۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85386743
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شتاب در اجرای نهضت ملی فیبر نوری ضامن توسعه ارتباطات در زنجان

زنجان – ایرنا – اجرای پروژه نهضت ملی فیبر نوری در سطح استان زنجان از چند ماه گذشته با اعتبار پنج هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال آغاز شده و بر اساس هدفگذاری، قرار است تا پایان سال آینده ۸۰ درصد جمعیت شهری استان به این شبکه متصل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنطور که کارشناسان و مسئولان ارتباطات می‌گویند توسعه زیر ساخت فیبر نوری و رسیدن آن به در منازل که در دولت سیزدهم به طور جدی اجرایی شد، قرار است گره از مشکلات بسیاری بگشاید که هر روز به زبان گلایه از شهروندان می‌شنویم.

در اینترنت مبتنی‌ بر کابل‌های فیبر نوری، از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌شود و به جای آن فیبر نوری انتقال‌ دهنده اطلاعات است.

فیبر نوری با مشخصات فنی خاص خود، پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی مسی دارد و می‌تواند کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌ دهنده ارایه دهد و سرعت‌های دانلود و آپلودی بیش از یک گیگابیت ارائه کند.

همین ویژگی‌های سخت و نرم افزاری و گره‌گشای اینترنت اف تی تی ایکس(مبتنی بر فیبر نوری) است که زمینه‌ را برای رفع مشکلات ارتباطی کاربران همراه و ثابت فراهم می‌کند.

گسترش این طرح به طور ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد به طوریکه وزیر ارتباطات تعهد کرده است تا پایان سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۰ میلیون پورت ایجاد شود؛ یعنی ۲۰ میلیون خانوار ایرانی امکان استفاده از این اینترنت امن و پر سرعت را خواهند داشت.

خبرنگار ایرنا پیراموان اجرای این پروژه در زنجان با فرزاد توکلی، ‌مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت و گو کرده است.

شتاب در اجرای نهضت ملی فیبر نوری ضامن توسعه ارتباطات در زنجان

ایرنا. وضعیت زیرساخت ارتباطی تلفن و اینترنت ثابت در استان زنجان چگونه است؟ ‌

استان زنجان در حوزه زیرساخت ثابت حوزه ارتباطات مثل ضریب نفوذ تلفن و اینترنت ثابت پایینتر از میانگین کشوری است و در این زمینه در مقایسه با زیرساخت های سیار، با ضعف هایی در استان مواجه هستیم.

برای جبران این ضعف، ‌ یک راه آن است که هیمن شبکه های تلفنی گذشته و سنتی را توسعه بدهیم ولی این اتفاق نمی افتد چون از نظر تکنولوژی روی سیم مسی یک محدوده پهنای باند خاصی را می توان به مشترکان ارائه داد که اتفاقا به شدت وابسته به فاصله است.

یعنی اگر مشترک از مراکز مخابرات فاصله داشته باشد پهنای باندش هم کوچک و کوچکتر می شود در این صورت با بزرگتر شدن شهرها مشکلات زیادی هم در زمینه ارتباطات خواهیم داشت.

این هم دلیلش آن است که خط انتقال سیم مسی هر چقدر هم خوب کار کند پهنای باند محدودی را ارائه می دهد علاوه بر این مساله، ما با معضل سرقت سیم های مسی هم مواجه هستیم.

ایرنا. اجرای پروژه فیبر نوری در استان تا چه میزان، این کاستی را جبران می کند؟

الان نگاه دنیا این است که از زیرساخت سیم مسی به سمت زیرساخت فیبر نوری برود که هیچ یک از مشکلات خطوط انتقال مسی را ندارد و محدودیتی هم در پهنای باند در این تکنولوژی نیست.

یعنی با فیبر نوری دریافت اینترنت از مراکز مخابراتی چه در فاصله چند متری و چه در فاصله چند کیلومتری، تفاوتی با هم ندارد بنابراین توسعه ارتباطات در گرو حرکت به سمت زیرساخت فیبر نوری است.

در این راستا پروژه نهضت ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در دولت سیزدهم تعریف شد.

بر اساس هدفگذاری انجام شده تا پایان پایان سال آینده ۸۰ مشترک در شهرهای استان باید به شبکه فیبر نوری متصل شوند.

برای عملیاتی شدن این هدفگذاری، ‌ دولت حمایت ها و مشوق هایی را برای اپراتورها در نظر گرفته که در استان زنجان شرکت آسیاتک مجری انجام این طرح است.

شتاب در اجرای نهضت ملی فیبر نوری ضامن توسعه ارتباطات در زنجان

ایرنا. اجرای این پروژه تا کنون چه میزان پیشرفت دارد؟

از حدود پنج ماه پیش نهضت فیبر نوری در استان زنجان آغاز شده و تاکنون در سه شهرستان زنجان، خرمدره و خدابنده اجرای این طرح شروع شده است.

تا زمان حاضر پروژه فیبر نوری در شهرستان زنجان حدود ۱۷ درصد، ‌ شهرستان خدابنده حدود ۶۲ درصد و خرمدره ۶۹ درصد پیشرفت دارد.

اگر کل پروژه را در نظر بگیریم به طور متوسط اجرای برنامه هدفگذاری شده فیبر نوری در سطح استان در مجموع ۲۰ درصد پیشرفت دارد.

پیش بینی ما این است که تا پایان امسال اجرای پروژه در خدابنده و خرمدره تکمیل و در شهرستان زنجان فاز اول طرح وارد بهره برداری شود.

مرکز استان به واسطه وسعت و جمعیت شهر زنجان، ‌بیش از ۳۳۰ کیلومتر حفاری نیاز دارد و اکنون حدود ۵۰ کیلومتر حفاری شده است.

ایرنا. برای اجرای این پروژه چه میزان اعتبار هزینه می شود؟

از چند ماه گذشته اجرای پروژه فیبر نوری در سطح استان زنجان با اعتبار پنج هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال آغاز شده که از این میزان اعتبار، ‌هزار میلیارد ریال آن از محل کمک دولت و مابقی آن توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود.

ایرنا. استان زنجان در شاخص کلی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات چه وضعیتی در کشور دارد؟

ضریب نفوذ تلفن ثابت که مفهموم آن تعداد مشترکان به تعداد خانوار استان است، ‌ در استان ۲۹.۳۹ درصد است یعنی حدود ۲۹ درصد از خانوارهای استان زنجان به تفن ثابت دسترسی دارند.

متوسط این شاخص در کشور ۳۷.۷ درصد بوده یعنی استان نسبت به متوسط کشوری پایینتر است.

تعداد مشترکان نسبت به کل جمعیت در استان ۱۶۸ درصد است، یعنی هر شخصی به طور معمول بیش از یک سیم کارت دارد؛ این شاخص در کشور بالای ۱۷۰ درصد بوده و تقریبا در این حوزه به شاخص متوسط نزدیکتر هستیم.

در شاخص اینترنت ثابت که روی تلفن ثابت ارائه می شود، رقم آن ۹.۷ درصد و متوسط کشوری ۱۳.۲ درصد است.

ضریب نفوذ اینترنت سیار و همراه در استان ۱۲۲ درصد و متوسط کشوری ۱۲۶ درصد است.

همه اینها با یکسری شاخص های دیگر شاخصی را به اسم توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) استان را می سازد.

استان زنجان در شاخص کلی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور رتبه ۱۷ را در بین ۳۱ استان دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha