کارگردان نمایش باید امضای خودش را داشته باشد

تهران- ایرنا- مدرس و کارگردان تئاتر گفت: هر کارگردانی برای روی صحنه بردن نمایش چارچوب و قواعد خاص و امضای خودش را داشته باشد، اما آنچه ضروری است، نوآوری و نگاه متمایز در هر اجراست.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فرهاد مهندس‌پور در کارگاه تخصصی پیوند میان ایده و مواد اجرایی که با تاکید بر تحلیل متون نمایشی به‌عنوان ماده اولیه کارگردانی برای رسیدن به رویداد و عمل در صحنه نمایش برگزار شد، اظهار داشت: در واقع مواد اولیه و تحلیل‌های واژه‌به‌واژه کارگردان از نمایشنامه است که به روند اجرایی شدن و رسیدن بازیگر به نقش کمک خواهد کرد.

مدرس و کارگردان تئاتر در این کارگاه که هفتمین کارگاه آموزشی تخصصی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، به تمرکز بر متن و استخراج جمله‌به‌جمله محتوا در چارچوب تحلیل اولیه کارگردان برای اجرا و تبدیل شدن به عمل پرداخت و افزود: کارگردان برای رسیدن به شیوه اجرایی باید به تحلیل متن پرداخته و برای اجرا نمونه هایی داشته باشد تا در نهایت نمایشنامه به اجرا تبدیل شود.

کارگردان نمایش باید امضا خودش را داشته باشد
فرهاد مهندس‌پور مدرس و کارگاه تئاتر

هدایت بازیگر بدون توصیفات شاعرانه و انتزاعی

مهندس‌پور افزود: نمونه اجراهای کارگردان برای رسیدن به شیوه اجرایی بر اساس کلیدواژه عمل و رویداد انجام خواهد شد. این روند باید به عمل، کنش و رویداد تبدیل شود و تماشاگر روی صحنه شاهد زنجیره‌ای از رویدادها باشد.

وی تصریح کرد: هدایت بازیگر توسط کارگردان نباید با توصیفات شاعرانه و انتزاعی انجام شود، بازیگر با نقش دست به اجرا و عمل می‌زند، پس این هدایت، باید او را به سمت فعل و عمل هدایت کند.

به گفته این هنرمند و مدرس تئاتر، شیوه اجرایی بر اساس متن به‌عنوان ماده اولیه کارگردان شکل می‌گیرد و به همین دلیل تحلیل درست، پیونددهنده بازیگر با نقش خواهد بود و در نهایت به ارتباط با مخاطبان می‌انجامد.

وی با تاکید بر استفاده کارگردان از کلیدواژه‌های مصدری، فعلی و انجام دادنی که منتج به شکل‌گیری‌ رویداد می‌شود، همچنین به امضای کارگردان در آثار نمایشی اشاره کرد و گفت: برخی بر این باورند که هر کارگردانی باید امضای خودش را برای ارائه نمایش‌هایش داشته باشد، اما آنچه ضروری است، نوآوری و نگاه متمایز در هر اجراست.

مهندس‌پور تاکید کرد: هر نمایشنامه نیازمند شیوه اجرایی مختص به خود است و طبق این جمله، داشتن نگاهی یکسان به متون نمایشی متفاوت، کارگردان را از خلاقیت دور کرده و نمایش‌ها را به تکرار می‌کشاند.

کارگردان نمایش باید امضا خودش را داشته باشد

مهندس‌پور تاکید کرد: هر کارگردانی برای روی صحنه بردن نمایش چارچوب و قواعد خاص خود را دارد، اما این قواعد برای هر اجرا را باید در شیوه و قالب جدید به نمایش بگذارد و این امر تنها زیر سایه رویداد امکان‌پذیر است. بر این اساس هر کلیدواژه در نمایشنامه هزاران شکل و انرژی داشته و از اندازه خاصی برخوردار است که میزان توجه و پرداختن به آن بر اساس متن و تحلیل کارگردان از آن مشخص خواهد شد و در نهایت منجر به اجرا و رویدادی خواهد شد که با نگاه و رویکرد زیباشناسانه هنرمندان به مخاطبان انتقال پیدا می‌کند.

تحلیل و بررسی متن در این کارگاه با خوانش قسمت‌های کوتاهی از نمایشنامه شاه لیر و مکبث دو شاهکار ویلیام شکسپیر برای شرکت‌کنندگان انجام شد.

کارگاه تخصصی «پیوند میان ایده و مواد اجرایی» با محوریت کارگردانی در تئاتر، با حضور هنرمندان و دانشجویان تئاتر در کارگاه نمایش تئاتر شهر به انجام رسید.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha