انتخابات و لزوم بها دادن به احزاب/ گروه‌های مرجع ورود کنند

سنندج- ایرنا- احزاب یکی از ضروریات زندگی جامعه بشری در دوره مدرن و نظام های سیاسی دموکراتیک است و نقش این نهادها در انتخابات پررنگ‌تر می‌شود؛ موضوعی که اکنون در آستانه انتخابات در کردستان چندان نمود ندارد.

به گزارش ایرنا، احزاب یکی از موثرترین نهادهای تأثیر گذار بر روندهای تصمیم گیری و اجرایی کشورها و نظام های سیاسی مبتنی بر آرا مردم و به عنوان حلقه رابط بین ملت و حاکمیت است.

در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد پیدایش احزاب و گروههای سیاسی مختلف با خطی مشی‌ها و عقاید گوناگون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودیم اما با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده‌اند.

در واقع احزاب نتوانسته اند کار ویژه واقعی خود از جمله مشارکت سیاسی، جامعه پذیری سیاسی و ارتباطات سیاسی و تاثیرگذاری بر انتخابات و گزینش افراد را داشته باشند؛ اگر چه بارها نام احزاب شنیده شده اما اغلب فقط نام حزب را یدک می کشند و فعالیت نصف و نیمه شان مربوط به دوران انتخابات می شود.

اکنون که در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستیم، باز هم صحبت از احزاب در مجامع سیاسی برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات و حمایت از نامزدهای مورد نظر پررنگ شده است؛ اگر چه همانگونه که گفته شد، جایگاه آنان در میان مردم چندان قابل تعریف نیست.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج برای بررسی نقش احزاب در ترغیب مردم به شرکت در انتخابات، میزان تاثیرگذاری آنان در جامعه و فضای سیاسی کنونی، میزگردی با حضور "مسعود الماسی، دبیر حزب اعتدال و توسعه در کردستان"، "بهنام حیدری، دبیر حزب رفاه ملت ایران کردستان"، "صلاح الدین فتحی دبیر حزب کارگزاران سازندگی در کردستان"، "مهدی ترابیان، دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی در کردستان" و "فرزاد مرادی دبیر حزب احیاگران تمدن اسلامی ایرانی در کردستان"، برگزار کرد که مشروح آن در ادامه می آید.

انتخابات و لزوم بها دادن به احزاب/ گروه‌های مرجع ورود کنند

آقای الماسی ابتدا از اهمیت انتخابات و شرکت در این رویداد سیاسی بفرمایید.

مسعود الماسی دبیر حزب اعتدال و توسعه در کردستان: انتخابات ابزاری برای دموکراسی و مردم سالاری است، در واقع رفتار و عملکرد حکمرانان و مطالبه مردم هر چهار سال یک بار در قالب انتخابات منعکس می شود.

در واقع از طریق انتخابات، از مردم نظرخواهی می شود که رفتار و عملکرد مسئولان چقدر مطلوب بوده است.

مردم سالاری حکومت مردم بر مردم با حفظ حقوق اقلیت و اجرای قانون است و میزان رضایتمندی مردم و امید به مشارکت در انتخابات تحت تاثیر اجرای قانون است.

اگر اجرای قانون در راستای مطالبه مردم نباشد، آنان تصور می کنند که رای شان بی اثر است و نسبت به انتخابات دلسرد می شوند.

انتخابات و لزوم بها دادن به احزاب/ گروه‌های مرجع ورود کنند

آقای حیدری نظر شما در رابطه با انتخابات امسال و فضای کنونی چیست؟

بهنام حیدری دبیر حزب رفاه ملت ایران در کردستان: انتخابات این دوره از دیدگاه مردم و نامزدها متفاوت است و فکر می کنم استرسی در خود نامزدها پیش آمده که مطالبه گری مردم را چگونه پاسخ دهند.

یکی از آیتم های متفاوت این دوره از انتخابات، بحث ورود رسانه ومعرفی و رزومه نامزدها در صدا وسیماست که نقش مهمی در شناخت مردم نسبت به نامزدها و افزایش مشارکت دارد، ضمن اینکه نامزدها باید بتوانند از فیلتر ارتباط جمعی به سلامت عبور کرده و نظر مردم را به خود جلب کنند.

با این نگاه، به نظرم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پرشورتر خواهد شد اما شاید از لحاظ کمی و مطالبات مردم دچار ریزش و چالش شویم.

تبلیغات نامزدها در رسانه ملی آگاهی مردم نسبت به اختیارات نمایندگان را افزایش می دهد و مردم صحبت ها و دیدگاه های نامزدها را رصد کرده و از دل همین چارچوب، انتخاب صورت می گیرد.

البته نامزدهایی که به حوزه انتخابات آشنایی نداشته باشند، نمی توانند پاسخگوی مردم و مسئولان باشند.

انتخابات و لزوم بها دادن به احزاب/ گروه‌های مرجع ورود کنند

آقای فتحی شما هم از اهمیت شرکت در انتخابات بگویید.

صلاح‌الدین فتحی دبیر حزب کارگزاران سازندگی در کردستان: شرکت در انتخابات، برای هرکدام از شهروندان در صورتی که تمام شرایط آن از جمله عدل، انصاف، رعایت حقوق انسانی شهروندی در تایید کاندیداها توسط مسئولین امر رعایت شده باشد و مردم با تمام وجود درک کنند که انتخاباتی رقابتی و از تمام سلیقه ها برای انتخاب شدن شرکت کردن، در این صورت مشارکت لازم و حقی است برگردن تک تک آحاد مردم.

آقای مرادی دیدگاه شما درباره انتخابات چیست و اصلا باید رای داد؟

فرزاد مرادی دبیر حزب احیاگران تمدن اسلامی ایرانی در کردستان: انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز برآمده از متن ملت بوده و در هر صحنه‌ای سعی کرده ظرفیت مردمی خود را به منصه ظهور برساند.

بدون شک یکی از اصلی‌ترین میدان‌های حضور مردم برای نقش‌آفرینی طی سال‌های پس از انقلاب انتخابات بوده که مردم با حضور قدرتمند و باشکوه در آن اثبات کرده‌اند که این نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است.

شکل‌گیری بیش از ۴۰ انتخابات در ۴۴ سال از عمر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد آرمان این انقلاب مبتنی بر حضور مردم در جایگاه تعیین سرنوشت خود است و روند حرکت انقلاب اسلامی نیز این مهم را محقق کرده است. حضور تفکرات مختلف در برهه‌های مختلف در عرصه مدیریت کشور چه در قوه مقننه و چه در قوه مجریه نشان داده که مردم حرف نهایی را می‌زنند و انتخاب و نگاه نهایی از آن مردم است.

این در حالی است که مشارکت مردم نیز در این سال‌ها نیز همواره رو به رشد بوده و چه‌بسا در جهان نیز زبانزد بوده است. از حضور ۹۸ درصدی برای تأیید قانون اساسی تا حضور بیش از ۷۵ درصد در انتخابات مختلف ریاست جمهوری نشان از اهمیت نقش‌آفرینی برای سرنوشت خود در نزد مردم این کشور است.

حال کشور در شرایطی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرارگرفته که دشمن در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را در یک جنگ روانی برای دلسرد کردن مردم در عرصه انتخابات انجام داده است اما جرقه‌های ابتدایی نشان می‌دهد این بار نیز این حربه‌ها با شکست روبرو شده و مردم دوباره نقشی مهم در اداره امور کشور ایفا خواهند کرد.

آقای ترابیان شما بگویید که اصلا چرا باید رای داد؟

مهدی ترابیان، دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی در کردستان: شرکت در انتخابات یک فرایند مهم و مسئولیت‌آفرینانه و بر تعیین سرنوشت سیاسی کشور تأثیرگذار است. در انتخابات جمهوری اسلامی ایران، شهروندان فرصت دارند نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی و دیگر انتخابات، برگزینند.

شهروندان با شرکت در انتخابات، می‌توانند تأثیر گذاری خود را در تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های عمومی اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ارائه دهند.

با شرکت در انتخابات، افراد نشان می‌دهند که از حقوق و وظایف شهروندی خود؛ به خصوص حق رأی و شرکت فعال در تصمیم‌سازی‌های کشور، بهره‌مند هستند. این نشانگر پذیرش مسئولیت فرد نسبت به سرنوشت کشور است.

شرکت گسترده در انتخابات، پایه‌های دموکراتیک را تقویت می‌کند. این امر به معنای اعطای قدرت به مردم در فرآیند تصمیم‌گیری و انتخاب نمایندگان است.

با شرکت فعال در انتخابات، می‌توان تنوع نمایندگان در مجلس را تضمین کرد، که نتیجه‌ای از نظرات و ایده‌های مختلف جامعه است.

شرکت حداکثری در انتخابات، استقرار سیاسی کشور را تقویت کرده و از پایداری سیستم سیاسی جلوگیری می‌کند.

شرکت در انتخابات به شهروندان حق تصمیم‌گیری در امور مهم کشور را می‌دهد. این حق، یکی از اصول حقوق شهروندی است و با شرکت فعال در انتخابات، شهروندان به عنوان شرکت‌کنندگان در تصمیم‌سازی‌های کلان کشور شناخته می‌شوند.

انتخابات فرصتی برای تعامل اجتماعی فعال فراهم می‌کند. در طول فرایند انتخابات، افراد با یکدیگر نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند، به بحث و گفتگو مشغول می‌شوند و این تعاملات می‌توانند به تقویت ارتباطات اجتماعی و فرهنگ سیاسی منجر شوند.

با شرکت فعال در انتخابات، شهروندان می‌توانند نمایندگان خود را انتخاب کنند و درخواست‌ها و نیازهای خود را به آن‌ها منتقل کنند. این تعامل می‌تواند نمایندگان را ترغیب به مسئولیت پذیری و اجرای وظایف عمومی کند.

نتیجه انتخابات می‌تواند تأثیر زیادی بر سیاست‌های داخلی و خارجی کشور داشته باشد. تغییرات در ترکیب نمایندگان و حاکمیت می‌تواند مسیر سیاستی کشور را تغییر دهد.

شرکت فعال در انتخابات می‌تواند به پیشرفت فرهنگ سیاسی جامعه کمک کند. افراد با مشارکت در انتخابات و آگاهی از امور سیاسی، توانمندی خود در تفکر و تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف را تقویت می‌کنند.

اشتراک فعال در انتخابات به عنوان یک فرآیند دموکراتیک، نه تنها به افراد اجازه می‌دهد تا صدای خود را در تصمیم‌گیری‌های ملی به اثبات برسانند، بلکه در تقویت ساختارهای دموکراتیک و پایداری سیاسی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

آقای الماسی نظر شما راجع به تایید صلاحیت ها چیست؟ آیا از سلایق مختلف در رقابت ها هستند؟

الماسی: در تعریف مردم سالاری اجرای قانون مهمتر از تعریف عمومی دموکراسی است و اجرای قانون در هیات های نظارت در کشورمان چالش جدی ایجاد کرده است.

کلمه احراز هویت واژه ای "من درآوردی" و مشکل آفرین است؛ اینکه صلاحیت فرد را رد یا تایید نکنیم، آن فردا را بدون دلیل از ورود به عرصه انتخابات منع کردیم.

یکی از چالش‌های خیلی جدی که مغایر با اجرای قانون بوده این است که دستگاه نظارتی را تبدیل به دستگاه مداخله گر می کند که در عرصه مشارکت مشکل ایجاد می کند.

باید دستگاه قانونگذاری به این حوزه به صورت جدی ورود کند و این کلمه "احراز" را از سیستم نظارتی جذف کند، چون اجرای قانون مهمترین ویژگی سیتم های مردم سالار است.

آنچه که در مشارکت تاثیرگذار بوده این است که دستکاه نظارت باید اعلام کند چرا کاندید را رد یا تایید کرده است؛ این اعلام عمومی خیلی خوب بوده و میزان مشارکت را خود به خود بالا می برد و چالش قانونی را رفع خواهد کرد.

مشارکت بالای مردم در انتخابات را باعث افزایش قدرت ملی و بالا رفتن قدرت چانه زنی کشورمان در سطح بین المللی دانست.

تنها تکیه گاه ایران و ثبات آن قدرت مردمی است و تنها کشوری در دنیا هستیم که موقعیت جغرافیایی ویژه و استراتژیک داریم.

برخی افراد در داخل کشور یبشتر از معاندان به نظام ضربه وارد می کنند و منافع ملی را فدای منافع شخصی می کنند.

استفاده از نظریه پردازان دلسوز، باسابقه و توانمند در کشور ضروری است و باور من این است که نباید افراد دلسوز نظام را از قطار نظام پیاده کرد که در این صورت خلاف منافع ملی عمل کرده ایم.

نباید نیروهای کیفی نظام را حذف کنیم و نظام جمهوری اسلامی به اندازه کافی قوی است به شرطیکه خودمان به آن آسیب نزنیم و افراد دلسوز را در معادلات سیاسی بازی دهیم.

مشارکت حداکثری به هر قیمتی ممکن نیست و متاسفانه رفتار سیاسی مردم در انتخابات به سمت فامیلی شدن و روابط شخصی رفته است.

چالش های این دوره از انتخابات چیست؟

الماسی: ابتدا بهتر است به میزان مشارکت ها اشاره داشته باشم. در حوزه های انتخابیه قروه و دهگلان، و مریوان و سرواّباد و بانه وسقز، فضا رقابتی خواهد بود ولی در بیجار با وجود مشارکت بالا، چندان رقابتی نیست.

در سنندج چون نمایندگان سلایق مختلف وجود ندارند، اگر مشارکت پایین باشد، طبیعی است.

یکی از چالش های اصلی در حوزه انتخابات، احزاب دانست است و یکی از دلایلی که مردم سردرگم هستند، عدم آشنایی آنان با جریانات فکری و سیاسی است.

اگر مردم متوجه شوند فلان جریان فکری یا جریانی دیگر چه تفاوتی دارد و وظیفه نظارتی شورای نگهبان در رد یا تایید صلاحیت به احزاب واگذار شود؛ اینگونه روند مردم سالاری برای جامعه به صورت بدیهی روشن خواهد بود.

مشارکت واقعی مردمی نیازمند اصلاح فرآیندهاست نه افراد. اصلاحات سیاسی در عرصه اجتماعی و عمومی که مردم احساس کنند رای شان اثرگذرا است، مشارکت در انتخابات را بالا خواهد برد.

فضای کنونی انتخابات چندان داغ نیست و با اصلاح یکی دو قانون می توان روند علاقمندی مردم به شرکت در انتخابات را افزایش داد و از فضای کنونی فاصله گرفت.

کار صدا و سیما مبنی بر فرصت دادن به نامزدها برای اعلام برنامه های خود، خوب است و فضا را به سمتی می برد که تضارب آرا اتفاق بیفتد.

البته احزاب انتظار دارند، بعد از فرآیند انتخابات نیز توجه به آنان و آزادی عمل وجود داشته باشد، در غیر اینصورت فرآیند ناقص خواهد ماند.

آقای بهمنی نظر شما چیست؟ آیا سلایق مختلف در انتخابات این دوره حضور دارند؟

بهنام حیدری، دبیر حزب رفاه ملت ایران در کردستان: فرآیند انتخابات این دوره با شیوه ثبت نام اولیه کاری درست بود اما در فرآیند رد و تایید صلاحیت‌ها ابهام وجود دارد که اگر این ابهام در کار نظارت شورای نگهبان رفع شود، تاثیر زیادی در افزایش مشارکت مردم خواهد داشت.

واژه عدم احراز مبهم و مانع از ورود برخی افراد توانمند به عرصه انتخابات می شود و باید کار شورای نگهبان شفافیت داشته باشد و کلمه احراز هویت برداشته شود.

دولت ها همواره به احزاب بی توجه هستند و احزاب در کردستان حتی دفتر و مکان برای برگزاری جلسه ندارند، فقط لیستی از احزاب هنگام لزوم یا انتخابات منتشر می شود و بعد از انتخابات دیگر اسمی از احزاب برده نمی شود.

در کردستان بعد از انتخابات، به نماینده ای که رای آورد دیگر کاری ندارند؛ چرا که پایتخت نشین می شود و مورد مواخذه نیز قرار نمی گیرد.

از لحاظ جغرافیایی در حوزه سنندج، کامیاران و دیواندره باید سه نماینده داشته باشد که بیشترین دعوا در مجلس هم در این حوزه است.

استقبال از نامزدها و انتخابات در سنندج نسبت به سایر شهرستان ها کمتر است.

راهکار افزایش مشارکت مردم در انتخابات چیست؟

حیدری: نقش نخبگان در انتخابات بسیار مهم بوده و احزاب باید با این افراد ارتباط بگیرند؛ چرا که چنین افرادی در فضاهای ستادهای انتخاباتی حضور پیدا نمی کنند و باید از کانال احزاب از ظرفیت آنان برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات استفاده کرد.

احزاب در کردستان جایگاه داشته ولی تاثیرگذاری آنان کم است و نهادینه شدن جایگاه احزاب در استان، نیازمند توجه حاکمیت یا سیستم های دولتی است؛ به این معنا که اگر احزاب از طرف سیستم نظارتی نقش داشته باشند، می تواند تاثیرگذار باشند ودر فرآیند انتخابات به عنوان لیدرهای حافظ رای مردم نقش داشته باشند.

برخی نامزدها در زمان تبلیغات شعارهایی بدون پشتوانه می دهند و به گونه ای خود را پیش مردم نمایش می دهند که گویی از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده و کاملا مستقل هستند.

چکار باید کرد که احزاب نقش خود را در عرصه انتخابات خوب ایفا کنند؟

الماسی: اگر به احزاب بها دهیم، دموکراسی و مردم سالاری جهت‌دار می شود؛ ضمن اینکه وظیفه احزاب دسته بندی جریانات فکری و معرفی آن به مردم است.

به نظر بنده باید کارکرد احزاب را واقعی کنیم و اراده کلی حاکمیت مبنی بر تقویت فعال احزاب شکل گیرد که نه تنها منفی نیست بلکه حلقه مفقوده کار سیاسی و دموکراتیزه کردن فرآیند انتخابات در کشور است.

تغییر قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی غافلگیر کننده بود و فرصتی داده نشد که احزاب خودشان را جمع و جور و نامزد معرفی کنند البته حزب اعتدال و توسعه در این رابطه زود عمل و افرادی را معرفی کرد.

وقتی زمان کافی برای کنش لازم در عرصه سیاسی وجود نداشته باشد، نباید انتظار دادن لیست از سوی احزاب داشت.

با وجود هجمه های زیاد، باید مشارکت را بالا برد و در فضای انتخابات نباید فقط به منفعت حزبی فکر کرد.

فعالیت حزبی و معرفی جریانات فکری به مردم ضروری است؛ در صورت نهادینه شدن نقش احزاب در جامعه و انتخاب افراد مد نظر حزب ها، بر عملکرد نماینده نظارت نیز می شود.

اگر هم اکنون نیز احزاب اراده کنند، مردم می توانند به خوبی حزب را بشناسند و در انتخابات حضوری فعال داشته باشند.

اگر کسی بگوید عضو هیچ جریانی نیستم، شارلاتانیسم سیاسی است و اینگونه هم نیست که حزبی تابع هیچ جریان فکری نباشد.

نقش احزاب و جریان های سیاسی در انتخابات چیست؟

ترابیان: احزاب سیاسی نقش مهمی درتشویق مردم به شرکت درانتخابات دارند. این نقش می‌تواند درجهت افزایش نسبت مشارکت مردم درفرآیند انتخابات وتقویت دموکراسی تأثیرگذارباشد.

احزاب مسئولیت آگاه‌سازی مردم درباره اهمیت شرکت درانتخابات را دارند. آن‌ها بای دبه شهروندان توضیح دهند که چراشرکت درانتخابات مهم است وچگونه حضورآن‌ها می‌تواند درتصمیم‌گیری‌های کلان کشورتأثیرگذارباشد.

احزاب با ارائه برنامه‌های خود وایده‌های سیاسی، مردم رابه شرکت فعال درانتخابات ترغیب می‌کنند.

این برنامه‌ها می‌توانند حاوی تعهدات واهداف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی وسیاسی باشند که جذابیت بیشتری برای شهروندان ایجاد کنند.

احزاب تلاش می‌کنند تا حمایت و رای ‌آوری حداکثری ازشهروندان خود راجلب کنند. این شامل اقداماتی مانند برگزاری جلسات انتخاباتی، کمپین‌های تبلیغاتی واستفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌شود.

احزاب موظف به شناخت مشکلات ونیازهای جامعه هستند و ارائه راهکارهایی برای حل این مسائل به جامعه ارائه می‌دهند. این اقدامات می‌توانند تشویق مردم به شرکت درانتخابات راافزایش دهند.

احزاب سعی دارند فرهنگ مسئولیت شهروندی را ترویج کنند وبه مردم بیاموزند که شرکت فعال در انتخابات نقش مهمی در تعیین سرنوشت کشور و جامعه دارد.

احزاب می‌توانند نقش آموزشی نیز درافزایش شرکت مردم درانتخابات داشته باشند. اطلاع‌رسانی در مورد روند انتخابات، نحوه ثبت‌نام برای رأی‌گیری و حقوق وتعهدات شهروندان می‌تواند آگاهی عمومی را افزایش دهد وترغیب به شرکت کنند.

درکل، احزاب سیاسی با ایفای نقش‌های مختلف در زمینه‌های آگاه‌سازی، ارتباط با مردم، ارائه برنامه‌ها وایده‌آل‌ها و استفاده از ابزارهای ارتباطی مختلف، می‌توانند به تشویق مردم به شرکت فعال درانتخابات کمک بسزایی کنند و به تقویت فرهنگ شهروندی ودموکراتیک جامعه کمک کنند.

آقای فتحی به نظر شما نقش احزاب در تشویق مردم به شرکت در انتخابات‌ چیست؟

فتحی: اصولا شاکله تشکیل احزاب فعالیت سیاسی و مدنی واجتماعی و کسب قدرت است و نمود این امور از مسیر انتخابات می‌گذرد بازهم اگر افراد مورد اعتماد یا عضو احزاب برای انتخاب شدن در جمع کاندیداها باشند.
 

نقش احزاب در تشویق مردم به شرکت در انتخابات‌ چیست؟

مرادی: احزاب باید تحلیلی از شرایط کشور به مردم ارائه و نیازمندی‌ها را شناسایی کنند و بعد با ارائه برنامه‌های خود، معیار انتخاب‌ها را به مردم بگویند چراکه اندیشه و برنامه‌محوری در انتخابات‌ها احترام به شعور اجتماعی است و حزب می‌تواند با ارائه برنامه‌ها، مردم را در گزینش بهترین برنامه و انتخاب بهترین کاندیدا یاری کند. مردم به برنامه‌ها و توانمندی‌های فکری و اندیشه‌های سیاسی اعتماد و به دنبال آن حرکت می‌کنند، لذاهمه احزاب، اقشار و جریانات سیاسی باید در فرآیند انتخابات سال جاری برای تحقق چهار مؤلفه «امنیت» «سلامت» «رقابت» و «مشارکت» مطروحه از سوی مقام معظم رهبری تلاش کنند.

آقای ترابیان آیا احزاب در ایران نقش ذاتی خود را چه در زمینه انتخابات و چه آگاه سازی مردم از لحاظ سیاسی ایفا کرده اند؟ اگر نه چرا؟

ترابیان: در جمهوری اسلامی ایران احزاب سیاسی وجود دارند ونقشی درفرآیند انتخابات ایفا می‌کنند. این احزاب معمولاً درانتخابات ملی ومحلی شرکت می‌کنند و تلاش می‌کنند نمایندگان و مسئولان خود را به مقامات مختلف منصوب کنند. البته ویژگی‌های این احزاب و نحوه‌ فعالیت آن‌ها درمقایسه با ساختارهای دموکراتیک معمول ممکن است متفاوت باشد.

این احزاب معمولاً با برنامه‌ها ایده‌آل‌ها ووعده‌های سیاسی به جامعه معرفی می‌شوند.

در برخی موارد، احزاب ممکن است با محدودیت‌های حقوقی مواجه شوند که ممکن است تأثیرگذاری آن‌ها را درفعالیت‌های انتخاباتی کاهش دهد.

برخی از احزاب یا فعالان سیاسی ممکن است تحت فشارها وتحقیر قرار گیرند که می‌تواند نقش آن‌ها را درفرآیند انتخابات تضعیف کند.

در برخی موارد، احزاب ممکن است مواجه به محدودیت‌ها در دسترسی به رسانه‌های عمومی و تلویزیون ورادیوهای ملی باشند. این ممکن است تأثیرمستقیم بر توان احزاب در انتشار برنامه‌ها و ایده‌آل‌های خود داشته باشد.

احزاب ممکن است با محدودیت‌های مالی مواجه شوند که می‌تواند توانایی آنها در حمایت از نامزدها و انجام فعالیت‌های انتخاباتی را کاهش دهد.

تحریم‌ها وفشارهای بین‌المللی نیزممکن است بر احزاب سیاسی تأثیرگذارباشد. این تحریم‌ها ممکن است باعث کاهش منابع مالی وهمچنین محدودیت در تبلیغات وفعالیت‌های انتخاباتی شوند.

برخی از افراد و فعالان سیاسی ممکن است با محدودیت‌های حقوق شهروندی مواجه شوند، که می‌تواند تأثیرگذاری آن‌ها درفعالیت‌های انتخاباتی راکاهش دهد.

افرادی که قبلاً در فعالیت‌های اجتماعی یا سیاسی شرکت کرده‌اند و نظام رامورد انتقاد قرارداده است، ممکن است با محدودیت‌ها در فعالیت‌های انتخاباتی مواجه شوند.

این محدودیت‌ها همراه با ویژگی‌های سیاسی و اجتماعی مختلف، می‌توانند به احزاب سیاسی در ایران محدودیت‌ها وچالش‌هایی را درفعالیت‌های انتخاباتی تحمیل کنند.

به نظر شما آیا اصلاح طلبان با اعتدالیون در نهایت ائتلاف خواهند کرد؟

الماسی: بله این احتمال زیاد است که اصلاح طلبان با اعتدال گراها حتی از میان اصولگرایان ائتلاف کنند. اگر مشارکت در انتخابات بالا باشد، چه اتفاقی در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی خواهد داشت؟

آیا احزاب نقش خود را در انتخابات در ایران ایفا می کنند؟ اگر نه به چه دلیل؟

فتحی: احزاب تا کنون نتوانسته اند آنگونه که باید نقش خود را ایفا کنند احزاب یکی از ارکان دموکراسی در جهان هستند، ایران هم به خاطر اذهان جهان و مانور بین المللی مسیر کاغذی و اداری وجود احزاب را طی می‌کند و احزاب برای فعالیت مجوز می گیرند و گاها نزدیک انتخابات نیز نامی از احزاب برده می شود و خود مردم چون درحکومت گذشته شاه یک حزب تشکیل داد و همه مردم را به اجبار عضو حزب رستاخیز کرد و خیلی ها ازنام حزب متنفر شدند و خصوصا نسل قدیم خیلی به عضویت وفعالیت در احزاب تمایلی ندارند، گاهی آن را حکومتی می‌دانند.

انتخابات و لزوم بها دادن به احزاب/ گروه‌های مرجع ورود کنند

حالا آقای ترابیان احزاب چه باید بکنند تا انتخاباتی با فضای رقابتی و پرشور داشته باشیم؟

ترابیان: برای برگزاری یک انتخابات پرشور و جذاب، احزاب سیاسی می‌توانند به اقدامات متنوعی اقدام کنند تا مشارکت مردم را افزایش دهند وایده‌ها وبرنامه‌های خود رابه بهترین نحو ارائه دهند. از جمله این اقدامات می تواند، ارتباط مستقیم با مردم، برگزاری جلسات عمومی و گردهمایی‌ها با مردم به منظور شناخت نیازها و مشکلات جامعه، برگزاری جلسات شناختی و گفت‌ و گوهای مستقیم با افراد مختلف جامعه، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی جذاب ومتنوع با استفاده از وسایل چند رسانه‌ای وشبکه‌های اجتماعی، ایجادمحتوای جذاب وتاثیرگذاربرای تبلیغات تلویزیونی، رادیویی واینترنت، تدوین و ارائه برنامه‌ها و وعده‌های واقعی وعملی که به نیازها و انتظارات مردم پاسخ دهد، استفاده از استراتژی‌های خلاقانه و نوآورانه برای جلب توجه مردم، ایجاد برنامه‌ها و فعالیت‌هایی برای جذب و مشارکت جوانان در انتخابات، فعالیت‌ها درفضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به منظورجلب توجه جوانان، باشد.

آقای مرادی نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا احزاب توانسته اند نقش خود را در انتخابات ایفا کنند؟

مرادی: بله می توانند. نقش احزاب در توسعه سیاسی و مشارکت‌دهی مردم در انتخابات غیرقابل انکار است، اما اکنون پس از گذشت یک قرن از فعالیت احزاب در ایران مشارکت سیاسی در کشور بیش از آنکه متاثر از فعالیت‌های حزبی باشد، منشا گرایش‌های قومی، انگیزه‌های شخصی و غیرحزبی دارد. احزاب و گروه های سیاسی که در فرصتهای زمانی انتخاباتی، بیش از هر زمان دیگری به چشم می آیند، می توانند فضا را برای مشارکت فراهم کنند؛ فضایی که صرفا به دعواهای سیاسی و انتشار لیست‌های شب انتخاباتی برای ایجاد فضای رقابتی در انتخابات محدود نشود.

آقای حیدری شما در صحبت هایتان اشاره کردید که فضای کنونی انتخابات در استان سرد است، دلیل آن را چه می دانید؟

حیدری، دبیر حزب رفاه ملت ایران در کردستان: یکی از عوامل دلسری مردم نسبت به انتخابات را عملکرد ضعیف نمایندگان و مسئولان است و شاید هم کارهای خوبی در حوزه قانونگذاری انجام شده که ما از برخی از آنها بی خبریم.

به عنوان احزاب می توانیم کاری کنیم که فضای انتخابات عوض شود؛ البته برای اولین بار چهره هایی که پنج دوره قبلی رد صلاحیت شده بودند، این دوره تایید شده اند که اقدام بسیار خوبی است.

استفاده از چهره های دانشگاهی را در رده های مدیریتی بالای استان کاری ارزشمند است که باید تداوم یابد و قطعا در رضایت مندی مردم و پیشبرد امور تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. متاسفانه در کردستان رشد پلکانی مدیران نداریم و افراد توانمند و دلسوز در حاشیه قرار می گیرند.

دیدگاه شما آقای مرادی در این رابطه چیست؟

مرادی: احزاب به عنوان معرفی کننده کاندیداهای با صلاحیت نقش پر رنگی در کشور ندارند و همین مسأله هم‌موجب شده تا مردم در شناخت سیاسی و اجتماعی کاندیدای مورد نظر اطلاعات کمتری داشته باشند. میزان مشارکت در انتخابات مجلس به غیر از متغیرهای سیاسی کلان اغلب تحت تأثیر موضوعات و مسائل محلی قرار می‌گیرد. متغیرهایی که عموماً سبب می‌شود میزان مشارکت در هر منطقه تابعی از اقتضائات و مناسبات محلی خاص آن حوزه انتخابی باشد و از این رو تحلیل رفتار انتخاباتی رأی دهندگان در انتخابات مجلس، اغلب تبدیل به مسأله‌ای پیچیده و از جهت تحلیلی ناهموار می‌شود. در شرایطی که رهبر انقلاب، علاج دردهای مزمن کشور را در پرشور بودن انتخابات و حضور مردم در صحنه تعیین سرنوشت عنوان می‌کنند، گویا تلاش‌هایی خلاف جهت تقویت مشارکت مردمی در جریان است که به عقیده کارشناسان سیاسی باید آسیب شناسی شده و برای آن راهکار جدی ارائه شود.

پیشنهاد شما برای موفقیت در تشویق مردم به شرکت در انتخابات چیست؟

حیدری: مسئولانی که باید مردم را برای شرکت گسترده در انتخابات تشویق کنند، هنوز ورود نکرده اند و گروه های مرجع نیز هنوز وارد این عرصه نشده اند.

تبیین تغییرات اتفاق افتاده در این دوره از انتخابات و ایجاد فضای شوخی و جدی توسط رسانه ها برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات لازم است.

از هنرمندان و افراد شاخص و صاحب نام و هیات امنای مساجد حضور رسانه ها در مناطق دور روستایی و شهری برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات و گرم شدن فضای انتخاباتی در استان استفاده شود.

رسانه ها چه باید بکنند؟

الماسی: بی طرفی رسانه در بحث انتخابات بسیار مهم است. وقتی در طول چهار سال فقط یک جناح فکری از رسانه ملی استفاده کند، اغلب با تشکیلات رسانه ای قهر کرده و بر روی مشارکت در انتخابات نیز تاثیر منفی دارد.

باید جناح های فکری از امکانات صدا و سیما و رسانه ها به صورت مساوی به ویژه در زمینه تبلیغات انتخاباتی استفاده کنند تا این خلا برطرف شود.

مختوا مهم است و نه تکنیک ها، باید افرادی در حوزه انتخابات حرف بزنند که نظرات مخالف و میانی را مدیریت کنند آنوقت آشتی اتفاق می افتد.

به نطر شما ائتلافی بین اصلاح طلبان با اعتدال گرایان اتفاق میفتد یا خیر؟

فتحی: با توجه به شرایط کشور خصوصا در تهران و شهرهای بزرگ و احتمال مشارکت کم و عدم تایید بزرگان سرلیست احتمال اینکه ائتلاف نوشته ای شکل بگیرد بعید است ولی با توجه به کور سوی امیدی که به تعداد کم تایید شدگان طیف اصلاح طلب اعتدالی ائتلاف نانوشته چرا هست.

تا به امروز نقش احزاب درایران، نقش شخصیت های عضو حزب بوده که به نام حزبشان رقم خورده ولی امیدواریم که روزی رقابت میان احزاب باشد تا افراد هرچند با امید به تغییرات ولو اندک دراحزاب وتشکیل ها سازمان های مردم نهاد شرکت کردیم وفعالیت میکنیم.

آقای مرادی نظر شما چیست؟

مرادی: ما در کشور گروه‌های مختلف سیاسی داشتیم و نمی‌خواهم الان به آن بپردازم، ولی همواره گروه‌هایی از چپ و راست از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ در صحنه سیاسی حضور داشته‌اند، بعد از آن راست مدرن و سنتی و چپ را از سال های ۶۸ تا ۷۶ داشتیم، سپس از ۷۶ تا ۸۴ اصلاح طلبی و محافظه‌کار را در صحنه سیاسی ملاحظه می‌کنیم، و از ۸۴ تا ۱۴۰۰ با توجه به محدودیت‌ها، از جمله حاکمیت نظارت استصوابی، دوگانه اصول‌گراها و دموکراسی خواه‌ها را ملاحظه می‌کنیم که عمدتا می‌گفتند باید محدودیت‌ها برداشته شود تا حضور حداکثری مردم اتفاق بیفتد.

اقای ترابیان به نظر شما ائتلافی بین اصلاح طلبان با اعتدال گرایان یا اصول گرایان و اعتدال طلبان اتفاق می افتد یا خیر؟

ترابیان: ائتلاف‌ها و تعاون‌های میان احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی در یک کشور بستگی به شرایط سیاسی و اجتماعی فعلی دارد. برخی از عواملی که ممکن است باعث ایجاد ائتلاف بین اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان، اصول‌گرایان واعتدال‌طلبان شود، عبارتنداز: مسائل مشترک و اهداف توأمان، ضرورت وحدت نیروها، شرایط سیاسی و اجتماعی فعلی و توانمندی برقراری ارتباطات سازنده و پذیرش گسترده تردیدگاه‌ها است.

به گزارش ایرنا، حالا باید دید حضور مردم در انتخابات چگونه خواهد بود و احزاب و جریان های سیاسی در رقابتی برگزار کردن انتخابات و تشویف مردم به این رویداد مهم سیاسی چطور عمل خواهند کرد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می شود.

استان کردستان ۶ کرسی و چهار حوزه انتخابیه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha