۱۴ طرح قرآنی رونمایی شد

تهران - ایرنا - دستاوردهای قرآنی دولت سیزدهم در قالب ۱۴ طرح دوشنبه شب با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، طرح های قرآنی دولت سیزدهم شامل طرح ملی مسجد پایگاه قرآن کریم، مرکز ملی ترجمه قرآن کریم، منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر، اعلام تربیت چهارده‌هزارمین مربی طرح بشری و آغاز اجرای طرح حفظ قرآن کارکنان وزارت ارشاد است.

آغاز اجرای طرح کنشگری در فضای مجازی و سواد رسانه‌ای، شروع فعالیت ستاد ترویج دعا با محوریت صحیفه سجادیه، آغاز فعالیت انجمن بین‌المللی نهج‌البلاغه، آغاز به کار انجمن بین‌المللی صحیفه سجادیه، معرفی ۳۰ طرح و رویداد نمایشگاهی قرآنی در استان‌ها، معرفی دوازده‌هزارمین بیمه شده قرآنی در صندوق اعتباری هنر، اعلام دوهزارمین مجوز صادر شده برای مؤسسات قرآنی و اولین خانه خلاق قرآنی از دیگر طرح هایی بود که در این مراسم با حضور برخی مدیران قرآنی رونمایی شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از ۱۴ طرح قرآنی گفت: پس از دو سال از آغاز به کار دولت سیزدهم این ۱۴ طرح به‌ عنوان کار نمادین قرآن رونمایی می شود و این کار با اخلاص و روحیه جهادی و انقلابی همکارانم برای اعتلای ارزش ها و آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی افزود: جامعه ما با نام قرآن و محبت اهل بیت زنده است. اگر هر مجموعه ای کمترین فعالیتی را انجام دهد با استقبال مردم روبرو می شود. کشور ما استعداد برنامه های قرآنی را دارد و اگر مسأله ای مطرح است به ما مسئولان برمی گردد.

آیات قرآن را در انقلاب تجربه کردیم
اسماعیلی ادامه داد: ۶۰ سال پیش که امام خمینی(ره) پرچم نهضت را بالا برد و با زبان قرآن و عترت صحبت کرد با استقبال مردم روبرو شد. چه کسی فکر می کرد یک مجموعه ای با دست خالی بر قدرت های ظالم پیروز شود؟ موانع پس از انقلاب با آموزه حضرت موسی(ع) را در مواجهه با رود نیل دیدیم و رهبر انقلاب این آیه را تلاوت کرد که خدا با من است یا این آیه که اگر خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری می کند و ما آیات قرآن را در این انقلاب تجربه کردیم.


وی افزود: هر قدر در حوزه قرآن کار کنیم، بازتاب خوبی خواهد داشت. در استان های مختلف روستاها و شهرهای قرآنی داریم که ظرفیت های بسیاری برای یادگیری و حفظ قرآن دارند.

اسماعیلی تاکید کرد: پذیرفته نیست در چنین جامعه‌ای که میلیون ها جوان بسیجی پیرو آرمان های انقلاب هستند و میلیون ها ایرانی هم پیمان با مردم فلسطین هستند، کم کاری کنیم و باید بتوانیم همه این تحولات را به کارهای واقعی و نه تزیینی و نمادین تبدیل کنیم.

جایزه یاسین راه اندازی می شود
وی ادامه داد: چهار هزار مسجد قرآنی یعنی ۴۰۰ هزار نفر حداقل لشکر قرآنی هستند و همینطور باید به توان های بالا برسد تا ما بتوانیم به آن نقطه هدف گذاری شده برسیم. امروز ۱۴ هزار مربی قرآنی در قالب طرح بشری آموزش دیده اند. در بحث دعا و عترت معاونت قرآن باید پیشرو باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به زودی انجمن بین المللی یاسین افتتاح می شود و برای ماه رمضان جایزه یاسین را راه اندازی می کنیم.



وی گفت: مردم با صحیفه سجادیه که زبور آل محمد است انس بگیرند و نهج البلاغه که شیوه حرکت به سمت تمدن است را بیاموزند. ما باید مناجات خوانی داشته باشیم و از انجمن مفاخر خواسته ام تا از مناجات خوان ها و ستایشگران در ماه رمضان تجلیل کنند.

اسماعیلی ادامه داد: باید در ماه رمضان دعای ابو حمزه در کشور خوانده شود. مکتب انقلاب اسلامی سعادت دنیا و آخرت انسان را تامین می کند و حکومت دینی به دنبال آن است تا انسان با ایمان به غیب راه سعادت را طی کند.

وی با اشاره به انجمن بین المللی کوثر از ضرورت توجه به بانوان قرآنی سخن گفت و بر توجه به کودکان و زنده کردن آموزه های دینی در آنان تاکید کرد و افزود: در وزارت ارشاد همه بخش ها موظفند قرآن را در برنامه‌های خود قرار دهند. فعالیت های قرآنی در نوروز و ماه رمضان با استقبال مردم روبرو خواهد شد.

تجدید حیات قرآنی در نمایشگاه قرآن
اسماعیلی افزود: باید نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را به تجدید حیات قرآنی در کشور تبدیل کنیم. کار قرآنی و مسجد مردمی ترین کار ماست و خدا را بر این نعمت بی نظیر سپاسگزاریم.

۴۰ سند سیاست پژوهی در حوزه قرآن
علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معرفی ۱۴ طرح قرآنی گفت: امروز چهار هزار مسجد به عنوان پایگاه قرآنی آغاز به کار می کند ولی در آینده این تعداد به ۱۴ هزار مسجد خواهد رسید.

وی از مرکز ملی ترجمه قرآن به عنوان دومین طرح یاد و اعضای این مرکز را معرفی کرد.

معاف همچنین از منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر سخن گفت و درباره طرح بشری به نکاتی درباره اهمیت آموزش قرآن و ضرورت همکاری با وزارت آموزش و پرورش مطالبی را بیان کرد.

۴۰ سند سیاست پژوهی و راهکارپژوهی قرآنی در موضوع های مختلف در قالب اندیشگاه قرآنی حیات، دوره کنش‌گری فضای مجازی و سواد رسانه‌ای با عنوان قرارگاه مسک از دیگر طرح هایی بود که معاف به آن اشاره کرد.
به گفته معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است در آینده پویانمایی حضرت ابراهیم و بنیاد فرهنگی هنری قرآنی یاسین به نتیجه برسد.

حجت الاسلام کمال الدین خداداده رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر قرار دادن مساجد به عنوان پایگاه های قرآنی گفت: مرحله اول طرح چهار هزار مسجد را آغاز می کنیم و به مرور به ۱۴ هزار مسجد خواهیم رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha