۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85392688
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

صربستان: به رغم فشار غرب، همچنان مخالف تحریم‌ها علیه روسیه هستیم

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری صربستان اعلام کرد که کشورش با وجود فشارهای غرب به حفظ سیاست مستقل خود در مخالفت با تحریم‌های ضدروسی ادامه می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، الکساندر ووچیچ افزود: تحریم ها علیه روسیه موضوع اصلی هر گونه رویداد بین المللی است که صربستان در آن شرکت دارد.

وی در مصاحبه اختصاصی با اندری کوندراشوف مدیرکل خبرگزاری تاس گفت: وقتی که درگیری در اوکراین آغاز شد، اعلام کردم که نمی دانم اوضاع چگونه پیش خواهد رفت و سپس تصمیم گرفتیم این درگیری را همچون دیگران محکوم کنیم اما همزان اطلاع دادیم که موضع [صربستان] تحریم روسیه نیست.

ووچیچ با بیان اینکه همان موقع اعلام کردم که بر اساس تجربه می دانیم که وقتی تحریم هایی علیه کشوری اعمال می شود چه حسی دارد، افزود: عادلانه نیست که با مردم روسیه این طور رفتار کنیم.

رئیس جمهوری صربستان گفت: من به صرب ها گفته ام که نمی توانم (تحریم نکردن روسیه) را تضمین کنم زیرا نمی دانم در آینده فشارها چگونه خواهد بود.

وی اضافه کرد: من نمی خواهم نقش قهرمان را برای یک یا ۲ روز بازی کنم و بعد تصمیمم را عوض کنم. اما حقیقت این است که می گویم «نمی دانم و وقتی که می گویم نمی دانم، این حرف هزینه بیشتری نسبت به کسی دارد که قطعی قول می دهد».

ووچیچ با اشاره به اینکه ۲ سال از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین می گذرد، گفت: صربستان تنها کشور اروپایی است که هیچ تحریمی اعمال نکرده است. شما دوستان زیادی در تمام کشورهای اروپایی دارید و همه آنها تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده اند. صربستان کوچک تنها کشوری است که هیچ تحریمی اعمال نکرده است.

رئیس جمهوری صربستان گفت: ما سعی خواهیم کرد تا جایی که ممکن است از موضع خود در مخالفت با تحریم ها دفاع کنیم. ما ۲ سال است که می توانیم این کار را انجام دهیم اما نمی‌دانم به این کار ادامه می‌دهیم یا نه، اما به آن امیدوار هستم.

خبرگزاری تاس با اعلام اینکه پس از آغاز عملیات ویژه نظامی، ووچیچ در سخنرانی خود خطاب به مردم گفت که صربستان از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند، اما تحریم هایی را علیه روسیه اعمال نخواهد کرد، به نقل از او خاطرنشان کرد که صربستان، روسیه و اوکراین را ملت های برادر می داند و از رویدادهای اروپای شرقی متاسف است. وی همچنین اعلام کرد که بلگراد آماده ارائه کمک های بشردوستانه به کی یف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha