ناکامی دزدان آثار تاریخی و تاکید دادستان صحنه بر صیانت از میراث فرهنگی

کنگاور - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب صحنه در بازدید از محل وقوع جرم حفاری‌های اخیر دزدان در حومه این شهرستان شرقی استان کرمانشاه بر صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی تاکید کرد و به قاچاقچیان اشیای عتیقه هشدار داد قانون مجازات سختی برای آنها در نظر گرفته است.

به گزارش ایرنا طی چند روز گذشته قاچاقیان اشیاء تاریخی و عتیقه با حفاری و تخریب بافت‌های قدیمی در یکی از روستاهای حومه شهرستان صحنه قصد داشتند آثار تاریخی را به یغما ببرند ولی ناکام ماندند.

علی شاماری دادستان صحنه امروز پنجشنبه هنگام بازدید از محل حفاری دزدان آثار تاریخی به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان صحنه با توجه به قدمت تاریخی و وجود برخی تپه های تاریخی و قدیمی همواره مورد توجه سودجویان و قاچاقچیان اشیاء عتیقه بوده است.

وی اظهار کرد: دزدان در حفاری اخیر شهرستان صحنه آثار تاریخی به دست نیاوردند با این وجود تحت تعقیب و مجازات قرار خواهند گرفت.

دادستان صحنه از دهیاران و اعضای شوراهای روستایی خواست در صورت اطلاع و یا مشاهده اقدامات سودجویان به قصد کشف اموال تاریخی مراتب را به پلیس و دستگاه قضایی اعلام کنند.

شاماری که ماموران پلیس نیز در این بازدید او را همراهی می‌کردند؛ به برخورد قاطع با افراد سودجو در زمینه اشیای تاریخی اشاره کرد و افزود: مطابق قانون هر گونه حفاری غیرمجاز برای به دست آوردن اموال تاریخی ممنوع است و مرتکب به مجازات زندان از ۶ ماه تا سه سال محکوم می‌شود.

صحنه در ۵۵ کیلومتری شرق کرمانشاه دارای آثار تاریخی و حتی باستانی ۹ هزار ساله است و تنها گور دخمه ۲ طبقه ایران در این شهرستان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha