نوبخت: احتمال شگفتی در انتخابات/ ائتلاف می‌کنیم

تهران- ایرنا- دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره ائتلاف حزب متبوعش با سایر اصلاح‌طلبان، گفت: عقل سیاسی حکم می کند با سایر دوستان تا جایی که امکانش هست، ائتلاف کنیم. ائتلاف قدرت ما را بیشتر می کند و به ما انسجام می بخشد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، محمدباقر نوبخت امروز(دوشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه موضوع صندوق رأی و انتخابات را به جد پیگیری می‌کنیم، گفت: مجلس به جهت عدم برخورداری از همه سلایق متنوع قانونمند کشور، الان جایگاه مهمی در کشور ندارد و همه سلایق مردم در مجلس حضور ندارند، حال که سلایق مختلف تردید داشتند و عده‌ای آبروی خود را در دست گرفتند و ثبت نام کردند، باید تایید صلاحیت می‌شدند.

وی افزود: هر چند عده‌ای در هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند اما از شورای نگهبان می‌خواهیم در مرحله نهایی با تأیید آنها، زمینه مشارکت را فراهم کند و بتوانیم مجلسی را از ۷ خرداد ۱۴۰۲ تشکیل دهیم که آنجا همه سلایق مردم، نماینده ای داشته باشد.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه مجلس نه تنها در قانون اساسی از ابزار تقنینی بهره‌مند است بلکه از ابزار نظارتی هم می‌تواند بهره مند شود، اظهار کرد: انتظار داشتیم مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده می‌کرد. الان دو سال و نیم از دولت سیزدهم می‌گذرد، آیا وعده ۲.۵ میلیون شغلی که داده شد، ایجاد شد؟ آیا ۲.۵ میلیون مسکن ساخته شد؟ آیا تورم که وعده داده شده به نصف برسد، انجام شد که تا پایان دولت تک‌رقمی شود؟

نوبخت خاطرنشان کرد: ظرف چند روز گذشته مرکز آمار گزارش رسمی تورم را داد، آیا تورم ۴۳.۶ درصدی را التفات کردند؟ آیا از تورم ۴۸ درصدی مواد خوراکی مطلع هستند؟ آیا از تورم ۹۹ درصدی گوشت و مرغ و ۹۸ درصدی نقطه به نقطه آن مطلع هستند؟ آیا مجلس از وضعیت کارمندان و بازنشستگان اطلاع دارد؟ مجلسی که همه سلایق جامعه در چارچوب قانون اساسی در آن مشارکت داشته باشد و با تصمیمات درست نظارت بعدی را هم داشته باشد، می تواند نارضایتی مردم را در بخش معیشت و اقتصاد گوشزد کند؛ مجلس قادر است بخشی از این کاستی ها را برطرف کند.

موازی‌کاری در قانونگذاری جایگاه مجلس را تضعیف می‌کند

وی تاکید کرد: برخی از دستگاه های کشور به طور موازی با مجلس قانونگذاری می کنند و این قابل قبول نیست و جایگاه مجلس را تضعیف می کند.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: اعتدال و توسعه در این انتخابات حضور دارد و اگر در حوزه ای افرادی تأیید صلاحیت شوند که با سلایق حزب همخوانی داشته باشند، حمایت می‌شوند. منتظریم تا ۱۹ بهمن شورای نگهبان نظر نهایی را اعلام کند و در جلسه بعدی، رسانه‌ها را از تک تک حوزه‌هایی که لیست داریم، مطلع می کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به رد صلاحیت روحانی و بخش زیادی از اصلاح طلبان میزان مشارکت را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: افزایش مشارکت در انتخابات برآیند دو مولفه است. دستگاه های ذیربط باید در خصوص فراهم کردن زمینه مشارکت وظایف خودشان را به انجام برسانند چراکه رقابت بالا مشارکت را افزایش می دهد.

وی افزود: اگر گروه هایی حذف شدند، طبیعی است که افرادی که سلیقه انتخاباتی شان آن افراد بودند در انتخابات شرکت نکنند.

وی با اشاره به نقش احزاب و جریان های رسمی برای بالا بردن میزان مشارکت افزود: حزب اعتدال و توسعه و احزاب دیگر اصلاح طلب و اصولگرایان معتدل با هدف افزایش مشارکت در فرآیند انتخابات شرکت می کنند.

ریسک تغییر زاویه وجود دارد/ روی فردی توافق می‌کنیم که با ما همکاری کند

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا با احزاب اصلاح طلب مانند کارگزاران همکاری می کنید؟ و اگر فردی وارد مجلس شد و سپس با اصلاحات تغییر زاویه داد، چه خواهید کرد؟ بیان کرد: با احزاب دیگر هم که نگاه مشابه ما دارند و جلسات مستمر داریم قرار شد اگر این احزاب در حوزه انتخابیه ای رأی داشتند، رقابت نکنیم و روی فردی توافق کنیم که می تواند با ما همکاری کند ولی این ریسک تغییر زاویه وجود دارد.

وی ادامه داد: من خودم ۴ دوره در مجلس بودم، این ریسک هست که اگر از فردی که از اعضای رسمی حزب ما نباشد، در مجلس تغییر نگرش دهد، برخی افراد هستند که در مجلس می توانند مسیر را تغییر دهند لذا سیاست ما حمایت از لیست مشترک در وهله اول است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه این احتمال وجود دارد که در مجلس بعدی هم اکثریت با چهره های اصولگرا باشد، حزب اعتدال و توسعه چه برنامه ای برای آن دارد؟ اظهار کرد: مردم اگر تشخیص دهند جایی پای منافع ملی در میان است، ورود می کنند، اگر تأیید صلاحیت ها به خوبی پیش می رفت، احتمال اینکه بتوانیم اکثریت مجلس را در اختیار بگیریم اما الان ناامید هم نیستیم اگر در یک مسیری بروید و ۹۹ درصد احتمال دهید هزار تومان پیدا کنید و در مسیری دیگر احتمال دستیابی به هزار میلیارد تومان، یک درصد باشد، باید ضریب احتمال بیشتر را در نظر گرفت، اگر امکان در اختیار گرفتن مجلس اکثریت را داشته باشیم، حتما ورود می کنیم اما اگر نشد و اقلیت شدیم، قطعا اقلیت مطالبه گر فعال در مجلس خواهیم بود و می توانیم صدای مطالبات مردم در حد خودمان باشیم در این صورت هم تلاش می کنیم به وظیفه خودمان عمل کنیم.

شورای نگهبان زمینه رقابت را فراهم کند

نوبخت درباره اقلیت غیراصولگرا در مجلس آینده گفت: نباید ناامید شویم و از مردم دفاع می کنیم، اما روش دفاع ما مدنی است، باید اثرگذار باشیم اگر می خواهیم مشکلات بازنشستگان حل شود، باید فراکسیون بازنشستگان داشته باشیم لذا تلاش ما این است که به عنوان اقلیت، اثرگذار باشیم.

وی درباره مجلس خبرگان هم گفت: در این دوره از مجلس خبرگان رهبری، زمینه رقابت تقلیل یافته و امید است شورای نگهبان در مدت باقی مانده تجدیدنظر کرده و زمینه رقابت را فراهم کند.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره ثبت نام خودش از حوزه انتخابیه تهران و سرلیستی او در تهران، اظهار کرد: در این زمینه نه تنها برای تهران بلکه برای سایر حوزه های انتخابیه هم جمع بندی ما متوقف بر ۱۹ بهمن و اعلام نظر نهایی شورای نگهبان است. در شرایطی که نمی‌دانیم چند نفر کاندیدا در تهران و سایر شهرها داریم، هنوز به سر لیستی فکر نکرده‌ایم، هر فردی که مناسب‌تر باشد، سرلیست قرار می‌گیرد، از این رو خیلی موضوع مورد مجادله ای نیست و هر یک از دوستان که فکر می‌کند می‌تواند در مجلس مدیریت سایر نمایندگان همسو را داشته باشد که به عوامل مختلف بستگی دارد، سرلیست می‌شود. خانم داداندیش رئیس سازمان زنان حزب اعتدال و توسعه هم تأیید صلاحیت شده است

احتمال ائتلاف انتخاباتی وجود دارد

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره ائتلاف اعتدال و توسعه با سایر احزاب اصلاح طلب نیز بیان‌کرد: ما همچنان تاکنون در فرآیند شکل گیری ائتلاف هستیم و دیروز هم در همین مکان جلسه‌ای با حضور سایر احزاب داشتیم، عقل سیاسی حکم می کند با سایر دوستان تا جایی که امکانش هست، ائتلاف کنیم. ائتلاف قدرت ما را بیشتر می کند و به ما انسجام می بخشد.

وی درباره ثبت نام روحانی در محلس خبرگان، گفت: حضور آقای روحانی در این مجلس انگیزه ما را دوچندان کرده بود اما دیگر بعد از رد صلاحیت وی، هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم که برای خبرگان لیست بدهیم یا نه، ضمن آنکه ممکن است علما هم نیاز به حمایت حزبی نداشته باشند، ولی به طور کلی زمینه لیست دادن برای خبرگان هنوز فراهم نشده است.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا روحانی اعتراضی به رد صلاحیت خود نداشت؟ گفت: او احساس کرده است اعتراض خود را اینگونه اعلام کند، این رد صلاحیت هم ممکن است انگیزه برخی برای مشارکت در انتخابات را کاهش دهد، از سوی دیگر هم محتمل است شاهد یک شگفتی و حضور مردم مانند سال ۹۲ که آقای هاشمی رد صلاحیت شد، باشیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا با اصلاح طلبان همفکر و اصولگرایان معتدل ائتلاف خواهید کرد یا نه، اظهار داشت: با توجه به برنامه های ما برای انتخابات مجلس در فرایند شکل گیری این ائتلاف هستیم. ائتلاف قوه ما را بیشتر می کند. در شرایطی که تیم های ما بازیکن کافی ندارند ائتلاف قدرت ما را بیشتر می کند و به ما انسجام می بخشد.

اصلاح‌طلبان برای انتخابات خبرگان پس از رد صلاحیت روحانی به جمع‌بندی نرسیده‌اند

وی درخصوص برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات خبرگان پس از رد صلاحیت روحانی افزود: در مورد خبرگان حضور آقای روحانی به عنوان یک چهره شاخص انگیزه ما را برای مجلس خبرگان بیشتر کرد. اما با شرایط جدید هنوز به جمع بندی جدیدی نرسیدیم و شاید افراد دیگر خودشان هم تمایلی نداشته باشند که از جانب احزاب مورد حمایت واقع شوند.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر نسبت مواضع اصلاح طلبانی که حرف از عدم مشارکت در انتخابات می زنند، به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات اشاره کرد و گفت: اصلاحات یک جبهه است و حزب اعتدال و توسعه در آن جبهه حضور ندارد. تنوعی در جریان اصلاحات وجود دارد که هر کدام نظر خاص خود را می تواند داشته باشد.

سیاست حزب اعتدال و توسعه مشارکت در انتخابات است

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه تاکید کرد: ما بر مبنای نگاهی که داریم، مشارکت را به مثابه یک مولفه قدرت ملی به حساب می آوریم. و بر این اساس سیاست ما مشارکت در انتخابات است.

نوبخت در پاسخ به ایرنا که کدام یک از اعضای شاخص اعتدال و توسعه رد صلاحیت شده گفت: هروی، رئیس کمیته زنان، رئیس کمیته ایثارگران و در مجموع ۱۵ نفر از اعضای ما در کادر مرکزی اعتدال و توسعه ثبت نام کردیم که از این تعداد رئیس کمیته استان ها و در مجموع ۵ نفر در هیأت اجرایی و ۵ نفر دیگر در هیأت نظارت رد صلاحیت شدند که یک نفر دیگر (خانم داداندیش) برگشت و ۶ نفر از حزب ما تأیید صلاحیت شده است.  

وی درباره لوایح بودجه دولت های یازدهم و دوازدهم ادامه داد: نمی خواستیم وارد مجادله شویم، در تمام سال های دولت های یازدهم و دوازدهم، رشد حقوق ها بیشتر از تورم بود و حتی در دوره ای که تورم تک رقمی بود، رشد حقوق ها طبق ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری، متناسب با تورم بود، در سال ۱۳۹۸ که تورم جهشی رشد یافت، با استفاده از ظرفیت قانون برنامه پنجم ۵۰ درصد فوق العاده شغل کارکنان شاغل را افزایش دادیم، آن سال هیچ کسری ای نداشتیم، هیچ دوره ای بر اساس گزارش های تفریغ بودجه دیوان محاسبات، هزینه هایمان بیشتر از قانون نبود اما کاری کردیم که بخش بزرگی از جامعه، نارضایتی آنها تقلیل یابد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم این موضوع را متوقف کرد با این شعار که اگر رشد حقوق ها متناسب با تورم متوقف شود، جلوی کسری بودجه را می گیریم و جلوی رشد نقدینگی را می گیریم و تورم کاهش می یابد لذا با این شعار در سال اول ۱۰ درصد و در سال دوم ۲۰ درصد افزایش حقوق داد با این استدلال که جلوی استقراض از بانک مرکزی گرفته شود و رشد پایه پولی کاهش یابد، آیا این هدف محقق شد؟

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه اضافه کرد: تورم ما بیش از آنکه از طرف تقاضا باشد، از طرف بخش عرضه است و قیمت جنس تولید شده، افزایش یافته است نه اینکه مردم اینقدر پول داشته باشند که بخواهند خرید کنند ولی جنس کم باشد و نتوانند، آیا دوستان دولت سیزدهم توانسته اند تورم را با این سیاست کاهش دهند؟

نوبخت یادآورشد: بحث دیگر درباره استقراض است گزارش شماره ۱۱۲ نماگرهای بانک مرکزی را چک کنید، در ۲ سال و نیم گذشته ۷۴ همت استقراض دولت از بانک مرکزی افزایش یافته است، گزارش مرکز بدهی های دولت که از سوی وزارت اقتصاد منتشر شده را ببینید، در دولت ما تا پایان شهریور ۳۳۳ همت اوراق منتشر کردیم اما اکنون به ۴۹۴ همت بدهی بالفعل اوراق رسیده ایم.

وی با طرح این سوال که در بودجه سال آینده دولت باید چه میزان اوراق بفروشد؟، تصریح کرد: دولت باید سال بعد ۲۵۴ همت اوراق منتشر کند، دولت فعلی این همه ما را تخطئه کرد که چرا برای ما بدهی گذاشته اید، حال می بینیم برای این دولت هم این اتفاق افتاده و دولت چهاردهم باید این ۲۵۴ همت را بپردازد، اکنون ۳۰ میلیون خانوار داریم که با تصمیمات ما می توانند وضعشان بهتر شود، من ۸ سال رئیس سازمان برنامه و ۱۶ سال عضو کمیسیون برنامه مجلس بودم و اعداد بودجه را کامل می دانم، آیا مردم در این تورم تقصیری دارند؟ خیر.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه بیان داشت: ما ادعا نکردیم که اگر تحریم ادامه یابد با شرایط تحریم بتوانیم شرایط توسعه و رفاه را فراهم کنیم ولی این دولت گفت شما کنار بروید و ما می توانیم این کار را بکنیم، دو سال و نیم است که کنار رفته ایم و سکوت کرده ایم، همه تصمیماتی که در دوره ما گرفته شد معقول بود، اگر وارد مجلس شویم، با تشکیل فراکسیون بازنشستگان، مطالبات بازنشستگان را به جد پیگیری می کنیم، با سایر اصناف و اقشار هم همکاری می کنیم، سال آینده دولت باید ۲.۵ میلیون میلیارد تومان هزینه کند آیا نمی توان بخشی از آن را برای رضایت بخشی به مردم و راضی کردن آنها هزینه کنیم؟ پس سیاست ما کاهش نارضایتی های مردم خواهد بود و آن را پیگیری می کنیم.

بر اساس آمار میزان مشارکت در کل کشور ۳۰ درصد و در تهران ۱۵ درصد خواهد بود
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری تاکید بر مشارکت کردند، اما رویکرد دستگاه های حاکمیتی مشخصا دولت و شورای نگهبان غیر از این بوده و آمارها حاکی از آن است که میزان مشارکت در کل کشور ۳۰ در صد و در تهران ۱۵ درصد است و آراء عمدتا از طرف کسانی است که همواره رای دادن نه آراء خاموش، گفت: برای ما که منافع ملی را مد نظر داریم مشارکت یکی از مولفه های امنیت ملی است و ما به مشارکت بالا هم برای حضور پر قدرت در عرصه بین الملل و مذاکراتی که به هر حال پیش می آید نیاز داریم. هم در عرصه داخلی نهادهای برآمده انتخابات پرشور عملکرد بهتری نسبت به نهادهایی خواهند داشت که برآمده از انتخابات حداقلی هستند.

اولویت ما در هر حوزه ای نامزدهای خودمان است

دبیرکل حزب اعتدال توسعه در ادامه با اشاره به اظهاراتی ناظر بر اینکه اگر کاندیدا داشته باشیم لیست می دهیم و اینکه آیا تحت هر شرایطی با اصلاح طلبان و اصولگرایان ائتلاف می کنید و لیست می دهید، بیان داشت: طبیعی است ما در هر حوزه ای که کاندیدا داشته باشیم اولویت اولمان کاندیدای خودمان است.

نوبخت ادامه داد: اولویت دوم ما افرادی است که از ما نیستند اما به ما نزدیکند.

وی افزود: اگر هیچ کدام نباشد طبیعی است که نمی توانیم لیست دهیم. اما اینکه گفته شود جریان اصلاحات کلا لیست نمی دهد حرف نادرستی است.

تغییر حوزه انتخابات خود از تهران به رشت را تکذیب می کنم

نوبخت همچنین در ضمن این سوال بار دیگر تغییر حوزه انتخابات خود را از تهران به رشت تکذیب کرد.

وی گفت: من چهار دوره نماینده رشت بودم و هر چهار دور رای اول را داشتم و در دور اول به مجلس راه یافتم. و رابطه عاطفی عمیقی بین من و مردم گیلان وجود داشته. بنابراین به دلیل ارتباط همیشگی با مردم رشت و گیلان، طبیعی بود این مطالبه از جانب مردم گیلان باشد که از آنجا برای مجلس کاندیدا شوم. اما من چون مسئولیت هایی در بستن لیست تهران دارم و بنابراین بنای تغییر حوزه ندارم.

وی همچنین درخصوص اینکه آیا آقای روحانی به رد صلاحیتش در خبرگان اعتراض کرده یا نه، بیان داشت: اعتراض آقای روحانی در همان بیانیه ایشان بود. و من بیش از این اطلاعی از اعتراض ایشان ندارم.

وی درباره اینکه آیا قهر جریان اصلاحات با صندوق رأی، مشکلات را به کف خیابان نمی‌آورد، تصریح کرد: این موضوع ربطی به حزب و اعتدال و توسعه ندارد و جریان اصلاحات باید توضیح دهد، اینکه کسی بگوید من نمی آیم و بخواهد مردم را به کف خیابان هدایت کند، اینگونه نیست، در خرداد ۱۴۰۳ مجلس دوازدهم تشکیل می شود، آنهایی که نمی آیند ممکن است بخشی از سلایقی که نمایندگی می کنند را در مجلس بعدی نباشند، اعتراض با روش های خشن اصلا جواب نمی دهد.

وی درباره نقدینگی در دولت دوازدهم گفت: نقدینگی متشکل از پایه پولی و ضریب فزاینده است؛ گزارش منتشر شده از بانک‌ مرکزی را ببینید، جز در یکی دو سالی که در دهه ۸۰ پایه پولی بالای ۴۰ درصد بود، در این دولت هم پایه پولی بالای ۴۵ درصد رسیده است؛ با این همه، نقدینگی را دولت سیزدهم وقتی تحویل گرفت ۳.۴ میلیون میلیارد تومان بود در دولت سیزدهم به بالای ۷ میلیون میلیارد تومان رسیده است.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه نقدینگی صرفا در دو سال اخیر بیش از دوبرابر شده است، اظهار داشت: از شهریور پارسال تا شهریور امسال نقدینگی ۱.۵ میلیون میلیارد تومان رشد داشت، هر چه به ما گفتند سکوت کردیم، به گزارش های نماگر اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار مراجعه کنید، همه این آمار مستند هست، امید است دولت بتواند رشد نقدینگی و پایه پولی که عامل اصلی تورم است را متوقف کند.

نوبخت اضافه کرد: یک فردی گفته بود رشد پایه پولی را دولت دوازدهم به حدی افزایش داد که در تاریخ بی نظیر است. اینکه این اتفاقات را گردن دولت قبلی بیندازیم، این بلا سر خودمان می آید، اکنون هم ناترازی بانک ها هست چون هم مطالبات بانک مرکزی از دولت و هم سایر بانک ها همیشه وجود دارد، این موضوع سبب شد تا رشد پایه پولی بالای ۴۵ درصد باشد، اما هر کاری که دولت سیزدهم برای کنترل ناترازی بانک ها کند، خوشحال می شویم.

با طیف منتسب به آقای لاریجانی برای ائتلاف در حال مذاکره هستیم

وی درباره ائتلاف با لاریجانی با تأیید آن گفت: با بخشی از اصولگرایان معتدل در حال مذاکره هستیم که شامل طیف منتسب به آقای لاریجانی است، ولی جمع بندی نهایی به ۱۹ بهمن برمی گردد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درخصوص برآوردها در کف خیابان و ۳ نکته مورد اعتراض مردم درخصوص عدم کارایی سیاسی و اقتصادی دو مجلس گذشته، و نیز نارضایتی از شرایط اقتصادی فعلی جامعه که با دلار ۵۷ هزارتومانی مواجه هستیم و اختلاف نظر در جبهه اصلاح طلبی در خصوص اصل مشارکت یا عدم مشارکت اظهار داشت: مجلس جایگاه رفیعی دارد اما باید کارآمد شود. و لازمه این امر برخوردار بودن از همه سلایق سیاسی منبطق بر قانون است.

وی دلیل ناکارآمدی مجالس را عدم وجود سلایق متعدد سیاسی عنوان کرد و افزود: چون اینگونه نیست تصمیمات مجلس جامع نیست.

وی همچنین وظیفه نظارتی را مجلس در کنار امور تقنینی مهم خواند و تاکید کرد: نظارت مجلس در کنار امور تقنینی بر جامعه به ویژه بر دولت است که سبب رفع کاستی ها می شود.

نوبخت ادامه داد: مطابق این وظیفه نظارتی مجلس باید از دولت درخصوص اینکه آیا در ۲.۵ سال گذشته ۲.۵ میلیون فرصت شغلی ایجاد شده، آیا ۲.۵ میلیون مسکن ساخته شده و تورم مطابق وعده به نصف کاهش پیدا کرده است، سوال می کرد.

وی همچنین درخصوص دوگانگی موضع اصلاح طلبان نسبت به مشارکت در انتخابات تصریح کرد: جز جمع محدودی از اصلاح طلبان، بقیه انتخابات تحریم نکردند اما با احتیاط ورود کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha