همایش مشترک علمی دانشگاه شیراز و سنت پترزبورگ روسیه در تداوم امضای تفاهم نامه

شیراز - ایرنا -دانشگاه شیراز اعلام کرد:در قالب دیپلماسی علمی طی ۲ سال گذشته، این دانشگاه با دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه تفاهم نامه علمی و پژوهشی امضا و در تداوم این روند، همایش مشترک با این دانشگاه برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تفاهم‌نامه‌ دانشگاه شیراز با دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ در سفر محمد مؤذنی رییس دانشگاه شیراز به روسیه منعقد شد.

براساس این تفاهم‌نامه ۲ دانشگاه متعهد فعالیت‌های مشترکی را در زمینه‌ منابع طبیعی، معدن، نفت و گاز و علوم و فناوری مرتبط باهدف توسعه‌ی آموزش، پژوهش، فناوری و محصولات و خدمات نوآورانه انجام دهند.

امضای تفاهم نامه علمی دانشگاه شیراز و سنت پترزبورگ روسیه برای توسعه علوم معدنی

برپایی نخستین سمینار مشترک و ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های آینده

به دنبال این تفاهم‌نامه تیر ماه امسال ۱۴ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی نفت دانشگاه شیراز در مدرسه تابستانی دانشگاه ملی معدن سن‌پترزبورگ شرکت کردند، برگزاری همایش و بینارهای مشترک مجازی نیز در این مدت میان ۲ دانشگاه برگزار شده است.

نخستین سمینار علمی مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه با سفر جمعی از دانشگاهیان روسی به شیراز به میزبانی دانشکده‌ مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز و به صورت حضوری برگزار شد.

به گفته مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز پس از تفاهم‌نامه، زمینه‌های همکاری متعددی فراهم شده و تاکنون بعضی از آن‌ها به فعل رسیده است اما هنوز بسیاری از آن‌ها باقی مانده است؛ به این دلیل نخستین سمینار علمی مشترک به‌منظور آشنایی هرچه بیش‌تر ۲ دانشگاه با یکدیگر و گشایش درهای همکاری برپا شد.

در این سمینار ۲ روزه، پنل‌های همزمان «نفت و گاز و معدن» و «پنل‌ اساتید جوان روس» برگزار شد و مسئولانی از وزراتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام مهندسی نیز سخنرانی کردند.

حل نیازهای علمی صنایع و معادن از مسیر سمیناری ایرانی - روسی

در همایش علمی مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سن‌پترزبورگ علاوه‌بر سخنرانی‌های علمی دانشگاهیان، نماینده‌هایی از صنایع معدنی کشور و استان فارس نیز حضور داشتند و با تیم روسی وارد مذاکره شدند و به این ترتیب، نیازهای علمی و زمینه‌های همکاری دو کشور مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

آنطور که مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز گفت حدود ۳۰ نفر از سازمان نظام مهندسی فارس نیز در این همایش حضور داشتند و نیازهای علمی‌ خود را در حوزه‌های اکتشاف، بهره‌برداری، استخراج و ایمنی مطرح کردند.

شیخی افزود: قرار شد دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای مهندسان معدن عضو سازمان نظام مهندسی برگزار شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز پس از برپایی این همایش علمی گفت: دانشگاه شیراز با داشتن حدود ۳۰۰ آزمایشگاه، هشت کتابخانه و ۲۷ مرکز پژوهشی و پژوهشکده آمادگی کامل را برای همکاری با دانشگاه ملی معدن سن‌پترزبورگ روسیه را دارد و می‌تواند با بهره‌مندی از این داشته‌ها به حل مسائل صنایع و معادن نیز کمک کند.

علی حفیظی تاکید کرد: این دانشگاه با توجه به ظرفیت و امکانات و براساس رسالت‌ها و مأموریت‌هایی که دارد، درهای خود را برای تعاملات علمی بین‌المللی به‌ منظور حل مسائل جامعه و صنعت گشوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز اظهار کرد: ما می‌توانیم در قالب تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه‌ای میان صنعت، دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سن‌پترزبورگ فعالیت‌های مختلفی را در زمینه‌ی حل مسائل جامعه و صنعت انجام دهیم.

امضای تفاهم نامه علمی دانشگاه شیراز و سنت پترزبورگ روسیه برای توسعه علوم معدنی

دانشگاه شیراز، کانون تعاملات علمی دانشگاه ملی معدن روسیه با ایران

دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه، دانشگاهی تخصصی در زمینه علوم و فناوری مرتبط با بهره‌برداری از منابع طبیعی است که سابقه بلند آموزشی و پژوهشی در این زمینه دارد و بیش از یکسال است که از مسیر دانشگاه شیراز با فضای دانشگاهی ایران در ارتباط است.

به گفته مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز، دانشگاه معدن ملی سن‌پترزبورگ، دانشگاه شیراز را به‌عنوان نقطه‌ کانونی تعامل خود با دیگر دانشگاه‌های کشور و صنایع ایران قرار داده است و هرگونه تعاملی میان دانشگاه‌های روسیه با سایر دانشگاه‌ها و صنایع و معادن ایران از مسیر این دانشگاه عبور می‌کند.

به گفته شیخی هیات روسی که برای برپایی این سمینار مشترک به شیراز آمده بودند، بازدیدهای از صنایع فارس داشتند و تاکنون در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی زمینه‌های همکاری متعددی پیدا شده است که امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر آن را اجرایی کنیم.

به‌گفته‌ او، این هیات خارجی همچنین از امکانات دانشگاه شیراز مانند آزمایشگاه مرکزی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، مدیریت نوآوری، فناوری و کار آفرینی و مجموعه‌های تحت نظارت آن‌ها از جمله شتاب‌دهنده‌ی کوانتوم و هاب شیراز، دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و مرکز نشر دانشگاه بازدید کردند.

گام‌های برای تحقق اهداف تفاهم دیپلماتیک شیراز و سنت‌پترزبورگ

در سفر هیات روسی به دانشگاه شیراز تصمیماتی نیز برای شتاب بخشیدن به اهداف تفاهم‌نامه ۲ دانشگاه گرفته شد؛ یکی راه‌اندازی مرکز زبان روسی در دانشگاه شیراز و دیگری برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مشترک در با دانشگاه معدن ملی سن‌پترزبورگ که قرار است به زودی اجرایی شود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز اعلام کرد: هیات روسی در زمینه آغاز این دوره‌های تحصیلات تکمیلی و همچنین بورسیه‌ دانشجویان دانشگاه شیراز قول مساعد داده است.

به گفته شیخی هیات دانشگاه ملی معدن سن‌پترزبورگف در این سفر ماموریت داشت تا همه جوانب همکاری ۲ دانشگاه را بررسی کند؛ طوریکه حتی مسائل فرهنگی و امکانات ورزشی نیز مورد بررسی قرار گرفت تا زمینه مسابقات ورزشی مشترک بین آنها نیز فراهم شود.

امضای تفاهم نامه علمی دانشگاه شیراز و سنت پترزبورگ روسیه برای توسعه علوم معدنی

دیپلماسی علمی ۲ دانشگاه شاخص ایران و روسیه

دانشگاه شیراز دومین دانشگاه جامع ایران است که در سال ۲۰۲۳، براساس رتبه‌بندی کیو. اس (QS) در میان دانشگاه‌های کشور، رتبه‌ نخست را در شاخص پایداری از آن خود کرده است.

دانشگاه ملی معدن سن‌پترزبورگ روسیه نیز از قدیمی‌ترین و مجهزترین دانشگاه‌های این کشور است که با قدمت بیش‌ از ۲۵۰سال به‌صورت تخصصی مأموریت دارد تا علوم و فناوری مرتبط با بهره‌برداری از منابع طبیعی ازجمله معدن و نفت و گاز و ایجاد ارزش‌افزوده از این منابع را گسترش و نیروی انسانی مرتبط با این زمینه‌ها را پرورش دهد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، همکاری‌های این دانشگاه با طرف روسی می‌تواند در قالب انجام طرح‌های مشترک پژوهشی مشترک در زمینه‌های زمین‌شناسی، معدن، مهندسی‌های مواد و مکانیک و برق و مدیریت انرژی از طریق تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات و تکنولوژی روز، حمایت از پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت اساتید و دانشجویان و برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی انجام شود.

دانشگاه شیراز اعلام کرد: در میان تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران طی ۲ سال گذشته، دیپلماسی علمی دانشگاه‌های کشور با همتایان خارجی خود نیز مورد توجه قرار گرفته، طوری که دانشگاه شیراز در این مدت ۱۰ تفاهم‌نامه خارجی با دانشگاه‌های خارجی امضا کرده است.

از ۳۳ تفاهم‌نامه خارجی دانشگاه شیراز، ۱۰ تفاهم‌نامه آن طی ۲ سال اخیر با دانشگاه‌هایی از عراق، رومانی، مجارستان، چین، روسیه و پاکستان امضا کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha