز استخراج از سطح ۱۴.۵ هکتار را دریافت کردیم و حال درخواست افزایش آن به ۶۰ تا ۷۰ هکتار را داریم تا بتوانیم ظرفیت تولید را که ۵۰۰ هزار تن در سال است محقق کنیم.

مجدی با بیان اینکه پیمانکار بخش استخراج ۲۰ روز دیگر در کارخانه مستقر می شود، ادامه داد: در مرز حوزه آبریز سد چراغ ویس قرار گرفته ایم و لذا پیشنهادات افزودن سطح بیش از ۲ هکتار در این محدوده به طرح طلای قلقله را داریم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار این طرح در ساماندهی فاضلاب روستاهای بالادست چراغ ویس مشارکت می کند، اضافه کرد: اگر این موارد حل شود در سفر بعدی رییس جمهور این طرح کلان آماده افتتاح خواهد شد.

افزایش سینه کار معدن قلقله در سطح کشور باید تایید شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این نشست اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در مجموع ۵ قطعه به مساحت بیش از ۱۴ هکتار برای سینه کار و دپوی باطله از طریق کارگروه نظارت بر فعالیت معدنی به معدن طلای قلقله اختصاص یافت.

بهزاد شریفی پور ادامه داد: شرکت طلای کردستان متعهد شد دیوار گابیونی در این محل ایجاد کنند ولی این اقدام تاکنون اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: سرمایه گذار معدن قلقله سال ۱۳۹۶ بدون اخذ مجوز اقدام به احداث راه دسترسی کرد که دستگاه نظارتی به همین دلیل رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سقز را به مراجع قضایی معرفی کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه عرصه مربوط به احداث جاده دسترسی این واحد معدنی دارای ممنوعیت قانونی است، افزود: پیشنهاد ما برای ایجاد ۶.۵ کیلومتر باقی مانده طرح آن در کارگروه ستاد کشوری نظارت بر فعالیت های معدنی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان هم در این جلسه گفت: با الحاق ۲.۲ هکتار اراضی محدوده سد به کارخانه طلا موافقت شده است.

آریانژاد ادامه داد: شرکت طلای استان از محل مسئولیت های اجتماعی قرار شده مبلغی برای ساماندهی فاضلاب روستاهای بالادست سد چراغ ویس اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه ۱۶۹ روستا در بالادست سدهای استان قرار گرفته اند، بیان کرد: در بالادست سد چراغ ویس سقز ۱۹ روستا وجود دارد که فاضلاب آنها ساماندهی نشده است.

محمد فرهاد ادامه داد: برای مجموع این روستاها براساس برآورد انجام شده هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که معدن طلای قلقله سقز اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال برای ساماندهی فاضلاب چهار روستای بالادست سد چراغ ویس را متقبل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم در این نشست اظهار کرد: محل نخست احداث کارخانه طلای سقز مورد تایید محیط زیست قرار نگرفت و به همین دلیل به محل دیگری انتقال پیدا کرد.

اقبال حمیدی بیان کرد: براساس مطالعات ارزیابی توسعه سینه کار تا سطح ۲۰ هکتار لحاظ شده است و در زمینه پسماند هم این شرکت قراردادی با شهرداری قرار دادی منعقد کرده است و لذا مشکلی از این نظر وجود ندارد.

۱۳۰ در سقز

بعد از این نشست استاندار کردستان از پروژه تازه افتتاح شده پلاتوی سقز و نمایشگاه عکس در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهرستان بازدیدو در اختتامیه هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز شرکت کرد.

انجام ۲ سفر شهرستانی در یک روز

بعدازظهر روز پنجشنبه استاندار کردستان و هیات همراه، از سقز راهی شهرستان قروه شدند و اینگونه سی و یکمین سفر زارعی کوشا به وقوع پیوست.

در سفر به شهرستان قروه استاندار در همایش تعیین سرنوشت ویژه انتخابات شرکت کرد؛ در این همایش نمایندگان قشرهای مختلف جامعه به بیان نظرات و مطالبات خود پرداختند و در پایان هم اعلام آمادگی خود را برای حضور در پای صندوق های رای اعلام کردند.

زارعی کوشا در این همایش به ابعاد مختلف شرکت مردم در انتخابات و تاثیرگذاری مشارکت بالا و طرح های در دست اجرا و افتتاح شده استانی و شهرستانی پرداخت.

از دیگر برنامه های استاندار در سفر به شهرستان قروه، حضور در مراسم جشن روز جوان که در شهر سریش آباد برگزار شد، بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha