صادرات کالا از خراسان‌شمالی به لحاظ وزنی ۱۹ درصد افزایش یافت 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل گمرک خراسان شمالی گفت: میزان صادرات کالا از گمرک استان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشی ۳۴ درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۱۹ درصد افزایش دارد.

به گزارش ایرنا، عباس باقری روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۱۹۹ هزار و ۹۸۳ تن کالا به ارزش ۷۷ میلیون و ۱۹ هزار دلار در ۱۰ ماهه امسال از گمرک استان صادر شده است.

وی افزود: یکهزار و ۹۰۵ فقره اظهار نامه صادراتی نیز در گمرک استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۷ درصد افزایش دارد

مدیرکل گمرک خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کالاهای خراسان شمالی به ۱۸ کشور صادر شده است و در استان ۳۰ شرکت در زمینه صادرات کالا فعالیت دارند

باقری ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی و گرانول است و بیشتر کشورهای هدف صادراتی شامل ترکیه، افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ایتالیا و عراق است.

وی درباره واردات کالا به خراسان شمالی گفت: امسال ۱۴۴ هزار و ۴۹۱ تن کالا به ارزش بیش از ۵۵ میلیون و ۱۰۱ هزار دلار از طریق گمرک به استان وارد شده است

باقری با اشاره به کاهش ۲۷ درصدی صدور اظهارنامه برای واردات کالا، گفت: این میزان کالا در قالب صدور ۱۴۲ فقره اظهار نامه به استان وارد شده است و بیشتر کالاهای وارداتی شامل مواد اولیه، ماشین آلات و مواد مورد نیاز خط تولید کارخانه ها و واحدهای صنعتی و معدنی است.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی تصریح کرد: کالاهای وارداتی شامل مواد اولیه خط تولید، چراغ قوه، قطعات کمپرسور، دستگاه بذر کار، سنگ آلومینیوم، ماشین آلات قالب گیری و خط تولید است که بیشتر از کشورهای چین، ترکیه، آلمان و پاکستان وارد شده است.

افزایش ۴۵ درصدی درآمد گمرگ

باقری گفت: درآمد گمرک استان در ۱۰ ماهه امسال حدود یکهزار و ۹۸۰ میلیارد ریال ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به درخواست برخی واحدهای تولیدی خراسان شمالی برای صدور ضمانت نامه واردات کالا، اظهار کرد: گمرک استان امسال بیش از ۶۵۷ میلیارد ریال ضمانت نامه برای متقاضیان صادر کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال یکهزار و ۲۵۱ درصد رشد دارد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha