زمینه نقش آفرینی «رای اولی ها» در ترکیب احزاب سیاسی فراهم شود

اصفهان-ایرنا-کارشناس مطالعات فرهنگی و رسانه گفت: یکی از راه های تقویت مشارکت در انتخابات ایجاد زمینه نقش آفرینی نسل جوان از جمله رای اولی ها در ترکیب احزاب سیاسی است.

شاهین حدادی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نگرش نسل جوان به انتخابات تفاوت‌ها و تغییرات قابل توجهی اتفاق افتاده است، از این رو بسترسازی برای مشارکت سیاسی آن‌ها بیش از پیش احساس می شود.

وی افزود: چنانچه فضا برای مشارکت فعال نسل جدید در ساختار احزاب فراهم شود آن‌ها هم سن و سالان خود را با تکیه بر ادبیات مشترک و دیدگاه های مشابه به شرکت در انتخابات دعوت می کنند.

حدادی پور ادامه داد: رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما باید فضای بیشتری را به این نسل اختصاص دهند؛ زیرا ذائقه جوانان متفاوت است و باید اجازه دهیم به این تفاوت‌ها بیشتر پرداخته شود.

کارشناس مطالعات فرهنگی و رسانه با بیان اینکه مشارکت سیاسی نسل جوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: باید از دریچه افکار نسل جوان به موضوع انتخابات نگاه کنیم؛ به طور مثال ممکن است ذهنیت آن‌ها به مشارکت سیاسی و شرکت در انتخابات تنها مبتنی بر نگرش تکلیفی و دینی نباشد.

حدادی پور بر ضرورت تبیین دلایل مشارکت سیاسی برای رای اولی ها و جوانان تاکید کرد و افزود: شیوه تحلیل و تبیین در این مقوله با توجه به اقتضائات جامعه هدف مهم است و حتی باید به تفاوت در نگرش سیاسی جوانان شهری و روستایی و یا افراد مجرد و متاهل نیز توجه کرد.

وی ادامه داد: افزایش مشارکت نسل نو مستلزم این است که برای تنوع و تکثر نگرش‌ها و تفاوت‌ها ارزش قائل شویم و برای هریک از این گروه‌ها ادبیات مناسب آن را داشته باشیم و خلق معنا کنیم.

این کارشناس افزود: منظور از مشارکت سیاسی یعنی مداخله در یک فعالیت سازمان یافته و عمومی؛ بنابراین باید در صدد تلاش برای حذف موانع به منظور کارایی و تأثیر بیشتر و ایجاد ظرفیت های جدید برای مشارکت نسل نو باشیم.

حدادی پور تاکید کرد: برای افزایش تمایل به مشارکت سیاسی نسل نو اولین موضوع این است که مراقب باشیم آن‌ها درگیر سکوت و انزوا نشوند و صداهای متنوع و متکثرشان شنیده شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها، صدا و سیما و احزاب سیاسی باید در این مورد برنامه داشته باشند و فضا را برای فعالیت و برجسته کردن دیدگاه های سیاسی نسل نو باز کنند.

حدادی پور گفت: بیشتر اندیشمندان بر این باورند اگر کشوری مردمی فرهیخته و دارای بلوغ سیاسی و بینش درست از جهان امروز، دنیای آینده و به طور کلی تحولات جهان نداشته باشد، به سختی می تواند با الگوی توسعه پایدار منطبق شود.

کارشناس مطالعات فرهنگی و رسانه افزود: در همه کشورها نسل جوان بدلیل تحرک اجتماعی، خلاقیت، بالندگی و برخورداری از تفکرِ نو و سازنده نقش محوری در توسعه همه جانبه ایفا می‌کنند؛ بنابراین تقویت سواد سیاسی و ایجاد زمینه مشارکت آن‌ها در بزنگاه های سرنوشت ساز می تواند این فرایند را تکمیل و تسریع کند.

به گزارش ایرنا، همه متولدین ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل، می‌توانند امسال در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شرکت کنند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha