۲۷ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۵۶
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85356914
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاجیکستان شریک کلیدی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی نامیده شد

تهران ایرنا - اتحادیه اروپا مذاکرات اخیر با تاجیکستان را مثبت و سطح جدیدی از روابط با این کشور خواند و این کشور را شریک کلیدی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی» نامید.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های محلی مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا، در یک سفر کاری به عنوان بخشی از سفر گسترده خود به آسیای مرکزی، به تاجیکستان سفر و با قاهر رسول‌زاده نخست وزیر تاجیکستان، سراج‌الدین مهرالدین وزیر امورخارجه و شیرعلی کبیر وزیر صنعت و فناوری‌های نوین این جمهوری دیدار و مذاکره کرد.

بر اساس گزارش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا (EU) در دوشنبه، مسائل مربوط به ارتباط متقابل در چارچوب راهبرد اتحادیه اروپا مبنی بر «دروازه جهانی» و همچنین موضوعات بخش حمل و نقل، ارتباطات دیجیتال و آب-انرژی نیز مورد توجه قرار گرفت.


دروازه جهانی اروپا، طرحی از اروپا برای مقابله با ابتکار کمربند-راه چین است.

نمایندگان اتحادیه اروپا و تاجیکستان همچنین در مورد مجمع آینده سرمایه گذاران «اتحادیه اروپا - آسیای مرکزی» که در ۲۹ تا ۳۰ ژانویه ( ۹ و ۱۰ بهمن) در بروکسل برگزار می شود، گفت‌وگو کردند.


تاجیکستان شریک کلیدی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی نامیده شد
مارگاریتیس شیناس


در این بیانیه پایانی مذاکرات دو طرف آمده است: اتحادیه اروپا از ادامه همکاری های گسترده در زمینه های اولویت دار مانند اقتصاد سبز و دیجیتال، توسعه منابع انسانی و مدیریت منابع طبیعی حمایت می کند».

مذاکرات جاری دو طرف در مورد توافقنامه گسترش مشارکت و همکاری موید یک سطح جدید از روابط است. در این بیانیه «روابط این اتحادیه و تاجیکستان در جهت مثبت عنوان شد دوشنبه شریک کلیدی این اتحادیه در آسیای مرکزی عنوان شد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، در دیدار نماینده اتحادیه اروپا با سیروج الدین محرالدین، رئیس این نهاد، طرفین در خصوص دستور کار جاری روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند و در مورد راه های توسعه و گسترش همکاری ها تبادل نظر کردند. بین تاجیکستان و اتحادیه اروپا در زمینه های سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه.


این وزارتخانه اعلام کرد: «همچنین، طرفین در مورد مسائل امنیتی منطقه، وضعیت افغانستان، تهدید تروریسم و ‌افراط گرایی و دیگر موضوعات مهم مورد توجه طرفین گفتگو کردند».

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha