واژگونی نیسان و واقعیت انتقال کارگران یک معدن پشت وانت

کرمان - ایرنا -واژگونی نیسان در شهرستان بافت کرمان طی ۲ روز گذشته درحالی خبرساز بوده که ۱۳ کارگر یک معدن کرومیت بخش خصوصی که عقب وانت نشسته بودند مصدوم شدند و حالا مسئولان محلی تایید می‌کنند نحوه جابه جایی کارگران در گذشته نیز به همین شکل بوده است.

به گزارش ایرنا، دلایل توجیهی مسئولان معدن برای رساندن کارگران به معدن تنها یک گزینه دارد: کوهستانی و سخت‌گذر(صعب العبور) بودن منطقه؛ حال آنکه مسئولان پلیس راه به شدت گلایه و انتقاد دارند زیرا در مناطق سخت‌گذر که ماموران پلیس حضور ندارند، این مدیران معدن و سایر بخش ها هستند که اجازه چنین اقداماتی را بدهند.

حادثه رانندگی روز یکشنبه هفته جاری در مسیر معدن کرومیت منطقه گدارسبز روستای گوشک در شهرستان بافت ۱۳ مصدوم برجاگذاشت که مسئولان معدن می گویند بیشتر مصدومان از بیمارستان مرخص شدند و حال همگی خوب است.

چرا معدن نباید به کارگرانش اهمیت دهد؟

رییس پلیس راه استان کرمان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: وانت و کارگران هر ۲ در این حادثه بی احتیاطی کرده اند لذا هر کدام به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته شده اند؛ ضمن آنکه معدن کرومیت گوشک شهرستان بافت باید مراقبت کند کارگر و نیروی انسانی خود را که بزرگترین سرمایه هر شرکتی است، حفظ کند اما متاسفانه این معدن هیچ اهمیتی به کارگران خود نداده است.

سرهنگ علی رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اینکه این مطالبه وجود دارد که چرا کارگران به این صورت جابه جا می شوند؟ افزود: در راهی صعب العبور و کوهستانی که پلیس حضور ندارد، نظارت رییس معدن باید مبنا باشد.

وی ادامه داد: ما به لحاظ آیین نامه ای نمی توانیم به این معدن ورود کنیم و آن را مقصر بشناسیم زیرا کارگران این حادثه انسان هایی بالغ هستند و اگر این افراد کودک بودند، معدن ۱۰۰ درصد مقصر شناخته می شد؛ هرچند این مطالبه از مدیران معدن وجود دارد که باید نظارت لازم بر حمل و نقل نیروهای خود را داشته باشند.

رییس پلیس راه استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه برخی معادن به فکر منافع خود هستند اما به فکر نیروی انسانی نیستند تصریح کرد: حمل و نقل کارگران با وانت غیرقانونی است و بایستی با خودروهای خاص صورت گیرد.

توضیحات سرپرست معدن کرومیت بافت

اما سرپرست معدن کرومیت گدارسبز گوشک بافت نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این معدن از حدود ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته فعال بوده و طی این مدت افراد و کارفرمایان زیادی آن را تحویل گرفته اند و فعالیت کردند اما تحویل دادند تا نوبت به ما رسیده است.

ماشاءالله مسعودی با اشاره به واژگونی خودرو حامل کارگران معدن افزود: هیچ خودرو دیگری غیر از نیسان وانت به علت صعب العبور و کوهستانی بودن منطقه، امکان تردد در این معدن را ندارد و با توجه به اینکه وسیله دیگری در اختیار نبوده، این کارگران سال ها به وسیله نیسان به بالای معدن جابه جا می شدند.

وی با بیان اینکه طی سالیان گذشته هر کارفرمایی که معدن را دریافت کرده با این خودرو کارگران را جابه جا می کرده گفت: لذا کارگران توجیه بودند که وسیله حمل و نقل آنان نیسان است.

سرپرست معدن کرومیت گدارسبز گوشک بافت با بیان اینکه مجموعه کل نیروهای عملیاتی و اداری این معدن ۳۲ نفر هستند گفت: حدود ۲۰ نفر در محدوده خود معدن فعالیت دارند که روزانه برای حضور در محل کار با نیسان به بالای کوه می روند.

وضعیت کارگران خوب است

وی ادامه داد: در این زمینه قانون هم مشخص کرده که کارگر باید خود مسافتی را برای رسیدن به محل کار طی کند اما این بار بنا به دلایلی خودرو واژگون شده که خوشبختانه وضعیت کارگران آسیب دیده خوب و همه کارگران غیر از ۲ نفر از بیمارستان ترخیص شدند و شرایط آنان نیز مساعد است.

مسعودی در عین حال تصریح کرد: «مسئولان طی سال های گذشته از معدن بازدید کرده اند و وضعیت حمل و نقل کارگران را مشاهده کرده اند، در واقع شرایط کار در معدن اینگونه بوده است».

این اظهارات درحالی است که پرسش های مهمی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا مسیر دسترسی به یک معدن آن هم از نوع کرومیت نباید طی سال های طولانی هموار و بازگشایی شود؟؛ نقش خود معدن در این زمینه برای ایفای مسئولیت های اجتماعی چیست؛ پرسش دوم نیز اینکه به واقع آیا امکان انتقال کارگران به شیوه دیگری غیر از اینکه عقب وانت بنشینند وجود ندارد؟ مدیران معدن نیز عقب وانت می نشینند و به معدن می روند؟؛ چرا باید این کار خطرناک بدون توجه و تذکر نهاهای نظارتی ادامه داشته باشد تا اینکه خطرساز شود؟؛ اینها برخی از پرسش هایی است که امید می رود مسئولان متولی نظارتی در این منطقه به آن پاسخ دهند.

در اینجا نقش مجموعه وزارت کار که ناظر بر فعالیت کارگران است نیز مطرح می شود که خبرگزاری جمهوری اسلامی تلاش می کند پاسخ این مسئولان را نیز جویا شود.

شهرستان بافت در فاصله ۱۶۵ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha