معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم: از صنایع خلاق و ایده‌های نوآورانه حمایت می‌کنیم

یزد- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: ما تصمیم جدی بر حمایت از صنایع خلاق و ایده‌های نوآورانه نقش‌آفرین و اثرگذار در کشورمان داریم.

به گزارش ایرنا "سجاد محمدعلی‌نژاد" روز چهارشنبه در نشست دبیران کانون‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور در یزد با بیان اینکه اعتقاد راسخ به توانمندی کانون‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویی داریم، افزود: ۵۴ پارک علم و فناوری و ۲۸۰ مرکز رشد در کشور فعالیت می‌کنند.

به گفته وی ۹۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که ظرفیت خوبی برای حل مسائل کشور هستند و ما معتقد هستیم پارک‌های علم و فناوری باید با کانون‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها مرتبط شوند.

وی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در کنار ویژگی‌های تحصیلی، هویت‌بخشی و رشد جنبه‌های شخصیتی را رقم می‌زنند، اظهارداشت: در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ۱۲۰ هزار نفر به طور رسمی شاغل و ۷۵ درصد از آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

دکتر محمدعلی‌نژاد با اظهار به اینکه ۲ هزار و ۲۲ محصول فناورانه جدید (که بازار دارد) در سال گذشته تولید شد، گفت: از این ۵۴ پارک، ۱۲ پارک در دانشگاه مسقر هستند و مابقی به صورت مستقل و یا دستگاهی هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: از آنجا که مبنای توسعه کشور در فرهنگ است، توسعه صنایع خلاق فرهنگی و اجتماعی اعم از تولیدات سینمایی، صنایع دستی و... در دستور کار و قوانین آنها در حال تحریر است.

وی افزود: یک دهم درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور جزء صنایع خلاق هستند این در حالی است که بیشترین صادرات محصولات هنری و خلاق از آمریکا است که توسعه فرهنگ مبتنی بر ایدئولوژی آمریکایی‌ در دنیا را دنبال می‌کند.

محمدعلی‌نژاد به فعالیت ۴۰۰ شرکت در پارک‌های علم و فناوری در حوزه صنایع خلاق اشاره کرد و افزود: در موضوعات علوم انسانی کارهای فناورانه و نوآورانه بسیار کم است که در جهت تقویت این حوزه بعد از ماه مبارک رمضان تور فناوری برای دانشجویان و دانش‌آموزان علوم انسانی برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نوآوری‌های اجتماعی باید برای رفع مشکلات اجتماعی مانند سرطان و آلودگی هوا فعال شوند، عنوان کرد: اقداماتی که می‌تواند به این هدف منجر شود مورد حمایت ما است و کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای ورود به کسب و کار یا پارک‌های علم و فناوری دارند چرا که اصل تحول در دوران دانشجویی کلید خواهد خورد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: ایده، ابزاری است که باید در خدمت حل مسائل اجتماعی باشد و نگاه ما به کانون‌های فرهنگی و اجتماعی ظرفیتی برای به اشتراک گذاشتن است و در همان دانشگاه، مقدمه‌ای برای رویدادهای بزرگ در آینده است.

وی از تشکیل دبیرخانه مشترک بین معاونت فناوری و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برای دریافت ایده‌های دانشجویی به عنوان اتفاق خوش یمن وزارت علوم یاد کرد و گفت: طرح ملی ترویج کارآفرینی می‌تواند در خدمت کانون‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها قرار گیرد تا از ایده‌های داشجویی حمایت شود و با کمک پارک‌ها، کانون‌های دانشجویی به توسعه فناوری و نوآوری کشور کمک خواهند کرد.

گزارش دیگری حاکیست همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست هم‌اندیشی با دبیران شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور ضمن شنیدن دغدغه دانشجویان به سؤالات آنان پاسخ داد.

دکتر «عبدالحسین کلانتری» در این نشست ضمن استقبال از طرحی که طی انعقاد تفاهم‌نامه دو معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف صورت گرفته است، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شده است انجمن‌های علمی، اتحادیه‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی، هنری از ظرفیت عظیم پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در جهت ارتقای توانمندی دانشجویان بهره‌مند شوند.

به گفته وی این طرح تمامی رشته‌های دانشگاهی، همه انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و کانون‌های دانشگاهی را در برمی‌گیرد که امید است دانشجویان هر چه زودتر از این ظرفیت بی‌بدیل بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه طی اجرای این طرح دانشجویان سراسر کشور با فضای اکوسیستم فناوری کشوری آشنا خواهند شد، افزود: مسیر آینده جز ورود به بحث نوآوری و فناوری امکان‌پذیر نیست؛ صنایع خلاق افق آینده بسیاری از رشته‌های دانشگاهی ازجمله علوم‌انسانی و خیل عظیمی از کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی کشور را تشکیل می‌دهند و این زمینه فراهم است که دانشجویان در عنفوان جوانی وارد این چرخه شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طی ابلاغیه وزارت علوم در راستای اجرایی شدن این طرح، معاونین فرهنگی و پارک‌های علم و فناوری کشور مکلف هستند جلساتی با کانون‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها داشته باشند، اظهار داشت: اتفاقا حوزه فعالیت کانون‌ها و رشته‌های علوم‌انسانی از پتانسیل خوبی برای فناوری نرم و صنایع خلاق برخوردار هستند و کانون‌ها به دلیل تنوع و کثرت امکان بیشتری برای رشد دارند.

وی گفت: مشارکت در اجرای این طرح را به تمامی دانشجویان توصیه می‌کنم؛ چون از خلال دوره دانشجویی و انجام فعالیت‌های جنبی موردعلاقۀ خویش آینده شغلی خود را نیز آغاز خواهند کرد.

دکتر کلانتری ضمن قدردانی از فعالیت مستمر کانون‌های فرهنگی، هنری دانشجویی ابراز داشت: تمام پویایی، و نشاط فرهنگی دانشگاه مرهون فعالیت شما اعضا و دبیران کانون‌هاست که امیدوارم با انگیزه بیشتر به اقدامات خویش بپردازید، با رجوع به سامانه «فرنما» و سامانه «هدف» وزارت علوم را در جریان دغدغه‌ها، مشکلات، انتقادات و پیشنهادات خود قرار دهید. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا مسیر رشد و فعالیت را برای شما هموارتر کنیم.

جشنواره رویش به مدت سه روز از اول تا سوم اسفندماه با حضور مسئولان عالی‌رتبه وزارت علوم، دبیران شورای هماهنگی کانون‌ها و کارشناسان کانون‌های فرهنگی در دانشگاه یزد در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha