وقتی خبرنگاران سوژه شهروندان می‌شوند

تهران- ایرنا- شهروندخبرنگارانی که از بیست‌وچهارمین نمایشگاه مطبوعات بازدید می‌کنند، خبرنگاران را سوژه خود قرار دادند و با استفاده از روند فعالیت آن‌ها محتوا تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، بیست‌و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات به شکلی اختصاصی‌تر نسبت به دوره‌های قبلی برگزار می‌شود، بیشتر حاضران این دوره از نمایشگاه را خبرنگاران، دبیران و سردبیران تشکیل می‌دهند و البته مهمان‌های آنها که در میان تعداد قابل توجهی خبرنگار و کمی پریشان به سمت غرفه‌ها هدایت می‌شوند. شاید یکی از دلایل حضور کمتر مردم در این دوره از نمایشگاه مطبوعات، فاصله ۶ساله دوره قبل با این دوره باشد.

در سال‌های اخیر به دنبال پیشرفت تکنولوژی و دسترس‌پذیر شدن آن برای عموم، واژه شهروندخبرنگار معنا پیدا کرد. گوشی هوشمندی که در دستِ تقریبا همه مردم است می‌تواند تمام لوازم مورد نیاز برای تهیه یک گزارش را در اختیار فرد قرار بدهد. به همین دلیل در نقاط مختلف شهر و این روزها در نمایشگاه مطبوعات که از ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع شد و تا دوم اسفند ادامه خواهد داشت، فعالیت این گروه مشاهده می‌شود.

در میان جمعیت بازدیدکنندگان از نمایشگاه هستند شهروندانی که به دلایل مختلف علاقه‌مند به حضور در این رویداد فرهنگی هستند. این گروهِ علاقه‌مند به خبر، رسانه و مطبوعات با استفاده از تکنولوژی می‌توانند خود سازنده محتوا باشند، آنها در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کردند که این محتوا را در فضایی که اپلیکیشن‌های مختلف در فضای مجازی در اختیار آن‌ها قرار داده است، بارگذاری می‌کنند. به همین بهانه، خبرنگاران را که مشغول کار و شکار مهمان‌ها هستند، سوژه دوربین‌های خود قرار می‌دهند.

مردی گوشی به دست که در میان حدود غرفه خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان از گوشه و کنار بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه ها فیلم‌برداری می‌کند، درباره انگیزه این اقدامش توضیح داد: مردم زمان زیادی برای مطالعه اخبار ندارند، من حدود ۲۰ سال پیش تا دو روزنامه را زیرورو نمی‌کردم، نمی‌توانستم بخوابم اما این روزها تمام خوراک خبری خود را از فضای مجازی به دست می‌آورم.

او که زمانی، کارمند شرکتی دولتی بود و روزهای بازنشستگی خود را با تولید محتوا برای فضای مجازی پُر می‌کند، ادامه داد: فکر می‌کنم تولیدهای من از تعداد قابل توجهی از رسانه‌ها پُربازدیدتر باشد. زیرا هرچه را مردم به دنبال دیدن و باخبرشدن از آن هستند، تولید می‌کنم. در نمایشگاه‌های مختلف حاضر می‌شوم یا اگر جشن و رویدادی در گوشه و کنار شهر باشد، از آن گزارش تهیه می‌کنم. مخاطبان صفحه من در فضای مجازی افرادی مانند خودم مسن هستند، با دیدن ویدئوهای من لازم نیست که از خانه خود بیرون بروند یا برای رسیدن به اخبار به رسانه‌های مختلف مراجعه کنند.

وقتی خبرنگاران سوژه شهروندان می‌شوند

توجه بیشتر مردم به محتوای تولید شده در فضای مجازی نسبت به نشر مکتوب

بیست‌و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه ها شکلی تخصصی‌تر نسبت به دوره‌های قبل پیدا کرده است، در این دوره تعداد مجله‌ها و روزنامه‌های کمتری فعالیت می‌کنند و بیشتر خبرگزاری‌ها غرفه‌های بزرگ را برای فعالیت انتخاب کردند. شاید یکی از دلایل این مساله افزایش استفاده عموم از فضای مجازی است. این مساله موجب کاهش سرانه کتابخوانی در میان مردم هم شده است، زیرا برای تعداد قابل توجهی استفاده از خوراکی که در فضای مجازی تولید می‌شود کم‌هزینه و ساده‌تر از خواندن روزنامه، مجله و کتاب است.

دختری که با استفاده از وسائل پیشرفته در حال فیلم‌برداری از حاضران این دوره از نمایشگاه رسانه ها است، با دیدن یکی از غرفه‌های شلوغ خود را در میان جمعیت جای می‌دهد. بیش از ۳۰ سال سن دارد اما هنوز نتوانسته در جایی به شکل رسمی مشغول به کار شود. در کنار کار پاره‌وقتی که در زمینه فروش لوازم بهداشتی انجام می‌دهد، صفحه‌ای در فضای مجازی دارد که رویدادهای مختلف را در آن به شکل زنده برای مخاطبان نمایش می‌دهد.

او درباره چرایی حضورش در نمایشگاه مطبوعات توضیح داد: در چند تبلیغ شهری متوجه برگزاری این نمایشگاه شدم و چند نفر از مخاطبانم درباره آن از من سوال کردند برای همین این روز را برای پوشش زنده نمایشگاه رسانه اختصاص دادم.

تعداد شهروندخبرنگارانی که در راهروهای شبستان مصلای امام خمینی(ره) تردد می‌کنند و در طول راه فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران را سوژه خود قرار می‌دهند، با گذشت ساعت و نزدیک شدن به ظهر افزایش پیدا می‌کند. این افراد می‌توانند نقش مهمی در اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه مطبوعات داشته باشند و همچنین شاید همین افراد تبدیل به خبرنگاران فعال و دل‌سوز شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha