ساخت رباتی که با سرعتی مانند انسان دیوار آجری را بالا می‌برد

تهران – ایرنا – یک شرکت استارتاپ در آمستردام هلند موفق به ساخت نوع جدیدی از ربات‌های آجرکاری شده که میتواند به حل مشکل کمبود کارگران و بنّاهای ساختمانی در برخی کشورهای اروپایی کمک کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فورچن»، شرکت استارتاپ «مانیومنتال» بنیانگذاری شده توسط گروهی از کارآفرینان و کارشناسان هوش مصنوعی بعد از دو سال و نیم کار مخفیانه این ربات را ساخته و همچنین یک دور جدید تامین اعتبار ۲۵ میلیون دلاری با همکاری شرکت سرمایه‌گذار «پلورال» اعلام کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) «هامینگبرد» نیز در این طرح مالی مشارکت دارد. ارزش شرکت مانیومنتال بعد از این دور فاینانس فاش نشده است.

ربات‌های شرکت مانیومنتال از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که برای ماشین‌های خودران و نسل جدید قطعات رباتیک ارزان ایجاد شده است. این قطعات برای ساختن ربات هایی استفاده می شوند که می توانند تقریبا در هر مکان (سایت) ساختمانی و با هزینه‌ای قابل مقایسه با بنّاهای انسانی کار کنند.

این نمونه‌ای از حوزه‌ای است که ربات‌ها شغل انسان‌ها را نمی‌گیرند بلکه شکافی در بازار کار را پر می‌کنند که در حال حاضر وجود دارد و بعید است که در آینده هم توسط انسان‌ها پر شود. برای مثال، کشور هلند هر سال نیاز به ۱۰۰ هزار خانه جدید دارد تا بتواند نیاز جمعیت رو به افزایش – تا حدی به علت ورود مهاجران – را تامین کند اما این کشور کارگران ساختمانی تنها برای ساخت سالانه ۶۰ هزار واحد مسکونی دارد. در همین حال در کشور ایالات متحده آمریکا ، صنعت ساخت و ساز با کمبود نیروی کار به میزان بیش از نیم میلیون کارگر رو به رو است و بنّایی یکی از کارهایی است که این کمبود در آن بیشتر نمود دارد.

ساخت رباتی که با سرعتی مانند انسان دیوار آجری را بالا می‌برد

«سالار الخفاجی» از بنیانگذاران و مدیر اجرایی این شرکت گفت ایده کاربرد هوش مصنوعی در پروژه‌هایی در جهان فیزیکی – مانند ساخت‌وساز و تولید – بعد از آن به دغدغه او تبدیل شد که شرکت استارتاپ قبلی خود با نام «سیلک» را فروخت . آن شرکت نرم‌افزارهایی برای کمک به افراد برای تجسم بصری داده تولید می‌کرد و الخفاجی آن شرکت را به قیمتی نامعلوم در سال ۲۰۱۶ به شرکت «پالانتیر» غول آنالیز داده واگذار کرد.

ساخت و ساز یک صنعت عظیم و گسترده است که ۱۴ تریلیون دلار معادل ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) جهانی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد. از آنجایی که کارهای ساختمانی بزرگ چند میلیارد دلاری قراردادهای بزرگ دولتی و فرایندهای مناقصه‌ای پیچیده‌ای دارد، الخفاجی به فکر ساخت‌وسازهای مسکونی افتاد که انتظار میرود سالانه ۱ تریلیون دلار بودجه سالانه در اروپا و ۵.۳ تریلیون دلار در آمریکا داشته باشد.

«استن تامکیوی» شریک «پلورال» که رهبری سرمایه‌گذاری این شرکت در مانیومنتال را بر عهده دارد گفت که این استارتاپ با «تز» (یا ایده) او در خصوص اینکه راه سود بردن از رونق هوش مصنوعی رفتن به سراغ عمودی‌های (verticals ) بسیار خاص و حل نیازهای ظریف است ، مطابقت دارد.

در گذشته نیز شرکت‌های دیگری برای ساخت ربات‌های بنّا تلاش کرده بودند اما موجب تحولی در این صنعت نشده اند. اما اکثر این ربات‌ها ماشین‌های بزرگ و گران‌قیمتی بودند و مستلزم این بودند که یک سایت ساخت و ساز بطور خاص برای به کار گیری آنها طراحی شود. برخی ربات‌های دیگر تنها قادر به استفاده از انواع نامعمولی از آجر بودند.

ساخت رباتی که با سرعتی مانند انسان دیوار آجری را بالا می‌برد

شرکت مانیومنتال تلاش کرده است تا به این موضوعات و مشکلات بپردازد. ربات‌های این شرکت نسبتا جمع‌وجور (کوچک) هستند و با استفاده از تکنیک‌های راهبری خودکار می‌توانند با محیط بی‌نظم اکثر سایت‌های ساخت و ساز کنار بیایند. این رباتها از تکنیک‌های ایجاد شده برای ماشین‌های خودران استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا از کنار موانع و افراد عبور کنند.

این شرکت از تیمی از سه ربات برای آجرکاری (دیوارچینی) استفاده می‌کند. یک ربات تکه‌های آجر را بر می‌دارد و آنها را در اختیار ربات بنّا قرار می‌دهد. ربات بعدی هم همین کار را برای ملات ساختمانی (ماسه و سیمان) انجام می‌دهد. اما این فرایند هنوز نیازمند به یک بنّای انسان است که بتواند کار صاف‌کردن ملات و سایر کارها برای تراز کردن آجرها با بقیه ساختار و اسلکت ساختمان را انجام دهد.

شرکت مانیومنتال این رباتهای بنّا را به شرکتهای ساختمانی نمی‌فروشد بلکه در عوض خدمات دیوارکشی و کار گذاشتن آجر را می‌فروشد. الخفاجی گفت که شرکت او از اعتبارات مالی ارائه شده برای توسعه ناوگان ربات‌های خود استفاده خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha