رقابت ۳۰۶ داوطلب انتخابات مجلس در گلستان؛ اسامی نهایی ۲ اسفند اعلام می‌شود

گرگان- ایرنا- رییس ستاد انتخابات گلستان گفت: ۳۰۶ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی معادل ۵۵ درصد در گلستان تایید صلاحیت شدند که این افراد به عنوان نامزد انتخاباتی برای تصدی کرسی مجلس با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، سیدعلی مهاجر روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: دوم اسفند ماه امسال، اسامی قطعی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاد انتخابات گلستان از هشت کمیته و سه کارگروه تشکیل شده است، افزود: همراه با ستاد انتخابات، ستاد امنیت نیز در گلستان و کمیته امنیت در تمامی شهرستان‌های استان شکل گرفته است.

رییس ستاد انتخابات گلستان ادامه داد: ۹۵۹ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان، مرداد ماه سال جاری برای انتخابات پیش‌ثبت نام انجام دادند که ۲۳ شهریور صحت‌سنجی مدارک ارسالی و بارگذاری شده انجام شد.

مهاجر ادامه داد: از ۳۰۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان توسط شورای نگهبان، از لحاظ جنسیت ۲۷۴ نفر مرد و ۳۲ نفر زن، از لحاظ مذهب ۲۳۹ نفر شیعه و ۶۷ نفر اهل سنت و از نظر قومیتی ۲۱۷ نفر از این افراد فارس، ۷۰ نفر ترکمن، ۱۸ نفر سیستانی و ۲ نفر بلوچ هستند.

وی با بیان اینکه از ۳۰۶ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان ۹۳ نفر اصولگرا، ۵۳ نفر اصلاح‌طلب و بقیه مستقل هستند، گفت: هشت نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان از مسوولان بودند که از سمت خود انصراف دادند.

به گفته مهاجر در دوره قبل انتخابات مجلس ۲۳۵ نامزد مشارکت داشتند که این دوره به ۳۰۶ نامزد ارتقا یافت.

رقابت ۳۰۶ داوطلب انتخابات مجلس در گلستان؛ اسامی نهایی ۲ اسفند اعلام می‌شود

رییس ستاد انتخابات گلستان با اشاره به اینکه یکی از ارکان انتخابات در کشور مردمی بودن است که در همین راستا فرمانداران انتخابات معتمدان را در دستور کار خود قرار دادند، گفت: در همین راستا، ۸۱۰ نفر از معتمدین مردم در استان شناسایی شدند که از این تعداد، ۷۳۶ نفر مرد و بقیه زن هستند.

مهاجر تاکید کرد: از ۸۱۰ معتمد مردمی شناسایی‌شده برای فعالیت در انتخابات، ۳۸۹ نفر فارس، ۳۰۰ نفر ترکمن و ۷۹ نفر سیستانی، ۱۳ نفر بلوچ و ۲۹ نفر از سایر اقوام هستند.

وی از برپایی هزار و ۵۱۴ شعبه اخذ رای برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در استان گلستان خبر داد و تاکید کرد: این میزان نسبت به دوره قبل هشت درصد رشد داشته است.

مهاجر به تبلیغات زودهنگام برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: با جرایم انتخاباتی از جمله تبلیغات زودهنگام داوطلبان مجلس شورای اسلامی در گلستان برخورد شده و این روند همچنان ادامه دارد و در این خصوص با کسی تعارف نداریم.

وی با بیان اینکه حضور قومیت، مذهب و جنسیت برای برگزاری یک انتخابات پرشور فرصت است، یادآور شد: از نگاه ما افراد تایید صلاحیت‌شده در این دوره از انتخابات افراد صالح هستند و مردم باید با حضور در پای صندوق‌های رای دست به انتخاب اصلح بزنند.

رییس ستاد انتخابات گلستان تاکید کرد: از هدایت انتخابات به سمت مسایل قومی و مذهبی باید پرهیز کرد و در تبیین این مهم، علما، نخبگان و اصحاب رسانه رسالت سنگینی بر عهده دارند.

مهاجر با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، پنج سند هویتی برای دادن رای تعیین شده است، بیان کرد: مردم می‌توانند با استفاده از یکی از این اسناد هویتی از جمله شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت و کارت ملی در انتخابات شرکت کنند.

در استان گلستان برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی ۴۴ نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۲۹ نفر جمعیت و با ۱۴ شهرستان، دارای ۶ حوزه انتخابیه و هفت نماینده است.

حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری همزمان با سراسر کشور روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha