معاون سازمان نقشه برداری نسبت به فرونشست زمین هشدار داد

بجنورد- ایرنا- معاون فنی و تولید اطلاعات مکانی سازمان نقشه برداری کشور گفت: وضعیت فرونشست زمین در کشور نامطلوب است و باید مصرف مدیریت منابع آب مدیریت شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی، مرتضی صدیقی روز چهارشنبه در دیدار با رییس سازمان مدیریت استان اظهار کرد: خراسان شمالی نیز همانند بسیاری از استان های دیگر کشور برای مقابله با مخاطرات از جمله فرونشست نیازمند مدیریت منابع آب است.

وی پس از ارائه شرح فعالیت های تخصصی سازمان نقشه برداری کشور به مهمترین فعالیت های این سازمان در حوزه مدیریت بحران از جمله تهیه نقشه پهنه فرونشست کشور، نقشه برداری، پایش نرخ تغییرات، تهیه نقشه ها و تصاویر اشاره کرد.

صدیقی ادامه داد: اجرای تمام پروژه های عمرانی، ساخت و سازها در کشور نمونه بارزی است که نیاز به اطلاعات داده ها و اطلاعات مکانی را بیش از پیش آشکار می کند و این مهم در حال انجام است.

وی همچنین توسعه و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری، ایجاد و تجهیز ایستگاه های ژئو دینامیک در استان را نیز مورد توجه قرار داد.

به گزارش ایرنا، فرونشست زمین در سال های اخیر به یک چالش در بسیاری از دشت های کشور تبدیل شده است، چالشی که علت اصلی آن به کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی به دلیل بهره برداری غیراصولی و بیش از اندازه از این منابع اشاره کرد.

این بحران که به شکل خزنده دشت های کشور را با خود درگیر کرده است، می تواند خسارات قابل توجهی را با خود به دنبال داشته و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی زیادی با خود به دنبال داشته باشد که به آسیب دیدگی تاسیسات زیربنایی از جمله راه ها، پل ها و خط آهن، شوری خاک و از بین رفتن قابلیت کشاورزی در دشت ها و خالی شدن جمعیت روستاها از جمله آنهاست.

اخیرا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از فرونشست در ۶۰۲ دشت کشور خبر داده بود، این بحران در برخی دشت ها از دشت قزوین با شدت بیشتری همراه بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha