نامزدهای مجلس نظرات متخصصان تامین آب را بشنوند

کرمان - ایرنا - کم‌آبی بحران نخست و مهم دیار کریمان به شمار می‌رود و در آستانه انتخابات مجلس، کارشناس ارشد و محقق تامین آب استان کرمان معتقد است: تامین آب شرب برای مردم استان باید به صورت زیربنایی و پایدار باشد و نامزدهای انتخابات مجلس نیز باید نظرات کارشناسی حوزه آب را بشنوند و در آینده در دستور کار قرار دهند.

حسن اشرف گنجویی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حرف ها و وعده هایی که در دوران گذشته بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تامین آب شرب مردم داده اند، عملیاتی نشده و همین باعث دلسردی گروهی از رای دهندگان شده است.

وی بیان کرد: وعده های غیرعملی برای تامین آب شرب در استان کرمان، ریشه در ناهمانگی ناهنجاری، کم کاری و بی تفاوتی نهادهای متولی و کم توجهی نمایندگان مجلس در این حوزه دارد.

محقق تامین آب استان کرمان افزود: به طور مثال انتقال آب شرب از سرشاخه های هلیل رود به شهر کرمان، صرف نظر از درستی یا نادرستی ماهیت این پروژه، قرار بود در مدت هفت سال انجام شود، اما ۲۱ سال زمان برده و هنوز محقق نشده و اعتبارات و هزینه های زیادی هم صرف این طرح شده است.

نامزدهای مجلس نظرات متخصصان تامین آب را بشنوند

وی خاطرنشان کرد: همچنین در انتخابات دوره های قبلی برخی نامزدها وعده حفر چاه ژرف برای تامین آب شرب دادند و هر چاه حدود ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه حفر دارد که نتیجه فعالیت و آزمایش های آب چاهی که به عنوان ژرف در حد ۱۷ لیتر در ثانیه آبدهی آن، فقط حرف زده شده هنوز رسما اعلام نشده است.

اشرف گنجویی با اشاره به انتقال آب از خط صنعت پروژه آب خلیج فارس بیان کرد: سال گذشته درباره این طرح توسط مسئولان و نمایندگان مجلس مطرح شد که تا ابتدای تابستان ۱۴۰۳ آب شرب به مردم کرمان تحویل داده می شود اما به‌تازگی اظهار داشتند که به تاخیر خورده است.

ضرورت بازنگری کلی

وی با اشاره به ضرورت بازنگری کلی در بحث تامین آب تصریح کرد: تا ۵۰ سال قبل بخشی از چشمه ها منبع تامین آب شرب مردم استان کرمان بود که با حفر چاه های عمیق متولیان آب استان نسبت به قنات ها و چشمه ها بی توجهی کردند.

این کارشناس منابع آب کرمان با بیان اینکه بیش از سه هزار رشته قنات در استان کرمان داریم گفت: با مطالعه نیمی از این قنات ها متوجه شدم که هیچکدام از آنها بر خلاف گفته مسئولان خشک نشده اند و هدف، کنار زدن تامین آب از چشمه است.

وی اظهار داشت: عمق چاه های عمیق ما به حدود ۴۰۰ متر رسیده است که کیفیت آن برای شرب اصلا مناسب نیست و باید بپرسیم مسئولان آب چرا از قنات ها و چشمه ها فاصله گرفته اند.

اشرف گنجویی ادامه داد: آب شرب شهر ها و روستاهای استان کرمان در مناطق کوهستانی استان وجود دارد که با احیای چشمه سارها، قنات ها و طرح هایی مانند قنات‌کوه می توانیم آب شرب سراسر استان کرمان را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: آمادگی دارم پیشنهاد، نظر و راهکارهای خودم را در اختیار نماینده ها و نامزدهای مجلس برای حل مشکل تامین آب شرب مردم استان کرمان بگذارم.

کارشناس ارشد تامین آب استان کرمان خاطر نشان کرد: نهادهایی مانند آبفا، اوقاف(به علت زمین های موقوفه که قنات ها در آنهاست) و غیره نیز بحث احیای قنات ها و چشمه ها را جدی بگیرند و به آن عمل کنند، البته باید دستورالعمل های مربوط به مسائل شرعی و قانونی آنها باید حل شود.

وی تصریح کرد: به تمامی کسانی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی داوطلب شده اند، توصیه دارم برای تامین آب همراه نیاکان و اجدادمان بشوند و قنات ها و چشمه سارها را دریابیم و افراد ذینفع و کارشناس محلی نیز با اعتبار دولتی حمایت شوند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha