کشت پاییزه گندم در ۴۵ هزار هکتار از اراضی مراغه

مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: سال زراعی جاری اقدامات خوبی در زمینه فراهم کردن مقدمات لازم برای کشت پاییزه به ویژه کشت غلات انجام شد و محصول راهبردی گندم در ۴۵ هزار هکتار از اراضی دیم کشت شد.

«سعید خیراندیش» روز دوشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر گندم شاهد کشت جو، حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه‌ای و گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی مراغه هستیم و همزمان با کشت پاییزه، سه‌هزار و ۹۰۰ تن انواع کودهای اوره، فسفاته و پتاسه نیز بین کشاورزان توزیع شد.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان کشت شهرستان به گندم دیم اختصاص دارد، اضافه کرد: در کشت پاییزه گندم شهرستان از ارقام جدید و مقاوم در برابر تنش آبی و سرما استفاده شد تا شاهد ارتقای عملکرد در شرایط دیم باشیم.

به گفته وی همچنین در هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی نیز به صورت دیم جو کشت شد و برای انتقال کشت بهاره حبوبات به کشت پاییزه و انتظاری برنامه‌ریزی لازم به عمل آمد.

وی به کشت پاییزه و انتظاری نخود دیم در ۱۳۰ هکتار از اراضی شهرستان هم اشاره کرد و افزود: برداشت این محصول به صورت مکانیزه خواهد بود تا هزینه‌های تولید کاهش یابد و درآمد کشاورزان در واحد سطح افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه در مورد توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای نیز بیان کرد: همزمان با آغاز سال زراعی جاری سطح زیرکشت گیاهان علوفه‌ای شهرستان با ۳۳۰ هکتار افزایش نسبت به سال قبل به هزار هکتار رسید.

«خیراندیش» همچنین تغییر زمان کشت گیاهان دارویی به انتظاری را ضروری خواند و افزود: با تغییر در زمان کشت گیاهان دارویی، شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح خواهیم بود.

وی همچنین توسعه کشت گیاهان روغنی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: طی ابتدای سال زراعی جاری نسبت به کشت «کاملینا» و «گلرنگ» به صورت همزمان اقدام شد.

«خیراندیش» با بیان اینکه گلرنگ در گذشته طی بیشتر موارد به صورت بهاره کشت شده است، افزود: این دانه روغنی امسال به صورت انتظاری در ۲۰ هکتار کشت شد تا در صورتی که عملکرد آن موفقیت‌آمیز باشد، سطح زیر کشت در سال‌های آینده افزایش ‌یابد.

فرصت برای کشت قراردادی تا پایان سال باقی است

مدیر جهاد کشاورزی مراغه بیان کرد: کشاورزی قراردادی از مکانیزم‌های حمایت از کشاورزان در زمینه تولید است و در نتیجه آن طرف دوم قرارداد در تامین نهاده‌ها و هزینه‌های کشت و تولید مشارکت می‌کند تا دغدغه‌ها کاهش یابد.

«خیراندیش» افزود: کشاورزی قراردادی برای سومین سال پیاپی با کشت محصول استراتژیک گندم در حال اجراست اما در اراضی دیم شهرستان از امسال عملیاتی شد.

وی اضافه کرد: دولت در کشاورزی قراردادی حمایت‌های لازم را از گندم‌کاران انجام می‌دهد و طرف دوم قرارداد در بحث گندم دیم شرکت غله و خدمات بازرگانی است.

وی به بخشی از این حمایت‌ها اشاره، و بیان کرد: کشاورزان به ازای هر تن محصول ۱۵۰ هزار تومان به عنوان کرایه حمل دریافت می‌کنند و تخفیف ۲۰ درصدی در تعرفه بیمه آنان اعمال می‌شود؛ ضمن توجه به اینکه الباقی مبلغ را هم طرف دوم پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: کشاورزان برای عقد قرارداد می‌توانند به مراکز جهاد کشاورزی، نظام صنفی یا نظامی مهندسی مرتبط با بخش کشاورزی مراجعه کنند و علاوه بر آن از طریق سامانه کشاورزی قرارداردی نیز می‌توانند نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه ضمن قدردانی از مشارکت کشاورزان این شهرستان در اجرای طرح کشت قراردادی، این را هم بیان کرد که مراغه در اجرای این طرح رتبه سوم آذربایجان‌شرقی را دارد.

به گزارش ایرنا بخش اعظم اقتصاد مراغه با وجود کاهش منابع آبی و تغییر اقیلم، همچنان به کشاورزی متکی است و بر همین اساس افزایش بهره‌وری و توسعه کشت دیم از نیازهای مبرم این بخش به شمار می‌رود.

چون که زراعت دیم با استفاده از آب باران یا «آب سبز» به دنبال تولید محصول اقتصادی و تامین امنیت غذایی است و نباید تصور شود که به دلیل متغیر بودن توزیع باران و تغییر اقلیم در مناطق خشک و نیمه‌خشک، تولید در شرایط دیم پایدار نیست.

امروزه و با تکیه بر یافته‌های جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، امکان تولید اقتصادی در شرایط خشکسالی نیز وجود دارد و این تصور که اگر سالی پرباران نباشد یا خشکسالی باشد، تولید در شرایط دیم اقتصادی نخواهد بود، باور درستی نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha