رییس کل دادگستری کرمان: عملکرد کمپ‌های ماده ۱۶ خوب نیست

کرمان- ایرنا- رییس کل دادگستری کرمان با اشاره به اینکه عملکرد فعلی کمپ های ماده ۱۶ (برای رهایی افراد از آسیب های مواد مخدر) خوب نیست گفت: در این مراکز چرخه درمان، بازتوانی و جامعه پذیری معتادان به صورت کامل اجرا نمی‌شود و بسیاری از معتادان پس از خروج از این مراکز، مجدد در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری کرمان حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در جلسه کمیته حقوقی و قضایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اظهار کرد: مجتمع درمانی، صیانتی، حمایتی و توانمندسازی معتادان متجاهر با رویکرد درمان اجتماع‌محور و با نگاه اجتماعی کردن و بازگرداندن معتادان متجاهر به جامعه با ظرفیت پذیرش یک هزار نفر در کرمان ساخته خواهد شد.

وی راه اندازی پروژه مجتمع صیانتی و مراقبتی معتادان را یک امر حیاتی برای استان کرمان برشمرد و افزود: برخی مکان های کنونی که بازتوانی معتادان را انجام می دهند استاندارد لازم را برای بازاجتماعی کردن این افراد ندارند و چرخه کامل اصلاح، بازپروری و درمان این افراد آسیب دیده کامل اجرا نمی شود.

رییس شورای قضایی استان کرمان بر لزوم استفاده از ظرفیت صنایع و معادن بزرگ استان در این عرصه ها تاکید کرد و افزود: شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ استان در راستای مسئولیت های اجتماعی خود متعهد شده اند باهدف راه اندازی این مجتمع صیانتی و درمانی کمک کنند.
حمیدی توان دولت در احداث چنین پروژه هایی را ناکافی دانست و از شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ استان خواست به مسئولیت های اجتماعی خود در این زمینه پایبند باشند.
رییس کل دادگستری استان کرمان خطاب به حاضران در جلسه گفت: امید است با برنامه ریزی، زمان‌بندی مناسب و حمایت های مالی صنایع و معادن استان پروژه کنونی به سرنوشت پروژه کبوترخان(واقع در شهرستان رفسنجان) که هنوز پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال به بهره برداری نرسیده دچار نشود تا استان کرمان بتواند با راه اندازی این مرکز جامع گام بزرگی را در راستای بازپروری و بازتوانی معتادان بردارد.
حمیدی اجرای پروژه مجتمع درمانی، صیانتی و حمایتی را منوط به راه اندازی فاز به فاز این مرکز جامع دانست و گفت: در ابتدا ساختمان های اصلی مانند خوابگاه، مراکز بهداشتی، درمانی و مراکز مشاوره احداث می شود و در فاز دوم، سالن های ورزشی، فرهنگی، فضای سبز و کافه راه اندازی خواهد شد.

نماینده عالی قوه قضاییه در کرمان بر رعایت موارد ایمنی و استانداردسازی مکان هایی که برای بازتوانی و جامعه پذیری معتادان راه اندازی می شود نیز تاکید و اضافه کرد: با احداث این مرکز، اصلاح و بازپروری معتادان متجاهر در دستور کار قرار می گیرد که این خود به کاهش میزان انحرافات و آسیب های اجتماعی منجر می‌ شود و در نهایت افزایش ضریب شاخص های امنیتی استان را در پی دارد.

حمیدی ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در سال جاری در خصوص تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در پارکینگ های این شورا در سطح استان انجام شد که مورد قدردانی رییس قوه قضاییه و مسئولان کشوری قرار گرفت.

ردپای اعتیاد در بسیاری از آسیب های اجتماعی و جرایم
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان هم گفت: ردپای اعتیاد در بسیاری از آسیب های اجتماعی و جرایم دیده می شود.
مهدی بخشی اظهار کرد: معتادان متجاهر به عنوان عضوی از جامعه و خانواده ما هستند و همه وظیفه داریم به این قشر آسیب دیده کمک کنیم تا با اصلاح و بازپروری به زندگی عادی برگردند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان هم در این نشست با اشاره به اینکه این شورا در سال جاری نزدیک به سه هزار میلیارد ریال فروش داشته است، گفت: درصد فروش خودروهای توقیفی در پارکینگ های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در ۹ ماه امسال نسبت به سال قبل ۲ هزار و ۴۹۹ درصد افزایش داشته است.
کوروش احمد یوسفی اظهار کرد: در استان به نقطه مطلوب در بحث ساماندهی معتادان متجاهر نرسیده ایم و نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کیفری زندان های استان کرمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مربوط به جرایم حوزه مواد مخدر هستند.
وی افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمان با کمک صنایع و معادن بزرگ استان، خیران و نیز حمایت دستگاه قضایی و استانداری، مجتمع درمانی، صیانتی، حمایتی و توانمندسازی معتادان متجاهر را در زمینی به وسعت ۷۰ هزار متر مربع برای توانمندسازی، درمان، صیانت و حمایت اجتماعی یک هزار نفر معتاد متجاهر احداث می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha