درختکاری، پایانِ کار عرصه‌های ۶۴ ویلای غیرمجاز تخریب شده نوشهر
تخریب ۶۴ ویلای غیرمجاز در نوشهر- بهمن ۱۴۰۲

نوشهر- ایرنا- عرصه های ۶۴ ویلای تخریب شده مربوط به یکی از چهره های مشهور اقتصادی در اراضی جنگلی و جلگه ای نوشهر به گفته مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران به زودی درختکاری می شود.

به گزارش ایرنا، عملیات تخریب ۶۴ ویلای غیرمجاز در اراضی موسوم به ۱۰ هکتاری (جنگلی -جلگه‌ای) شهرستان نوشهر که در هفتم بهمن ماه در فضای مجازی و سایت های خبری رسمی منتشر شد و سرانجام در شانزدهم بهمن ماه روابط عمومی اداره کل دادگستری مازندران به رسانه ها گزارش داد که تخریب این ویلاهای غیر مجاز مشهور به یکی از چهره های اقتصادی با حضور مسوولان دستگاه های اجرایی ناظر عملیاتی شده است.

خبری که با انتشار آن در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی پیام رسان و سایت های خبری بازتاب و بازخورد فراوانی داشت به گونه ای که برای خیلی از کاربران شبکه های اجتماعی پیام رسان سوال برانگیز شد که چه دست های پنهان نفوذی در پشت این اعمال خلافکارانه وجود داشت که عده ای به آسانی به اراضی جنگلی و جلگه ای دست اندازی می کنند و این سرمایه ملی در مسیری غیر قانونی هدر می دهند.

این اراضی جنگلی و جلگه ای که قطعات ۱۰ هکتاری جنگلی و جلگه ای گفته می شود از سال ۱۳۴۶ با هدف تعیین مرز دائم جنگل‌ها، کم کردن مشکلات حفاظت از اراضی جنگلی جلگه‌ای، بهره‌برداری بهینه از اراضی موجود، ایجاد درآمد برای وزارت منابع طبیعی از طریق اجاره و فروش، ازدیاد تولیدات کشاورزی، ایجاد کار برای دامداران سنتی و جنگل‌نشینان و بهره‌برداری از درختان در اراضی جنگلی جلگه‌ای به نزدیکان دربار حکومت پهلوی واگذار شد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این اراضی به منظور احداث باغ مرکبات و زراعت چوب پس از ثبت سند به کشاورزان تحویل شد.

این اراضی این منطقه ۹۵۳ قطعه ۱۰ هکتاری است که ۲۸۷ قطعه آن در نوشهر، ۵۳۰ قطعه در عباس آباد و بقیه نیز در چالوس واقع است و زیر مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران به شمار می رود.

اگر چه طبق قانون مصوب سال ۹۲ حدود ۲۰ درصد از اراضی ملی ۱۰ هکتاری به شرط عدم تخلف مجریان طرح های کشاورزی پس از دریافت موافقت اصولی از مراجع ذیربط و تصویب طرح جدید از سوی سازمان منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری قابل تغییر کاربری به صنعتی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و آموزشی است، ولی به نظر می رسد ساخت و سازهایی که تاکنون صورت گرفته فاقد مجوز بوده و یا در چارچوب قانون باشد.

در این پیوند، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : طبق بازدید های به عمل آمده عملیات تخریب این بناهای غیر مجاز تا حدودی به پایان رسیده و هم اینک اقدامات جمع آوری نخاله های ساختمانی و ضایعات حاصل از تخریب این بناها آغاز شده است.

مهرداد خزایی پول روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اینک برنامه ریزی شده پس از پاکسازی کامل این ضایعات و نخاله ها و اعاده به وضع سابق در هفته منابع طبیعی امسال که در ماه آینده است در این عرصه ۱۰ هکتار عملیات درختکاری انجام گیرد.

درختکاری، پایانِ کار عرصه‌های ۶۴ ویلای غیرمجاز تخریب شده نوشهر

وی بیان داشت : چنین اتفاقی در حقیقت فرصتی شد تا مسوولان قضایی سطوح کلان کشور بیشتر پی به این اعمال خلافکارانه ببرند بنابراین با دستور دستگاه قضا و همراهی دادستان استان ابلاغ شده تا در هر شهرستان شعبه ویژه تجدید نظر مربوط به اراضی جنگلی و جلگه ای ایجاد شود و امیدوارم با این راهبرد به زودی نسبت به باز پس گیری گستره زیادی از این عرصه که برای متصرفان پرونده سازی هم شده به زودی اقدام شود.

حوزه منابع طبیعی نوشهر ـ رویان با ۱۶۸ هزار هکتار مساحت دارای ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۵ هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی‌ها و مستثنیات آن نیز در حدود ۴۳ هزار هکتار برآورد می‌شود.

مجموع مساحت مازندران ۲۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و طبق آمار موجود ۷۰ درصد وسعت این استان جزو عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر، جنگل و مرتع است، غرب مازندران با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر از ۲۱ شهر و حدود هزار و ۱۵۰ روستا برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha