۲ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85388601
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاد دانشگاه: دولت درباره چگونگی مصرف آب در کشاورزی اعمال حاکمیت کند

همدان- ایرنا- استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: دولت باید نسبت به چگونگی و میزان مصرف آب در زمین های کشاورزی اعمال حاکمیت و برجابجایی منابع آب نظارت کند و مانع از هدر رفت آب های زیرزمینی شود.

حمید زارع ابیانه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و خیلی خشک قرار دارد و در دسترسی به منابع آب با محدودیت هایی زیادی مواجه است افزود: با توجه به اینکه زیربنای استان همدان بر مبنای کشاورزی است، ضرورت توجه به کنترل منابع آبی بیش از پیش می شود.

دبیر همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی مناطق خشک با اشاره به اینکه ۷۰ درصد منابع آب کشور صرف کشاورزی می شود، تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به محدودیت های دسترسی به منابع آب، برای ادامه حیات کشاورزی نیز نیاز فراوان به آب داریم که باید برنامه ریزی کرد که چگونه بهترین بهره وری از منابع آب موجود را داشته باشیم.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان ادامه داد: طی سالهای اخیر با کاهش شدید بارش مواجه بودیم و باید درصدد جایگزین کردن منابع آبی جدید بخصوص برای کشاورزی باشیم که بخش عمده منابع آب زیرزمینی را استفاده می کند.

وی در این زمینه به پساب ها و منابع آبهای نامتعارف اشاره کرد که می تواند مجدد وارد چرخه زیستی شود و یادآور شد: هر چند پساب های شهری و صنعتی از کیفیت لازم برخوردار نیستند اما با اعمال مدیریت می توانیم آنها را به استفاده از طبیعت بازگردانیم.

زارع ابیانه گفت: روان آبهایی که حاصل از بارندگی ها در فاصله های زمانی متفاوت در طول سال است باید از هدر رفت آن جلوگیری و برای استفاده آنها از سوی مدیران شهری برنامه ریزی لازم انجام شود.

وی پساب های شهری و صنعتی را یکی از منابع پرپتانسیل و قابل دسترسی در همه شهرها از جمله همدان عنوان کرد که می توانند در بخش کشاورزی و فضاهای باز و بسته مورد استفاده قرار گیرند.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان، کارخانه های پتروشیمی و برج های خنک کننده نیروگاهها را از جمله مهمترین محل های مصرف پساب های شهری به جای استفاده از منابع زیرزمینی دانست.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی در تصفیه پساب ها گفت: آب هایی که از طریق پساب ها استفاده می شود باید از حداقل آلودگی زیست محیطی برخوردار باشد تا در بازگشت به چرخه طبیعت مساله سلامتی انسان و محیط زیست رعایت شود که این بر عهده دستگاههای اجرایی و نظارتی استان است.

استاد دانشگاه: دولت درباره چگونگی مصرف آب در کشاورزی اعمال حاکمیت کند

زارع ابیانه درباره انتقال آب از حوضچه های دیگر مناطق نیز گفت: هر تغییری که برای جابجایی منابع زیرزمینی و جغرافیایی آب انجام دهیم، طبیعت پاسخ ما را می دهد، بنابراین باید کارهایی که با انجام آن طبیعت حداقل پاسخ منفی را بدهد، عملیاتی شود.

وی مدیریت اجرایی دستگاههای دولتی در بخش آب را یکی از ضرورت های کنترل منابع زیرزمینی آب دانست که دولت باید برای آن برنامه ریزی جامع و آینده نگرانه ای داشته باشد.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان درباره راهکار استفاده بهره ورانه از منابع آب در کشاورزی گفت: بکارگیری جامع و دقیق الگوی کشت از سوی دولت و کشاورزان یکی از زمینه های مصرف بهینه آب و جلوگیری از پایین رفتن سفره های زیرزمینی آب است.

وی درباره ایجاد بستر لازم برای اجرای الگوی کشت توضیح داد: از آنجائیکه کشاورز در پی منافع خود در کشت وکار است دولت باید جایگزین هایی به وی ارائه کند که به جای محصولات پر آب بر ، اقدام به کشت محصولات کم آب بر کند.

زارع ابیانه تصریح کرد: باید به گونه ای در عرصه کشاورزی فرهنگ سازی کرد که بهره بردار، منابع آب زیرزمینی را متعلق به خودش و آیندگان بداند و در مصرف آنها نهایت وسواس را داشته باشد تا نسل آتی نیز بتواند از اینگونه منابع آب زیرزمینی بی بهره نمانند.

وی در عین حال اظهار کرد: در حال حاضر نگاه کشاورزان نسبت به گذشته در مورد مصرف آب متفاوت شده است اما باید راهکارهای فنی و لیست محصولات جایگزین متناسب با شرایط اقلیمی معرفی تا از هرگونه هدر رفت آب کشاورزی جلوگیری شود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه در حال حاضر این مساله از سوی کشاورزان پذیرفته شده است که در فضای باز کشاورزی بیش از حد معمول آب هدر می رود و گلخانه ها می توانند نقش موثری در کنترل آب مصرفی، مدیریت و حفظ منابع زیرزمینی برای آیندگان داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه کشت گلخانه ای مزیت های بسیاری نسبت به کشت در فضای باز دارد افزود: کنترل آفات و بیماری های گیاهان، کشت محصولات بهتر و مناسب تر، مصرف سموم کمتر و رسیدن محصول سالم و ارگانیک به دست مصرف کننده از مزایای این کشت است.

زارع ابیانه بیان کرد: از پساب ها در گلخانه هایی که گل های شاخه بریده پرورش می دهند می توان استفاده کرد چرا که با توجه به مصرف غیرتغذیه ای می توان از اینگونه پساب ها استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha