حال خوش سلامت در دیار حکیم هزاره‌ها

همدان- ایرنا- اقدامات ارزنده ای از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان طی ۲ سال گذشته و در دولت سیزدهم با هدف افزایش دسترسی عادلانه، سریع و به موقع آحاد مردم به امکانات بهداشتی و درمانی و محرومیت زدایی در این زمینه انجام شده که کم سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه استان همدان بـا دستاوردهای ارزشـمند حـوزه سلامت از جایگاه خوبی در نظام سلامت کشور برخوردار اسـت و در ۲۴ مـاه گذشـته ۴۲۱ تخت بیمارسـتانی بـه ظرفیـت تخت های بیمارسـتانی اسـتان افـزوده شـده که شامل مرکز تخصصـی و فوق تخصصی کـودکان اکباتان بـا ۲۷۲ تخـت مصـوب و سـتاره دار، ۱۵۱ تخـت جدیـد در سـایر بیمارسـتان ها و چندین تخت دیگر بـا شعار عدالت و تعالی نظـام سلامت، دسترسی عادلانه و کیفی به خدمات بهسـازی شـده، محرومیت زدایی و ارتقـای کمی و کیفی خدمات بهسازی شده، می شود.

همچنین ۱۱۰ پزشــک متخصص جذب و برنامه ریزی بــرای افزایش تعداد و ماندگاری پزشــکان در مناطــق محروم و کمتر برخــوردار و کاهــش پرداخــت از جیب بیماران به ویژه بیماران سخت درمان، تقویت بومی گزینی و تعیین تکلیـف بیماران در حداقـل زمـان ممکن، انجـام به موقـع ویزیـت بیمـاران، اعمال جراحی و عملیات اورژانسی، افزایـش رضایتمندی مردم و تـلاش بـرای رفـع مشـکل کمبود پزشــک، توسعه خدمات دندانپزشکی، بین المللی سازی دانشگاه انجــام شـده کــه آثار کوتاه و بلند مدت آن طی سال‌ها قابل مشاهده و ملموس است.

یکـی از اهداف وزارت بهداشت دولت سـیزدهم، حمایت مالی از افراد، هنـگام بروز بیماری اسـت و در ایـن راسـتا وزارت بهداشـت، درمـان و آمـوزش پزشـکی بـر تحقـق برنامـه «سلامت خانـواده» اهتمـام دارد کـه در برگیرنـده اجزایـی ماننـد پزشک خانـواده، نظـام ارجـاع و پرونـده الکترونیـک سلامت اســت که این موضـوع بـا قـدرت در اسـتان همدان پیگیری می شـود.

از آنجـا کـه جمعیـت جـوان به‌ عنـوان یکـی از عوامـل مهـم اقتـدار کشور اسـت در دانشـگاه علـوم پزشـکی همـدان نیـز سـاختار متناظـر قـرارگاه جوانـی جمعیـت تشـکیل و تعـداد ۵۳ جلسـه برگـزار شـده و در چهارچـوب مصوبـات ایـن قـرارگاه اقداماتـی از جملـه راه اندازی ۲ مرکـز سـطح ۲ ارائـه خدمـات درمـان ناباروری بـه منظور دسترسی مردم بـه خدمـات درمان تخصصی صـورت گرفـت و در نهایـت بـا تلاش فعالان حوزه جمعیـت دانشـگاه علـوم پزشـکی همـدان بـه عنـوان دسـتگاه اجرایـی برتـر در اجـرای قانـون جوانـی جمعیـت انتخـاب و جایـزه ملـی جوانـی جمعیـت اسـتان دریافـت شد.

اجرای ۳۵ طرح در دولت سیزدهم

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت: دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان در این مدت موفق بــه ســاخت و تکمیــل بیــش از ۳۵ طــرح از جملــه پــارک علــم و فنــاوری سلامت، مرکز تخصصی و فوق تخصصی کودکان اکباتان، خوابــگاه ریحانه ۲، طرح ۲۰ واحدی خوابگاه متاهلی، بیمارستان فاطمیه، سلامتکده طــب ایرانــی، شده است.

محمد مهدی مجذوبی افزود: همچنین سـردخانه واکسن غرب کشور، پایگاه‌های سلامت در مناطق ســولان، محمدیه، آزادی، رضوان، مرکز جامع سلامت قاسم آباد، شهید بهشتی، تویسرکان و پایگاه‌های اورژانس در ســد کلان و شیرین سـو، مرکز دیالیز بیمارستان شهید قدوسی نهاوند، راه‌ اندازی بخش دندانپزشکی تحت بیهوشی در بیمارستان پورسینا شهرستان بهار، مرکز نوآوری و شتابدهی و خوابگاه شهید همدانی در دولت سیزدهم تکمیل و راه اندازی شد.

به گفته وی نتیجـه تلاش ها و برنامه‌ ریزی‌های انجـام شـده در حـوزه بهداشـت و درمـان همـدان از ابتـدای روی کار آمـدن دولـت سـیزدهم تاکنـون بـه ثمـر رسـیدن ده‌هـا طـرح ریـز و درشـت بـوده کـه رضایتمندی مـردم را بـه همـراه داشـته اسـت.

وی خاطر نشان کرد: در ۲ سالگی مدیریت دانشگاه در دولت سـیزدهم ۱۷ طـرح حـوزه سلامت با بیش از ۶ هـزار میلیـارد ریـال اعتبـار در ایـن اسـتان افتتـاح شـد و بـه ثمـر نشسـتن طرح ۱۴ ساله مرکـز آموزشـی درمانی اطفـال اکباتـان همـدان به عنوان بزرگترین مرکـز اسـتان نمـاد یـک اقـدام جهـادی اسـت.

در ۲ سالگی مدیریت دانشگاه در دولت سـیزدهم ۱۷ طـرح حـوزه سلامت با بیش از ۶ هـزار میلیـارد ریـال اعتبـار در ایـن اسـتان افتتـاح شـد و بـه ثمـر نشسـتن طرح ۱۴ ساله مرکـز آموزشـی درمانی اطفـال اکباتـان همـدان به عنوان بزرگترین مرکـز اسـتان نمـاد یـک اقـدام جهـادی اسـت.تحصیل ۴۱۶ دانشجوی خارجی در همدان

مجذوبی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارای هفت معاونت تخصصی، ۱۳ دانشکده مرکزی و اقماری، چهار پژوهشکده، ۲۰ مرکز تحقیقاتی، هشت شبکه بهداشت و درمان در شهرستان ها، ۱۷ بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی، پارک علم و فناوری سلامت و مراکز رشد و نوآوری در راستای تامین سلامت و توسعه دانش بنیان در سطح ملی و منطقه ای انجام وظیفه می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: این مجموعه با ۵۱۴ عضو هیات علمی، بیش از ۱۳ هزار نیرو در سطوح مختلف و ۷۶۷ واحد بهداشتی و درمانی، علاوه بر ارائه خدمات تخصصی به مردم مسئولیت آموزش و تربیت بیش از هفت هزار دانشجو ایرانی، ۴۱۶ دانشجوی بین الملل را بر عهده دارد.

حال خوش سلامت در دیار حکیم هزاره‌ها

دانشـگاه علـوم پزشـکی همـدان دارای جایـگاه ویـژه علمی در سـطح کشـور اسـت و برنامـه جامعی بـه منظـور افزایـش تعاملات بین المللی در دسـتور کار قرار دارد تـا مقدمـات ایجــاد معاونت بین الملل و تشکیلات مورد نیاز آن در راستای تبادل دانشجو و اســتاد، افزایــش دانشــجویان خارجــی، توســعه گردشگری سلامت و بهره گیری از ظرفیت های اسـتان بـا هـدف افزایـش تعامـلات علمی، پژوهشی و فناوری و تبادلات مربوط بـه تولید محصـولات دانش بنیـان بـا سایر دانشـگاه های فراهم شـود.

مجذوبی در این خصوص توضیح داد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۶۰۰ دانشجوی غیر ایرانی در این دانشگاه تحصیل کردند و هم اکنون ۴۱۶ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.

به گفته وی برگزاری برنامه های فرهنگی و رفاهی برای دانشجویان بین الملل و دانشجویان خارجی و آشنایی آنها با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در کنـار رعایت قوانین و مقررات داخلی از رسالت های دانشــگاه اســت.

علوم پزشکی در مسیر جهاد خدمت

بخشی از دستاوردها و اقدامات شاخص علوم پزشکی همدان در ۲ سال گذشته را می توان تدوین برنامه راهبردی توسعه چهارساله دانشگاه در همه حوزه‌ها، تشکیل قرارگاه استانی جوانی جمعیت، تسهیل و تسریع صدور مجوزهای بهداشتی واحدهای تولیدی استان، واکسیناسیون سراسری با تزریق به میزان حدود سه میلیون و ۲۴۳ هزار دُز واکسن عنوان کرد.

همچنین دریافت رتبه برتر کشوری با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون مادران باردار، صدور گواهی انطباق صادرات محصولات کشاورزی برای نخستین بار به میزان ۳۶۶ تُن، اعطای تسهیلات به ۴۰۰ نفر از بیماران خاص و سخت درمان، راه‌اندازی استودیو سلامت و تولید محتوای آموزشی اطلاع رسانی سلامت، افتتاح خوابگاه ریحانه ۲ به عنوان بزرگترین بلوک خوابگاهی دانشگاهی دولت سیزدهم و راه اندازی آزمایشگاه مرجع بهداشت را می توان از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم نام برد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت: تجهیز زیرساخت‌های مورد نیاز در پژوهش‌های بنیادی و بالینی و راه‌اندازی بانک مواد و تجهیزات آزمایشگاهی، رتبه نخست توسعه فضاهای خوابگاه‌های دانشجویی در دولت سیزدهم با اختصاص ۲۰ درصد کل توسعه انجام شده در خوابگاههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور و افزایش یک هزار تخت، تجاری سازی ۴۱ محصول در مجموعه پارک علم و فناوری سلامت و برگزاری مدرسه فناوری و نوآوری از خدمات حوزه سلامت است.

مجذوبی اظهار کرد: همچنین برگزاری نخستین جشنواره اختراعات ابتکارات و نخستین ایده‌شو در حوزه سلامت، انعقاد تفاهم نامه با موسسه دانش بنیان برکت برای راه‌اندازی مرکز نوآوری دانشگاه، استقرار و راه‌اندازی سامانه جامع دارویی مراکز جامع سلامت، تامین دستگاه‌های کمک آموزشی و شبیه سازهای جراحی و تحول بسته‌های آموزشی و استعدادهای درخشان از اقدامات انجام شده است.

وی توضیح داد: تعامل گسترده و بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و خیران سلامت، راه‌اندازی سامانه ۳۱۱۳ پاسخگویی به سوالات روانشناختی، افزایش چشمگیر ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه کودکان و نوزادان در بیمارستانهای استان و راه اندازی سلامتکده طب ایرانی و نخستین درمانگاه بیمارستانی طب ایرانی در قطب غرب کشور از دیگر رهاوردهای علوم پزشکی همدان است.

مجذوبی افزود: از دیگر اقدامات علوم پزشکی همدان در دولت سیزدهم می توان به دریافت مجوز ۹ رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و D.Ph نمایه شدن هفت مجله از مجموع ۱۶ مجله دانشگاه در پایگاه‌های استنادی معتبر دنیا، کسب رتبه یک در بین دانشگاه‌های تیپ ۲ در ارزشیابی تحقیقات و فناوری، صدور چهار هزار و ۴۵۰ فقره پروانه بهداشتی ساخت مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

وی ادامه داد: کسب رتبه اول در بین دانشگاه‌ها از نظر شاخص پویایی نظارت بر مراکز درمانی، نمایه شدن دانشگاه علوم پزشکی همدان در رتبه بندی‌های جهانی «لایدن» و پایگاه اطلاعاتی این سایت، شروع اعتبار بخشی مراکز جراحی محدود برای اولین بار در کشور، کاهش ۲۵ درصدی صدور حواله داروهای سقط جنین درمانی، کسب رتبه عالی در ارزیابی شوراهای انضباطی سراسر کشور و ارتقای ۹ پله ای و کسب رتبه هفتم کشوری در حوزه تولید فناوری بر اساس سامانه ارزشیابی وزارت بهداشت از دیگر اقدامات علوم پزشکی همدان در دولت سیزدهم است.

تزریق بیش از سه میلیون دُز واکسن کووید

دولت سـیزدهم در شـرایطی وارد کارزار مدیریت کشـور شـد کـه همه گیری کرونـا در اوج بـه سـر می برد و سـرعت واکسیناسـیون همگانـی نیـز بسـیار پاییـن بـود به گونه ای که تنها ۱۴ میلیـون نفـر واکسـن تزریق کرده بودند و مـردم بـه کشـورهای همسـایه بـرای تزریـق واکسـن می رفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت: وزارت بهداشت در دولت سـیزدهم در راستای تحقق پوشش همگانی واکسیناسـیون کرونا در مدتی کوتـاه، گام بلندی در حـوزه سلامت مـردم برداشـت و در ایـن راسـتا دانشـگاه علـوم پزشـکی همـدان نیـز بـرای تزریـق گسـترده واکسـن در اماکن مختلف از جملـه ورزشگاه‌ها و مراکز ورزشـی، مذهبـی و فرهنگـی وارد عمـل شـد.

حال خوش سلامت در دیار حکیم هزاره‌ها

مجذوبی افزود: از ابتـدای مـرداد مـاه بـا شـروع بـه کار دولـت سـیزدهم و بـا واردات گسـترده واکسن کوویـد و تولید واکسن داخلی، واکسیناسـیون فـاز سوم بــا گســتردگی زیــاد طبق دســتورالعمل‌های ابلاغی شامل گروه‌های در معرض خطر و تماس کرونــا شــروع شــده و ســایر گروه‌هـای ســنی و شــغلی تحـت پوشـش قـرار گرفتنـد.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای برنامــه واکسیناســیون کوویــد تــا پایان مهــر ماه ۱۴۰۰ افزون بر ۲ میلیون و ۲۷۲ هزار دُز و از ابتــدای آبــان مــاه ۱۴۰۰ تاکنــون یک میلیون و ۳۵۵ هزار دُز واکســن تحویل گرفته شد و در مجموع سه میلیون و ۶۲۷ هزار دُز واکسن کوویـد از انواع مختلـف تحویـل و توزیـع شـده اسـت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: تعداد واکسن‌های تزریق شـده از ابتدای برنامه واکسیناسیون سه میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۴۸ دُز است کــه ایــن عــدد از ابتــدای آبان‌ماه ۱۴۰۰ تاکنون یک میلیون و ۷۶۹ هزار دُز بود.

مجذوبی اضافه کرد: وضعیـت پوشش واکسیناسـیون کووید در نوبت‌های اول و دوم مطلوب بــوده ولی نوبت ســوم و چهارم بــه دلیــل فروکش کردن بیماری، بروز عـوارض در بعضـی از موارد، شـایعات مربـوط بـه خطـرات و عـوارض واکسن و اسـتقبال کم مردم، کاهـش یافـت.

نظارت بر سلامت آب

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی متولی نظارت بـر سلامت آب آشامیدنی مـردم است گفت: با توجـه بــه خشکسالی‌های اخیـر، تنش آبی تابستان ۱۴۰۱ و تامین آب شـرب از منابــع مختلف، نظارت بــر سلامت ایــن مایه حیات برای مردم اهمیـت بیشــتری یافـت و بــه عنوان یک کارویژه در دستور کار دانشگاه قــرار گرفــت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: از زمانی کـه موضـوع تکمیل خطـوط آبرسانی از طریـق سـد تالوار در تنـش آبـی همدان و گمانه زنی‌ها در خصـوص وجود فلزات سنگین در آب مطرح شد نمونه گیری‌ها از آب سد تالوار آغاز شد.

وی توضیح داد: مطالعه بـر روی نمونه های دریافت شده توسط معاونت بهداشتی، شرکت آبفا و معاونت تحقیقات آغاز و مراحل آرسنیک زدایی از آب توســط تیم علمی دانشگاه انجـام و در نهایـت از آخرین متدهای روز جهان تصفیه آب استفاده شــد.

مجذوبی تصریح کرد: آنالیزها در آزمایشگاه، قبل از تکمیل شـدن خطـوط آبرسـانی از سد تالوار و اضافـه شدن آب این سد آغاز شـده بــود و آخریـن نمونه نیــز در اواخــر شــهریورماه سال گذشته دریافـت شـد و بـه دسـتور اسـتاندار همـدان یـک تیـم پنـج تـا ۶ نفره مأمور بررسی و انجام کار تخصصـی شـدند تـا بتواننـد بـدون هیـچ ملاحظه ای روی اعـداد خروجــی تصفیه خانه کار کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در زمانی کــه آب شهر در طول روز توسط تانکرها تأمین می شـد کارشناسان بهداشت محیط در کنار نظارت مداوم بر تانکرها و انجام تســت‌های مختلــف بـر روی آب در مناطـق مختلـف شـهر حضـور داشتند و روزانه چندیـن نوبـت از آب هــر منطقه نمونه برداری می کردند تا اگر به دلیل قطعی های مکرر مشکلی در سلامت آب وجــود داشــت سریع شناسایی و از مشکلات بعدی جلوگیــری شــود.

مجذوبی افزود: آب تانکرهایـی کـه تهیـه می شـد تـا آب را بـه دسـت مـردم برسـانند در مبدا از نظـر کلرسنجی، بار میکروبی و شیمیایی بررســی می شــد و بعد در اختیار همکاران اجرایی دانشگاه علوم پزشــکی همــدان قــرار می گرفت و سـلامت تانکرهای آبرســان و آب مصرفی شهر همدان در زمان قطعی، بــه طــور مــداوم کنترل و حتی نمونه گیری از آب چشمه‌ها، آب‌های معدنی و چاه‌ها نیــز انجــام گرفت.

وی اظهار کرد: آزمایشگاه مرجع آب معاونت بهداشتی که یک آزمایشگاه پیشرفته در سطح کشـور بـه شـمار مـی رود، در تمـام طـول ایـن مدت، آنالیز نمونه ها را انجام داده اسـت و بــا تلاش های صـورت گرفتـه آبی که از خط لوله جدید به همدان رسـید و بعـد از تصفیـه در شـبکه آبرسـانی همـدان توزیع می شـود منطبـق بـر استاندارد ملی و سازمان جهانی بهداشت است.

آغاز ساخت همراه سرای بیماران

نبود فضای اقامت و اسکان برای همراهان غیربومی بیماران در بیمارستانهای استان یک از دغدغه‌هـای بیمـاران غیربومـی در طـول دوره درمـان اسـت.

دانشگاه علوم پزشکی همـدان در ایـن راستا بـا ارائه طرح ساخت همراه سرا در مرکز و جنوب استان بــرای ایجاد امنیت و رفاه حال بیماران و همراهان آنان، ســاخت همراه سرا در مجاورت بیمارستان های خود را در دستور کار قرار داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این خصوص گفت: با مشارکت یاریگران نیک اندیش همراه سرای بیماران در مجتمع آموزشی درمانی بعثــت همــدان و بیمارســتان امــام حسین (ع) ملایر بــه عنـوان ۲ قطب مهم پزشکی پُر مراجعه استان در دسـتور کار قــرار گرفــت و ســاخت ایــن پروژه‌ ها به عنوان اولین همراه سراهای اســتان همــدان آغــاز شــد.

افتتاح سلامتکده طب ایرانی در شهر حکیم هزاره ها

وی افزود: همدان بــه عنـوان شهر حکیم هزاره‌ها از دیرباز یکی از قطب‌های طب ایرانی محسوب می‌شود و سـرمایه‌ گذاری و توجـه ویـژه بـه طـب سـنتی و مکمـل، توسـعه داروهای گیاهـی و سـاماندهی مراکز ارائه دهنده خدمات طب ایرانی همواره مورد توجه دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده است.

مجذوبی ادامه داد: افتتـاح سلامتکده طـب ایرانی از دسـتاوردهای مهـم دانشگاه علوم پزشکی همدان در ۲ سـال فعالیـت دولت سـیزدهم اسـت که در زمینی بـه مساحت ۸۰۰ متــر مربع و اعتبار ۱۵ میلیارد ریــال در ۲ طبقـه با هدف ایجاد فضای آموزشی و درمانی و سهولت دسترسی مردم بــه دریافت انواع خدمات طـب ایرانـی راه‌انـدازی شـد.

وی توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی در راستای رسالت آموزشی و پژوهشی خود بخش دیگری از این ساختمان را بــه دپارتمان آموزشی طب ایرانی اختصاص داده اســت و پذیرش دانشـجو در ایـن مجموعه آغاز شده و متخصصان طـب ایرانـی و اعضـای گـروه ایـن رشـته در ایـن دپارتمان بـه تدریـس طـب ایرانی می پردازنـد.

مجذوبی افزود: رشـته تحصیلـی طـب ایرانـی در دانشـگاه علـوم پــزشکی همدان در سـال ۱۳۹۸ بـا هـدف تربیـت پزشـکان حـاذق در زمینه طب ایرانی راه اندازی شـده و در حـال حاضر سـلامتکده تخصصی آمــوزشی، درمانی بـا هــدف ارائـه خدمات تشخیصی و درمانی در چهارچوب های علمی و پزشـکی در شـهر همدان در حال ارائــه خدمت اسـت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از آنـجا کـه ارائـه خدمات طب ایرانی به شکل علمی و آکادمیک و مورد تأیید وزارت بـهداشت، درمان و آمــوزش پزشکی می‌تواند زمینه فعالیت افراد بدون صلاحیـت در ایـن حوزه را سلب کنـد، از ایـن منظر تاسـیس این مرکز حائز اهمیت اسـت.

تاسیس پارک علم و فنـاوری سلامـت

پارک‌های علم و فناوری با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان به منظور تامین نیازهای اساسی و تخصصـی جوامع و تجاری سـازی یافته‌های تحقیقات و پژوهش‌هـای علمی محیط های دانشگاهی در جهان بسـیار مـورد توجـه قـرار گرفتـه اسـت.

در این محیط ها خدماتی همانند خدمات آموزش کسب و کار، مشاوره حقوقی و تخصصی، سرمایه گذاری، بازاریابی و بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استاندارد سازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، فروش و عملیات مستشاری بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی همچنیــن سایر خدمات تخصصی در اختیار فناوران قرار می گیرد.

مجذوبی در این باره گفت: پـارک علم و فناوری سـلامت دانشگاه علوم پزشـکی همدان سال ۱۴۰۲ با مجوز شورای گســترش وزارت بهداشــت، درمــان و آمــوزش پزشــکی شــروع به کار کرده و از سـه بخش اصلی شـامل موسسات و شـرکت‌های مسـتقر در پـارک علـم و فنـاوری سلامت، هســته های فناور و شــرکت‌های مســتقر در مرکز رشــد فنــاوری سلامت و مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت تشــکیل شــده اســت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در حال حاضر ۹ شــرکت در پــارک علم و فناوری مستقر هستند کــه از این بین پنج شرکت دارای گواهینامه دانش بنیانی و محصولات یک شرکت دارای گواهینامه نانو مقیــاس است همچنین ۳۲ هســته و شــرکت فنــاور نیــز در مرکــز رشــد فنــاوری سـلامت مســتقر هســتند.

وی اظهار کرد: تعداد محصولات ثبت شده در مجموعه پارک علم و فناوری سلامت ۶۹ محصـول اسـت کـه از ایـن بیـن تعــداد ۴۱ محصــول تجاری سازی شده است.

تعداد محصولات ثبت شده در مجموعه پارک علم و فناوری سلامت ۶۹ محصـول اسـت کـه از ایـن بیـن تعــداد ۴۱ محصــول تجاری سازی شده است.مجذوبی هدف از راه اندازی پارک علم و فناوری را کمک به تامین نیازهای جامعه در حوزه سلامت از طریق توسعه شرکت های فناور دانش محــور، تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتبــاط بخش های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی جامعه، افزایـش قـدرت رقابـت و رشـد شرکت های متکی بــر دانش و کمــک بــه جذب دانش فنی و سرمایه های داخلی و بین المللی عنوان کرد.

تلاش در راستای پیشرفت صنعت گردشگری سلامت

به گفته وی شمار مراکز دارای گواهی بین المللی برای پذیـرش بیمـار در دوره مدیریتی اخیر دانشـگاه افزایش یافته و برنامه ریزی مدونی بـرای جـذب گردشـگر سلامت در هشـت مرکـز دولتـی و خصوصـی اسـتان بـه ویـژه در زمینه بیماری های قلــب و عــروق، دندانپزشکی و جراحی، ارتوپدی، اورولوژی، ENT، رینوپالستی، چشم و زیبایی انجـام شـده اسـت.

مجذوبی گفت: برگزاری دوره آموزشی برای ارائه خدمات بــا کیفیت، شرکت در نمایشـگاه‌های داخلی و خارجی مانند نمایشگاه گردشگری وان ترکیــه، نمایشگاه بین المللی در کشور عمان و برنامه ریزی برای حضور در برنامه های مرتبط بــا حوزه گردشگری سلامت از دیگر اقدامات دانشگاه است.

وی ادامه داد: در سفر روسای چهار دانشگاه عراقی سومر، الواسط، ذیقار و الکرخ بــه اسـتان همدان، تفاهمنامه مشترکی در حوزه‌های مختلف پژوهش، آموزش، گردشگری سـلامت، فناوری و غـذا و دارو بـا دانشـگاه علـوم پزشـکی همـدان منعقـد شـد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: محور این تفاهم نامـه پذیرش و اجـرای طرح های تحقیقاتـی و فناورانه مشـترک، پذیـرش دانشـجوی دسـتیار تخصصـی در رشـته های مختلف، تبادل استاد و دانشـجو، تولید دارو، ایجاد ساز و کار مناســب بــرای ایجــاد و توســعه صـادرات و واردات محصولات دانش بنیان، تبــادل آمار و اطلاعات علمی و تحقیقاتی، برگزاری همایش ها و جشنواره های مشـترک و اسـتفاده از بیمارسـتان ها و مراکز بهداشـتی درمانی مرتبط بـا دانشـگاههای مـورد تفاهـم در قالـب برنامه های گردشگری سـلامت بـه منظـور ارتقـای سـطح سلامت مردم ۲ کشـور بـوده اسـت

افتتاح طرح هـا در دولت مردمـی

مجذوبی اظهار کرد: رهاوردهای دور اول سفـر کاروان دولت سیـزدهم به استان همدان در حوزه سلامت اختصاص یک هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان به این بخش است که شامل ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز جامع سرطان، ۳۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل و راه اندازی بیمارستان اکباتان، ۳۰۰ میلیارد تومان برای بیمارستان ۱۵۰ تـخـتـخوابی رزن و ۲۲۷ میلیارد تومان برای سایر پروژه‌های دانشجویی، بهداشتی و اورژانـس پیـش بیـمارستـانـی است.

افتتاح ساختمان جدید بیمارستان فاطمیه

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشـی فاطمیه در حـوزه زنـان، زایمـان، نـوزادان و ناباروری و درمان نابـاروری در مساحتی بــه متــراژ ۶ هــزار و ۵۰۰ متــر مربــع بــا ظرفیــت ۸۵ تخت شامل مرکز ناباروری، اورژانس، بلوک زایمان و درمانگاه زنان و نوزادان مردادمــاه ۱۴۰۱ همزمـان بـا سـفر هیـات دولـت بـه همـدان بـا حضـور وزیر بهداشــت، درمان و آموزش پزشکی بــه بهره برداری رســید.

وی افزود: ایــن بیمارستان یکی از مهمترین طرح های حــوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان است که در دوران دولت سیزدهم تکمیـل و خدمات رسـانی خود را آغاز کرد.

مجذوبی خاطر نشان کرد: مرکز ناباروی بیمارسـتان فاطمیـه شهر همدان دارای ۸۵ تخت بستری شامل ۴۰ تخت مخصوص مراقبت های ویژه نوزادان، ۱۰ تخت زایمان، ۱۰ اتـاق عمل ال.دی.آر، ۲۰ تخت اورژانس و شامل بخش های مراقبت های ویژه نوزادان «ان.آی.ســی.یو»، اورژانس سرپایی، تحت نظر و بسـتری و کلینیک ناباروری، اتاق های عمـل، درمانـگاه و آزمایشگاه تخصصـی است.

وی ادامه داد: پایگاه اورژانس جاده ای نهاوند به فیروزان، مرکز غربالگری و پیشگیری سرطان و مرکز درمان ناباروری بیمارستان مهر ملایر، خوابگاه دانشجویی پسرانه شهید همدانی، افتتاح خوابگاه ۲۰ واحدی متاهلین، مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت در ۲ سال گذشته افتتاح شده است.

به گفته وی افتتاح سلامتکده طب ایرانی ابن سینا، کلینیک فیزیوتراپی «لنف ادم»، مرکز جامع سلامت قاسم آباد، بیمارستان دندانپزشکی پورسینا بهار، پایگاه سلامت روستایی سولان، فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن قطب غرب کشور، مرکز دیالیز بیمارستان شهید آیت اله قدوسی از جمله طرح های بهداشتی و درمانی افتتاح شده در دولت سیزدهم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha