آیین معنوی اعتکاف در ۱۲۶ مسجد استان سمنان آغاز شد

سمنان - ایرنا - معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: آیین معنوی اعتکاف از امروز پنجم بهمن مصادف با ۱۳ رجب در ۱۲۶ مسجد استان آغاز شد.

حجت الاسلام علیرضا قنبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام اعمال اعتکاف برای بزرگسالان در ۹۳ مسجد و برای دانش‌آموزان به عنوان رویش‌های انقلاب اسلامی در ۳۳ مسجد استان سمنان آغاز شد.

وی ادامه داد: نزدیک به هفت هزار نفر برای انجام اعمال اعتکاف سال ۱۴۰۲ در استان سمنان ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶۰ درصد بانوان و ۴۰ درصد آقایان هستند.

آیین معنوی اعتکاف در ۱۲۶ مسجد استان سمنان آغاز شد

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: بیش از ۷۰ درصد معتکفان در سال گذشته جوانان بودند و امسال نیز بیش از سال گذشته جوانان برای شرکت در آیین عبادی اعتکاف ثبت‌نام کردند.

حجت الاسلام قنبری اضافه کرد: امسال برگزاری اعمال اعتکاف به صورت متمرکز برنامه‌ریزی و تلاش شد تا حد امکان معتکفان در یک محل گرد هم آیند.

وی ماه رجب را یکی از ماه های با فضیلت و برتر برشمرد و افزود: اسلام با پیش بینی عبادتی به نام «اعتکاف» که در واقع نوعی خلوت و درون گرایی است، برای خودسازی انسان‌ها و جلوگیری از آفت خدافراموشی و خودفراموشی چاره اندیشی کرده است.

این مسوول به رعایت اخلاق و اخلاص در اعتکاف به عنوان یک رکن دینی اشاره کرد و افزود: اعتکاف یک عمل عبادی است و رعایت اخلاص و قصد قربت بدور از هرگونه ظاهر نمایی در بارگاه خداوند سبحان انجام می شود، بعد از آن ترک مسائل دنیوی، دوری از گناه و پرهیز از محرمات است که پله ای برای رسیدن به کمال و سعادتمندی می‌شود.

آیین معنوی اعتکاف از امروز پنجم بهمن همزمان با ۱۳ ماه رجب آغاز می شود و به مدت سه روز ادامه دارد. اعتکاف اقامت در مسجد برای مدتی مشخص (دست‌کم سه روز) همراه با روزه است.

در اعتکاف نحوه اقامت و خروج از مسجد، احکام و آدابی دارد. در ایران مراسم اعتکاف در ایام البیض (روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵) ماه رجب، در مساجد بزرگ شهرها برگزار می‌شود.

بنابر احادیث، اعتکاف همسنگ حج و عمره و موجب آمرزش گناهان و رهایی از آتش جهنم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha