۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۵:۲۳
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85378464
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

معاون کمیسیون اروپا: آسیای مرکزی به منطقه ثبات تبدیل می‌شود

تهران - ایرنا - معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت که آسیای مرکزی هم اکنون به عنوان منطقه‌ای از ثبات، امنیت و رشد در یک زمینه ژئوپلیتیکی بسیار ناپایدار در حال ظهور است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، مارگاریتس شیناس در یک یادداشت اختصاصی برای خبرگزاری کازینفرم قزاقستان با اشاره به کنفرانس اخیر «سرمایه‌گذاران دروازه جهانی» برای اتصال حمل و نقل اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی که در بروکسل برگزار شد، گفت: «هدف از این نشست گرد هم آمدن دولت‌ها، سرمایه‌گذاران، موسسات مالی بین‌المللی و شرکای ما از آسیای مرکزی برای تقویت ارتباطات بود.»

مجمع دو روزه سرمایه‌گذاران دروازه جهانی برای اتصال حمل و نقل اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی جمعه هفته گذشته در بروکسل به پایان رسید.

شیناس گفت که این مجمع سرمایه‌گذاری، ایده‌ای برای ارتقای ارتباط بین پنج کشور آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا است.

معاون رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد که آسیای مرکزی اکنون به عنوان منطقه‌ای از ثبات، امنیت، رشد در یک زمینه ژئوپلیتیکی بسیار ناپایدار در حال ظهور است.

او گفت: قزاقستان این مزیت را دارد که بزرگترین کشور در آسیای مرکزی، یک اقتصاد در حال رشد، با چشم اندازهای زیادی است.

به گزارش ایرنا مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا، در ماه گذشته میلادی در یک سفر کاری به عنوان بخشی از سفر گسترده خود به آسیای مرکزی سفر کرد.

در بیانیه اخیر مطبوعاتی اتحادیه اروپا آمده است که در مجمع سه روزه «سرمایه‌گذاران دروازه جهانی»، نمایندگانی از دولت‌ها، نهادهای مالی، سازمان ها و جامعه مدنی از اروپا، آسیای مرکزی و سایر کشورها حضور داشتند. شرکت کنندگان در مورد سرمایه‌گذاری های لازم برای تبدیل کریدور حمل و نقل ترانس خزر به یک مسیر پیشرفته، چندوجهی و کارآمد که اروپا و آسیای مرکزی را به هم متصل می کند، بحث کردند.

به گزارش ایرنا هدف برنامه دروازه جهانی آن است که تا ۳۰۰ میلیارد دلار از بودجه اتحادیه اروپایی، کشورهای عضو و بخش خصوصی را تا سال ۲۰۲۷ بسیج کند. قرار است این پول به کشورهای توسعه نیافته امکان دهد تا دوران انتقال سبز و انتقال دیجیتال خود را سرعت دهند و در عین حال اقتصادهای اتحادیه اروپایی را بهره مند سازد و نفوذ جهانی این بلوک را تقویت کند.

این تلاش تا حدودی به عنوان یک واکنش در برابر طرح کمربند و جاده چین مطرح شد که از سال ۲۰۱۳ صدها میلیارد دلار را به ساخت راه ها، خطوط راه آهن و بنادر در اطراف جهان اختصاص داده است. دیگر کشورهای غربی، بویژه ایالات متحده و انگلستان نیز برنامه های سرمایه گذاری خارجی خاص خود را پی می گیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha