زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز اصفهان

اصفهان-ایرنا- شهر اصفهان در حالی با پدیده خشکسالی و کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند که در برخی از مناطق آن شاهد «قطع درختان» هستیم و این زخمِ کاری هشداری جدی برای یک فاجعه زیست محیطی در این شرایط حساس است.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که اصفهان با آلودگی شدید هوا مواجه است و نَفَس شهر به شماره افتاده است، تنها امید مردم اصفهان به اندک ریه‌های شهر و درختان کم و بیش آن است که از میراث دوران باغ شهری به اسم «اصفهان» باقی مانده است. اما همین میراث سبز مدتهاست که هم به واسطه طرح‌های توسعه شهری دستخوش تغییر و قطعی شده و هم دور از چشم مسوولان و مدیران قربانی تیشه سوداگران سرقت چوب شده است.

شهر اصفهان حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز دارد که مدیریت بیشتر این فضای سبز در مناطق ۱۵ گانه بر عهده شهرداری اصفهان است با این تفاوت که هزینه یک سال مراقبت از فضای سبز شهری شاید بیش از صدسال مراقبت از جنگل‌های طبیعی باشد زیرا جنگل‌های طبیعی به انسان‌ها رایگان خدمات اکوسیستمی می‌دهند اما در شهر باید از آن مراقبت ویژه شود.

نابودی درختان و وسوسه فریبنده سود مالی مرغوب آن برای قاچاقچیان زغال یکی از چالش‌های دوستداران محیط زیست و حافظان منابع طبیعی اصفهان و نیز مسوولان بوده است به نحوی که دستگاه‌های انتظامی و منابع طبیعی و مدیریت شهری تا کنون پرونده‌های زیادی را از سارقان و قاچاقچیان در این زمینه تشکیل داده‌اند.

اما اخیرا در خفا و سیاهی شب به درختان بکر در دل اصفهان دستبرد زده شده و جان زنده زیادی از آن ها گرفته شده است، به نحوی که مردم به حالت اعتراض‌آمیز خود شهروند خبرنگار شده و مُستند قطع برخی از درختان در حوالی منطقه ناژوان اصفهان را به شبکه اجتماعی کشاندند تا مسوولان پاسخگوی این مساله باشند.

زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز اصفهان

با قطع درخت توسط افراد چوب‌بر و برخی مالکان در عرصه شهر اصفهان مواجه هستیم

مهدی قائلی مدیر ناژوان اصفهان درباره تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از قطع درختان تازه گفت: بخش‌هایی از فیلم منتشر شده مربوط به عرصه تحت عملکرد مدیریت ناژوان نیست اما در عرصه ناژوان با دو نوع قطع درخت با مجوز کمیسیون حفظ و گسترش سازمان پارک‌ها و فضای سبز مواجه هستیم.

وی افزود: نوع اول درختانی است که توسط مدیریت ناژوان و با تأیید کمیسیون یاد شده به علت آفت‌زدگی و بیماری به منظور جلوگیری از شیوع آفت و بیماری یا به جهت رفع خطر به دلایل مختلف قطع می‌شود که مستندات آن موجود و قابل ارائه به مراجع ذی‌صلاح است.

مدیر ناژوان اصفهان تصریح کرد: نوع دوم قطع درخت در ملک خصوصی توسط مالکانی است که به دلیل آفت‌زدگی بیماری و سایر موارد با رعایت ضوابط و قوانین مربوطه ضمن مراجعه به اداره محیط زیست و خدمات شهری ناژوان و سیر مراحل قانونی مربوطه موفق به دریافت مجوز و تاییدیه کمیسیون حفظ و گسترش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان شده و در نهایت با نظارت همکاران فضای سازمان، درخت قطع و منتقل می‌شود.

به گفته این مدیر شهری، اما در مواردی متأسفانه با قطع درخت توسط افراد چوب‌بر و برخی مالکان در عرصه مواجه هستیم که بعضی از آن‌ها در حاشیه مادی‌ها، جوی‌ها و عرصه‌های تحت عملکرد مدیریت ناژوان و در بعضی مواقع نیز در املاک خصوصی و جوی‌های صحرایی موجود در عرصه‌های مالکیتی محلی و خصوصی اقدام به قطع درختان کرده اند که موجب آزردگی خاطر دیگر شهروندان شده است.

وی به ایرنا گفت: برخی از درختان قطع شده مربوط به سال های گذشته است اما با پدیده ناهنجار قطع درختان جوان هم مواجه هستیم و مدیریت ناژوان با کمک فرماندهی انتظامی و پایگاه های بسیج از طریق دستگاه قضایی با متخلفان برخورد جدی می‌کند.

سارقان درختان دور از چشم ماموران شهرداری و نقاط خلوت درختان را قطع می‌کنند

زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز اصفهان

اما مجید عرفان‌منش مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: در برخی از مناطق اصفهان همچون ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ناژوان با پدیده قطعی درختان مواجه‌ایم که یکی از دلایل این امر وجود برخی از افراد کارتن‌خواب در بستر طبیعت و نوع سبک زندگی آن‌هاست که این افراد برای گرم شدن و درست کردن چایی مبادرت به بریدن درختان و ضرر به طبیعت می کنند.

وی افزود: البته برخی از این افراد کارتن خواب در صورت برخورد برخی از ماموران رفع تخلفات شهری به حالت انتقام جویی که چرا آن ها را جمع‌آوری می‌کنند؛ یا درختان را برای کسب درآمد و فروش قطع یا آن ها را آتش می‌زنند که چندین مورد گزارش آتش‌سوزی داشته‌ایم.

عرفان‌منش ادامه داد: یکی از دلایل دیگر قطع درختان به طور عمد و به منظور فراخ و وسیع شدن گذر عبوری و دیگر دلیل قطع درختان سرقت حرفه‌ای برای فروش چوب مرغوب آن در شهر اصفهان است.

وی گفت: ۱۲ مورد پرونده در این رابطه از سوی سازمان پارک‌ها برای متخلفان تشکیل شده است که از طریق دفتر امور حقوقی این اداره قطع غیر مجاز درختان توسط شهروندان در پی منافع شخصی دنبال و به مراجع قضایی جهت رای نهایی ارسال شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در مورد سارقان درخت بیان داشت: این افراد به منظور کسب درآمد مبادرت به قطع درختان می‌کنند که برخی از این افراد شناسایی و از آن ها شکایت و برخی هنوز شناسایی نشدند که از طریق افراد محلی و یا تصاویر ماهواره‌ای اقدام به شناسایی می‌شود.

وی در مورد قطع اخیر درختان منطقه ناژوان گفت: بخشی از این درختان تحت مدیریت ناژوان و تملک شهرداری و برخی تحت مدیریت منطقه ۹ واقع شده اما شهرداری تملکی بر آن ندارد که مالکان برای ایجاد گذر در کوچه‌های باریک و ماشین‌رو کردن آن دور از چشم ماموران شهرداری و در مکان‌های خلوت چنین خسارتی را به درختان وارد می‌کنند که برای شناسایی افراد خلافکار سارق یا قطع کننده درخت اقدام شده است.

عرفان‌منش بیان داشت: شهرداری برای تعریض کوچه‌های دارای درخت و باریک که نیاز به عقب‌نشینی یا حریم جوی آب دارند به راحتی مجوز نمی‌دهد، لذا قطع درختان دور از چشم ماموران شهری انجام می شود.

وی بیان داشت: از مجموع وسعت ۶ هزار هکتاری فضای سبز شهر اصفهان، حدود چهار هزار هکتار آن در اختیار شهرداری اصفهان است و ۲ هزار هکتار در اختیار سایر ارگان‌ها است که البته پشتیبانی فنی آن به عهده شهرداری است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: مالکیت معنوی درختان به شهر و شهرداری مربوط می‌شود و افراد حق تعرض و بریدن درخت در ملک شخصی را ندارند و قانون‌گذار مسیر را مشخص کرده است.

حیات ۲۰۰۰ اصله درخت بر لبه تیغ قانون

به گزارش ایرنا، در یکصد و یکمین جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، پیشنهاد اجرای پروژه زیرگذر اتوبان شهید چمران و همچنین تعیین پیمانکار آن مورد تصویب شورای شهر قرار گرفت تا به منظور باز شدن گره ۲۰ ساله ترافیکی این منطقه، یک زیرگذر و تقاطع در این محور احداث شود.

اما به گفته کارشناسان محیط زیست در این محور حدود ۲ هزار اصله درخت موجود می‌باشد که در صورت اجرای این طرح تمامی این درختان که در کاهش آلودگی هوای اصفهان بی تاثیر نیستند، قطع و از بین می‌رود که به منظو پیشگیری از وقوع چنین رویدادی اخیرا کارزاری از سوی مردم و دوستداران فضای سبز در خصوص لغو اجرای این طرح و حفاظت از فضای سبز و پیشگیری از قطع این درختان به وزارت کشور و ریاست محیط زیست کشور ارسال شده است که در بخشی از این درخواست آمده است؛ "طبق نظر کارشناسان اجرای چنین پروژه‌ای ضرورتی نداشته و نه‌ تنها به تسهیل ترافیک کمک نکرده، بلکه موجب تشدید ترافیک در بزرگراه شهید خرازی اصفهان خواهد شد".

ابوالفضل قربانی رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر در این باره به ایرنا گفت: اجرای پروژه زیرگذر اتوبان شهید چمران متوقف نشده است اما ابعاد مختلف این طرح در حال بررسی است که کمترین آسیب را به بافت آن داشته باشد که یکی از موارد مهم آن قطع درختان این اتوبان است.
وی افزود: وضعیت ترافیکی این اتوبان بحرانی است، نمی‌توان آن را رها و باید هر چه زودتر فکری برای حل این مشکل کرد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به اینکه آیا در معرض خطر قرار گرفتن ۲ هزار اصله درخت در این محل صحت دارد، پاسخ داد: برای شورای شهر نابودی یک درخت هم مهم است اما تعداد درختان این اتوبان زیاد و حدود همین اعداد اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، اصفهان یک شهر خشک و کم آب است که طبق گفته کارشناسان فضای سبز برای رفع آلودگی برای هر نفر، باید پنج هکتار فضای سبز ایجاد شود که برای رفع آلودگی برای همه ۲ میلیون شهروند اصفهانی به بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار فضای سبز دراین خطه نیاز است که با شرایط کم بارشی و بی‌آبی که گریبانگیر اصفهان است توسعه این مقدار فضای سبز در اصفهان سال ها طول می‌کشد و شاید منطقی ترین راه حل حفظ و حراست همان درختان و فضای سبز موجود باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha